Verschil

12-04-2017 om 12:32 uur

Hoi, Ik bezoek nu regelmatig de longverpleegkundige. Is er een verschil met de longarts als je daar onder behandeling staat? Wat zou evt. het verschil kunnen zijn? Ik heb hier geen goed zicht op.

Login of registreer om te reageren
12-04-2017 om 12:40 uur

Hoi Yvo_nne,
Een longverpleegkundige kan geen diagnose stellen en staat onder supervisie van de huisarts.
Als je goed ingesteld astma of COPD hebt, is het prima voor controles, bespreken van behandelplan e.d.
Als er niet te verklaren achteruitgang is, of de longziekte is moeilijk te behandelen, komt de longarts in beeld, al dan niet tijdelijk.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-04-2017 om 18:56 uur

De longarts kan de diagnose stellen en medicatie voorschrijven. We weten dat alleen dat niet voldoende is om iemand beter te maken. Er is veel meer voor nodig. Bij deze zaken kan de longverpleegkundige helpen. Voorbeelden van wat de longverpleegkundige kan doen zijn: uitgebreide uitleg en informatie geven over wat astma of COPD is. Stoppen met roken bespreken en begeleiding geven. Inhalatie instructie geven. Kijken naar de thuissituatie van de patient en hoe die veranderd kan worden om de gezondheid te verbeteren. Verder is de longverpleegkundige vaak wat laagdrempeliger te bereiken als de patient een vraag heeft bijvoorbeeld over medicatie of vragen heeft over wat te doen als de patient meer klachten heeft. Verder wordt er steeds vaker met een zelfmanagement plan gewerkt. Wij werken bijvoorbeeld met de zgn stoplichtenkaart van het longfonds. Als de patient meer klachten krijgt, dan kan de patient op die kaart kijken en beslissen wat te doen. De kaart is vaak samen met de longverpleegkundige opgesteld. Longverpleegkundigen zijn wat mij betreft onmisbaar in het geven van goede zorg voor longpatiƫnten.

Login of registreer om te reageren
17-04-2017 om 16:27 uur

Is het dan raar dat ik alleen onder behandeling van de longverpleegkundige sta en nog nooit bij de arts ben geweest? Het gaat namelijk de laatste tijd niet geweldig met mij. Is de longverpleegkundige dan wel voldoende? Of is de arts dan een betere.

Login of registreer om te reageren