[werk] Fietsenstalling omgebouwd tot rookruimte

05-04-2017 om 11:04 uur

Goedendag,

Vorig jaar hadden ze op mijn werk in de zomermaanden de fietsenstalling omgebouwd tot rookruimte. Aangezien ik op de fiets naar mijn werk kom en mijn longen al vrij snel geïrriteerd raken door sigarettenrook heb ik dit dan ook meteen aangegeven dat ik daar niet blij mee was. Uiteindelijk moest ik dan ook perse mijn fiets toch in de fietsenstalling zetten. Met gevolg tot een flinke astma aanval en heel de zomer slechte longen.

Vandaag hebben ze de rookpaal wéér in de fietsenstalling gezet, dus het is weer feest. :(
Wat te doen nu? Is dit wel toegestaan? Ik heb geen zin om weer een beroerde zomer te hebben.

Groet,
Stefan

Login of registreer om te reageren
05-04-2017 om 11:22 uur

Waar roken ze dan in de winter? Kunnen ze zomers daar ook niet blijven roken? Ik zou het eens aan de arbo arts voorleggen.

Login of registreer om te reageren
05-04-2017 om 11:25 uur

De normale rookruimte is een open ruimte onder het gebouw. Daar staan ze droog, maar er zijn collega's die in de zomer een raam open willen hebben en die hebben dan last van de rook.

Login of registreer om te reageren
05-04-2017 om 11:51 uur

Lastig. Misschien kun je aan het einde van de werkdag een collega vragen om even je fiets uit de stalling te pakken?

Login of registreer om te reageren
05-04-2017 om 17:38 uur

Dag Stefan,
Vroeger toen ik nog rookte vond ik niet-rokers die klaagde over rook maar zeurkousen of mensen die een ander z'n "pleziertje" niet gunde. Ook het verhaal over de schadelijkheid van meeroken geloofde ik pertinent niet.
Nu heb ik gelukkig geen astma maar ben wel een ex-roker en mijn gezeur van toen bezorgd mij rode wangetjes van schaamte als ik er nu aan terugdenk.
Rokers hebben gewoon te weinig empathie tav. mensen (eigenlijk patiënten) die rook niet kunnen verdragen.
Wat wel eens wil helpen bij je werkgever is tussen neus en lippen door het woord "ziektewet" laten vallen. Daar zijn ze zeer allergisch (vergeef me het woord) voor want dan moeten ze uit eigen zak je 2 jaar doorbetalen en kunnen ze je in die tijd niet ontslaan.
Het is wel een "tricky" aanvliegroute maar met wat tact moet je je zin kunnen krijgen.
Per slot is twee jaar salaris doorbetalen waarschijnlijk een stuk duurder dan een rookpaal verplaatsen.
Ik spreek uit ervaring want ik ben werkgever.

Login of registreer om te reageren
06-04-2017 om 07:12 uur

Duidelijk een geval van gebrek aan communicatie en desinteresse van werkgever en collega's. De werkgever wil de rokers dichtbij houden vanwege het productieverlies. Maar omdat rokers de hele dag doorpaffen en jij maar enkele minuten per dag in de fietsenstalling komt, kan de werkgever de rokers verplichten om bijvoorbeeld rond de aankomst/vertrektijden en gedurende de middagpauze verder weg te gaan staan. Dat vinden de rokers niet erg en het kost de werkgever geen productieverlies. Dit soort dingen is meestal geen onwil, maar onbegrip. Als ex-roker begreep ik vroeger ook niet waar niet-rokers zich druk over maakten. Verzin een constructief voorstel en leg dat voor aan de werkgever. Het helpt erg als je al van tevoren de rokers op je hand krijgt. Erg vervelend dat jij als slachtoffer de kar moet trekken, maar het is niet anders.

Login of registreer om te reageren
06-04-2017 om 07:19 uur

Ik ben trouwens ingehuurd bij dat bedrijf, dus ja dat maakt het ook weer wat lastiger. :(

Login of registreer om te reageren
06-04-2017 om 08:41 uur

Beste StefanAlmere,

Lastige situatie. Iedereen heeft recht op een rookvrije werkomgeving. Is er misschien een mogelijkheid voor een aparte afgesloten rookruimte in het pand of een plek waar de rookpaal neergezet kan worden waar niemand er last van heeft. Blijkbaar hebben de rokers er geen problemen mee waar ze mogen roken, want ze switchen ook van de open ruimte onder het gebouw naar de fietsenstalling.

De Rijksoverheid geeft o.a. de volgende informatie:
Regels voor een aparte ruimte om te roken
In een aparte ruimte mag er nog wel worden gerookt. Een rookruimte moet afsluitbaar zijn met een deur. Buiten deze ruimte mag er geen hinder van de tabaksrook zijn. De rookruimte mag geen doorgang zijn naar andere ruimten in de zaak. Bijvoorbeeld toiletten en een uitgang.
Het moet duidelijk zichtbaar zijn dat in de aparte ruimte mag worden gerookt. In de rookruimte mag niet gewerkt worden, ook niet door de eigenaar. Er mogen bijvoorbeeld geen glazen worden opgehaald. De rookruimte mag pas worden schoongemaakt na sluitingstijd.

Als iemand last heeft van het roken in de fietsenstalling zou toch een oplossing gevonden moeten kunnen worden. Zoals Reuzenkakatoe al voorstelt zoek naar een oplossing en maak het bespreekbaar. Sterkte en succes.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
18-04-2017 om 14:23 uur

Bespreekbaar maken is natuurlijk altijd goed, maar eerlijk gezegd vraag ik me vaak af of het helpt. Ik heb een situatie gehad waarbij rook cabines in de parkeer garage geplaatst waren. Werden deze juist gebruikt dan ging dat wel goed. Maar de helft van de tijd hielden de rokers de deuren open. Of werd er in de hele parkeergarage gerookt. Ik heb ze daar regelmatig op aangesproken. Meer dan eens besproken. Bewaking/portiers gevraagd het extra in de gaten te houden. Het hielp gewoon helemaal niks. Zelfs meer dan eens ronduit uitgescholden door mijn eigen collega's omdat ik ze vroeg daar rekening mee te houden.
En ondertussen nemen je klachten toe omdat jij een poging doet het netjes bespreekbaar te maken.
Ik zou gewoon de fiets ergens anders neerzetten en via een andere ingang naar binnen gaan.

Login of registreer om te reageren