Herhaalde en erger wordende luchtwegklachten

09-04-2017 om 08:31 uur

Ik ben 54 jaar, man. Ik heb altijd intensief gesport. Nooit gerookt. Ik werk niet in een ongezonde omgeving. Mijn beroep vereist fysieke vaardigheden. Ik fiets woon-werkverkeer 50 kilometer per dag op flinke snelheid. In februari werd ik ziek, verstopte neus, kortademig, benauwd met veel en heftig hoesten. Mijn huisarts constateerde bij mij acute bronchitis. Ik kreeg een antibioticakuur en Ventolin. Ik herstelde. In de week nadat de kuur was afgemaakt kreeg ik weer klachten van benauwdheid en hoesten. Ik kreeg van mijn huisarts een stootkuur prednison icm. een andere antibioticakuur. Weer namen de klachten af. Bij controle bij mijn huisarts heeft hij gedurende 4 weken Symbicort 200 voorgeschreven als nabehandeling. Er was namelijk nog wat geruis bij mijn ademhaling. Afgelopen week kreeg ik weer klachten; verkouden, benauwd en hoesten. Ik hoest na veel moeite kleurloos slijm op. Via mijn huisarts bloedonderzoek naar allergie en ontsteking. Uitslag geen allergie / ontsteking. Ik heb nu weer een korte kuur van 30 milligram prednison. Traplopen zorgt al voor hijgen en zweten. Ik slaap slecht door benauwheid en hoesten. De huisarts denkt aan een longfoto en longfunctietest. Ook opperde de huisarts de mogelijkheid van gevoelige longen en klachten getriggerd door spanning. Na de vakantie van mijn huisarts moet ik terugkomen.
Ik gebruik 1 losartan tablet voor een verhoogde bloeddruk. Ik ben in verband hiermee vorig jaar door een internist onderzocht en heb geen hartklachten of ernstige afwijkingen.
Wat is uw visie als arts en wat kunt u mij adviseren? Alvast dank hiervoor!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-04-2017 om 15:03 uur

Beste Ford
Het is nog niet helemaal duidelijk wat u heeft voor mij. Uw huisarts heeft al bloedonderzoek gedaan en stelt nu een longfoto en longfunctie test voor. Dit lijken mij goede vervolgstappen. Een van de oorzaken zou astma kunnen zijn, dat nu weer actief geworden is na een bronchitis/longontsteking. Ik geloof wel dat spanning invloed kan hebben op de klachten, maar ik geloof niet dat de klachten alleen door spanning veroorzaakt kunnen worden. Vervolgonderzoek zoals de huisarts voorstelt lijkt me ook goed om te doen om te beoordelen of u nog symbicort moet blijven gebruiken of niet.

Login of registreer om te reageren