fev1 tiff

06-04-2017 om 13:30 uur

Ik ben helemaal in paniek op het papier wat ik van de longarts heb gekregen staat fev1 65% en tiff 53 dat is echt heel slecht toch mijn huisarts zei ik val niet van mijn stoel...maar hij kan mij niet geruststellen daarmee.

Login of registreer om te reageren
06-04-2017 om 15:17 uur

Hoi caro72 - ik zag je andere stukje tekst dat je angsten hebt en naar een psycholoog gaat. Dat is een goed idee! Angst is slecht voor je gestel. Je schreef dat je COPD3 hebt en fors longemfyseem en dat in gedachte denk ik dat deze cijfers nog best "mooi" zijn die je hier noemt. Ik snap de reactie van de huisarts wel, maar ook jouw reactie snap ik goed. Je gaat écht niet zomaar dood en er is nog héél veel mogelijk zoals longrevalidatie of fysio en de psycholoog kan helpen een beetje angst weg te nemen en je de zonnige kant van het leven weer te laten zien! Goed voor jezelf zorgen en zie dat je van de angst af komt want dat is funest. Je moet in jezelf blijven geloven en dood gaan dat gebeurt niet zomaar! Sterkte.

Login of registreer om te reageren
06-04-2017 om 15:37 uur
Reactie op Stefanie

Hoi caro72 - ik zag je andere stukje tekst dat je angsten hebt en naar een psycholoog gaat. Dat is een goed idee! Angst is slecht voor je gestel. Je schreef dat je COPD3 hebt en fors longemfyseem en dat in gedachte denk ik dat deze cijfers nog best "mooi" zijn die je hier noemt. Ik snap de reactie van de huisarts wel, maar ook jouw reactie snap ik goed. Je gaat écht niet zomaar dood en er is nog héél veel mogelijk zoals longrevalidatie of fysio en de psycholoog kan helpen een beetje angst weg te nemen en je de zonnige kant van het leven weer te laten zien! Goed voor jezelf zorgen en zie dat je van de angst af komt want dat is funest. Je moet in jezelf blijven geloven en dood gaan dat gebeurt niet zomaar! Sterkte.

Login of registreer om te reageren
06-04-2017 om 15:38 uur

Bedankt voor je lieve reaktie dus moet mij huisarts toch geloven met zijn woordenboek ik val nog niet van mij stoel af hoor?

Login of registreer om te reageren
06-04-2017 om 15:39 uur

Woordenboek moet het niet zijn natuurlijk maar woorden!

Login of registreer om te reageren
06-04-2017 om 15:45 uur

Dat denk ik wel ja! Niet dat je de ziekte niet serieus moet nemen, maar deze cijfers zijn netjes op zich.

Login of registreer om te reageren
06-04-2017 om 15:52 uur

Ik denk dat je je niet op de cijfers moet focussen, maar op hoe je je voelt en wat je kunt doen om een zo fijn mogelijk leven te leiden, eventueel met de beperkingen! Wat heb je nodig, en wat kun je doen om dat te bereiken / krijgen.
Want de cijfers zijn maar cijfers. De ene heeft met 50% heel erg veel klachten en beperkingen, en de ander niet. Sommige COPD3 patienten lopen de 4daagse en andere kunnen geen km lopen.
Kortom ;
Leg dat blaadje maar snel weg, houd in je gedachte dat je nog heel veel mogelijkheden hebt om vooruitgang te boeken en je lekker in je vel te voelen!
Medicatie trouw zijn, bewegen, als het lukt sporten, gezond eten, zo nodig fysio. En nogmaals ; Dood gaan dat gebeurt pas als het je tijd is, en dat is nog langggggggg niet!

Login of registreer om te reageren
06-04-2017 om 16:08 uur

Mijn huisarts zei doordat je een angststoornis heb't al jaren vanaf mijn 17e ben er nu 45....en je dit te horen hebt gekregen nemen je klachten dubbel toe nu....hij zei je kan niet vanaf januari want dit zijn de waardes van januari tot nu ineens zo warm niks meer komt echt van hyperen angsten en deprie worden...hoop dat ik snel bij psycholoog terecht kan binnen 14 dagen wordt ik geb....en heb zelf al fysiotherapeut gebeld om begeleid te sporten.

Login of registreer om te reageren
06-04-2017 om 16:13 uur

Goed dat je de fysio gebeld hebt, en hoop dat je snel gebeld wordt. Je zal zien als je angsten minder worden, je longklachten ook minderen! Een goede ademhaling is al heel belangrijk, en bij angst en hyperventileren lukt dat niet. Hyperventileren kan bij gezonde mensen al benauwdheidsaanvallen geven, laat staan bij ons longpatiënten...

Login of registreer om te reageren
06-04-2017 om 18:29 uur

Caro, probeer die cijfers los te laten. Ik heb veel lager gezeten dan jij, ik wist het niet, pas later. Maar ik functioneerde best goed.
Er zijn mensen die nog maar 30 of 40% longinhoud hebben en nog relatief veel doen, omdat ze niet willen toegeven. Cijfers zijn maar cijfers en zeggen niet alles over jouw welbevinden, doorzettingsvermogen.
Stefanie heeft gelijk! Leg dat blaadje opzij en probeer te genieten van elke dag.
En: gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Login of registreer om te reageren
08-04-2017 om 07:42 uur

Ik ben gisteren bij de fysiotherapeut geweest ze zei je hebt geen copd 3 maar copd 2 op dit mom plus emfyseem....doordat je januari van de longarts te horen hebt gekregen dat je achteruit ben gegaan ben je zo geschrokken dat het een feit is..... daarvoor heb ik mijn kop in het zand gestoken had er ook niet zoveel last van dus was er niet mee bezig ook al was ik soms kortademig.....(stom maar waar kan dat niet meer veranderen) waardoor je nu vol met angsten zit en nog minder kan en je je beroerder voelt en benauwder .... en het verschil niet meer weet wat voor symtomen je hebt van je copd of symtomen die bij angsten horen...ze zei ik zie en hoor je zit helemaal vol gooi het eruit ......ze gaat eerst met mij psychsomatisch fysiotherapie beginnen om mij geestelijk weer een beetje in balans te kunnen krijgen zo veel mogelijk..... en daarna twee x in de week begeleid sporten erbij.....de huisarts had mij na een psycholoog gestuurd maar voor mijn gevoel zal ik daar niet veel baad bij hebben ik wil begeleid worden met mijn copd dus denk dat ik hier op het goede adres zit....ze zei ik vind het goed van je dat je zelf de verwijzing hebt gevraagd om hier heen te komen.En van die cijfertjes kan ook kloppen het maakt je gek de fysio zei als je heel erg gestrest bent en hypert kan de blaastest ook lager uitvallen angsten zet je hele lichaam op zn kop.
Hoop nu ik hier aan mee ga doen ik een tijd stabiel kan gaan blijven.

Login of registreer om te reageren