Benauwdheid na longontsteking

05-04-2017 om 12:25 uur

Hallo,
Op 1 februari werd ik 's nachts erg benauwd maar had geen koorts en moest ook niet goesten. De dienstdoende arts die langskwam constateerde longontsteking. Heb daar een kuur voor gehad , er zijn een week later nog foto's en echo's gemaakt in het ziekenhuis omdat ik het weer erg benauwd kreeg maar bij longen en hart waren geen rare dingen te zien. Nu krijg ik nog steeds een paar uur na het opstaan het heel.erg benauwd en ben nog steeds.snel moe. Ben 61 jaar en niet te zwaar. Op 1 februari bij het constateren van de longontsteking ben ik direct gestopt metroken. Heb vanaf mijn 14e gerookt.

Is dit normaal dat je na 2 maanden nog last van benauwdheid (gevoel of keel dichtgeknepen wordt) en vermoeidheid kan hebben?

Ben vrachtwagenchauffeur en wil graag weer full time werken.

Login of registreer om te reageren
05-04-2017 om 14:51 uur

Dag Jacob,

Afkicken van roken is een verhaal apart.
Rookte je shag of sigaretten? In sigaretten zitten nl. hoestonderdrukkers en ontstekingsremmers.
In shag overigens veel minder.
Wel is het zo dat roken veel kwaaltjes verhult die bij stoppen met roken ineens naar boven komen. Met name gebitsproblemen. Het lichaam is tijdens het roken in "full alert" door de 4000 giftige stoffen die je binnenkrijgt. Bij plotseling stoppen wordt het lichaam minder alert en kunnen andere "kwalen" doorbreken maar het kan ook lichamelijke stress opleveren en kunnen allerlei verschijnselen optreden waaronder benauwdheid/hyperventileren.
Het lichamelijk afkicken duurt bij de een wat langer dan bij de ander maar trek er maar gerust een half jaartje voor uit voordat de boel enigszins weer in evenwicht is. Niet erg bemoedigend voor je maar je moet er toch doorheen om te kunnen zeggen: Ik rook niet (meer)!
Uiteindelijk zal de benauwdheid wel afnemen en als blijkt dat je van roken niets hebt overgehouden dan mag je van geluk spreken. Velen hier bewandelen een ander pad.

Succes en op tijd naar de dokter als er iets is (zei Opa).

Login of registreer om te reageren
05-04-2017 om 17:16 uur

Hallo Balling,

Alle jaren heb ik alleen shag gerookt en was er nu bij het benauwd zijn helemaal klaar mee. Ik heb nu dan ook geen enkele moeite mee dat ik gestopt ben en heb totaal geen behoefte aan roken. Het is gewoon erg vervelend dat ik elke dag na enkele uren als het ware een brok in mijn keel krijg en het benauwd krijg. Ben benieuwd of anderen dit ook hebben gehad na een longontsteking.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
06-04-2017 om 10:09 uur

Naast bovenstaand verhaal denk ik dat het zinvol is eens na te gaan met een longfuntie onderzoek hoe het er voor staat met je longen.
Wellicht ben je gewoon herstellend van een bronchitis en gaat alles over.
Zo niet, dan zou ik ook eens kijken naar je slaap, snurk je en heb je ademstops dan zou er best een verklaring kunnen liggen in een onderliggend slaapprobleem.
Lijkt mij zaak dit eens door te nemen en eventueel met je (huis)arts te bespreken.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
10-04-2017 om 13:27 uur

In mijn eerste verhaal heb ik vergeten aan te geven dat er al een longfunctietest is gedaan en daar kwam niets uit. De longen zijn goed en ik neem genoeg zuurstof op. Maar heb benauwd hebben en het gevoel alsof mijn keel dichtgeknepen wordt, dat komt en gaat en het is daardoor erg lastig om weer aan het werk te gaan omdat ik een fysiek zwaar beroep heb. Mijn vraag is dus of een benauwdheod wel meer voorkomt na een longontsteking.

Login of registreer om te reageren
10-04-2017 om 20:18 uur

Hoi Jacob,
Er wordt per vraag maar één keer antwoord gegeven. Dit topic zal dan ook niet opnieuw bekeken worden door een longarts.

Login of registreer om te reageren