Astma en duursport

07-04-2017 om 11:15 uur

Vandaag heb ik me aangemeld op het forum. Nu moet ik dus alleen nog mijn weg hier vinden en het lijkt me een goede start om me even voor te stellen:
Ik ben een 23-jarige studente psychologie, die al sinds haar 5e een diagnose astma heeft. Door verschillende pufjes en zoveel mogelijk gezond proberen te leven probeer ik dat een beetje onder controle te houden. Helaas heb ik ook meerdere allergieën, waaronder voedselallergieën als melkeiwit en soja en andere allergieën huisstofmijt, katten en pollen (hooikoorts). Al met al een heerlijke mix van astma-triggers dus.
Wel ben ik een ongelooflijk eigenwijze donder, die graag wil doen wat anderen ook kunnen. Vandaar dat ik altijd probeer op hoog niveau te sporten. Sinds kort doe ik aan survivalrun - een enorm zware duursport - en hoewel ik fanatiek train, heb ik al bij de warming-up moeite om mee te komen met de groep. Puur technisch gezien kan ik de sport wel, maar mijn conditie is niet zo best. Ik hoop in de komende tijd steeds meer conditie op te bouwen en ben ook benieuwd naar ervaringen van andere astmatische sporters. Hierbij dus ook de vraag: Doen jullie en sport? En hoe gaat dat?

Ik hoor graag meer van jullie en tot ziens op dit forum.

Groeten,
Dayenne

Login of registreer om te reageren
08-04-2017 om 08:43 uur

Hoi Dayenne, welkom hier! Ik heb hier niets zinnigs over te melden, behalve dat ik dit even goed ga volgen. Ben erg benieuwd wat anderen hiermee doen, dus als je het goed vind lees ik mee...
Oh ja, misschien vind je in het topic Heb jij nog gesport vandaag? iets interessants!
Fijne dag...

Login of registreer om te reageren
10-04-2017 om 03:51 uur

Ik doe aan wielrennen en zit vaak hoestend en hijgend op de fiets. Weersomstandigheden en pollen zijn zeer bepakend voor mijn prestatie. Ik rij gelukkig alleen dus niemand die er last van heeft. Na afloop en de dag erna wel altijd duidelijk moeier en meer slijm ophoesten etc. Geen idee hoe lang ik het nog vol ga houden. Vind het wel erg leuk!

Login of registreer om te reageren
10-04-2017 om 07:54 uur

Bedankt voor jullie reacties allebei. Het is inderdaad de afweging maken tussen het plezier dat je hebt van sporten en de last die je daarna krijgt van het hoesten en de benauwdheid. Inmiddels bouw ik al een klein beetje conditie op, maar ik moet veel rust nemen tussen de trainingen door en kan niet zo vaak trainen als de anderen. Dat is best jammer, maar ik moet ook realistisch blijven denk ik. Als het maar leuk blijft :)

Login of registreer om te reageren
10-04-2017 om 08:42 uur

Misschien heb je er baat bij om wat langzamer aan je warming up te beginnen dan de groep. Als je geen astma hebt kun je als je een goede conditie hebt makkelijk vanuit rust bijvoorbeeld gaan rennen, maar als je astma hebt word je vaak benauwd als je je vanuit rust ineens zwaar gaat inspannen. Langzaam opstarten helpt dan meestal.

Een andere tip die je vast wel eens bent tegengekomen is om een kwartier voor het sporten ventolin te nemen.

En verder goed je benauwdheid in de gaten houden. Lichte benauwdheid kan geen kwaad maar je moet het niet te erg laten worden. Dat helpt ook niet meer met conditie opbouwen.

Login of registreer om te reageren
12-04-2017 om 10:09 uur

Afgelopen training heb ik inderdaad geprobeerd wat rustiger met de warming up te beginnen. Terwijl de rest sprintjes heeft getrokken in een gedeelte van de warming up heb ik op langzamer tempo de helft van het veld gerend. Dat ging heel aardig. Daarna was het klimmen ook een stuk prettiger en was ik minder snel verzuurd.

Login of registreer om te reageren
22-04-2017 om 19:20 uur

Beste Dayenne,

Wat vervelend dat je zoveel last heb van je astma tijdens het sporten.

Zelf heb ik ook Astma maar gelukkig de laatste tijd goed onder controle.

In de periode van Oktober t/m maart heb ik altijd meer last van met astma en vooral met sporten heb je daar veel hinder van.

In overleg met de longverpleeg kundige gebruik ik nu meer onderhoudsmedicatie, ook gebruik ik 1x per dag de aerobika ( dit is een aparaartje die door trillingen je slijm in je longen losser maakt zodat je dat beter kan op hoesten) en 15 minuten voordat ik ga sporten neem ik ventolin.
Sindsdien heb ik meer lucht/energie en kan ik weer heerlijk sporten.

Succes en hopelijk kan jij straks ook weer volop sporten zonder al te veel last van je astma

Gr Erica

Login of registreer om te reageren