Pijn rug oorzaak longen?

09-04-2017 om 15:13 uur

Medio december 2016 kreeg ik een flinke griep met alles erop en eraan waaronder ook een hardnekkige droge hoest. Die hoest bleef lang aan, terwijl de griepverschijnselen verdwenen. Langzamerhand ging die hoest over in een 'natte' hoest en hoopte ik dat het leed geleden was. Na verloop van tijd kreeg ik ook met enige regelmaat steken in mijn rug ter hoogte van mijn bh-bandje en een pijnlijk gevoel een stuk eronder. Ik ben 2 x bij de huisarts geweest, die constateerde dat er niets bijzonders te horen was in mijn longen én er is een longfoto gemaakt waarop geen afwijkingen te zien waren. De meeste last heb ik 's'nachts in bed. Ik rook, maar probeer dat te beperken (wil stoppen, maar dat lukt nog niet).
Ik maak me misschien onnodig ongerust, maar zou graag willen weten wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik heb overigens verder geen klachten wat benauwdheid, conditie of vermoeidheid betreft.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-04-2017 om 15:12 uur

Met deze klachten van hoesten en pijn in combinatie met roken is het heel goed dat de huisarts een longfoto heeft gemaakt. Gelukkig was daar niets op te zien. Het kan zijn dat u zich nog steeds ongerust maakt over longkanker. Als de klachten aanhouden is het verstandig om een keer een verwijzing naar de longarts te vragen. Die kan dan een CT scan aanvragen. Verder is het goed dat u wilt stoppen met roken. U kunt daar begeleiding voor vragen. Vaak is er een stoppen met roken programma bij de huisarts of bij het ziekenhuis. Ook daarvoor kunt u een verwijzing vragen. Stoppen met roken onder begeleiding lukt vaak veel beter dan zonder begeleiding.

Login of registreer om te reageren