hoesten en slijm

16-04-2017 om 09:23 uur

hallo, ik ben gerrit 29 jaar. ik heb sinds vorig jaar maart heel veel last van slijm en hoestbuien.ik ben toen via de huisarts naar de kno arts door verwezen en daarna ook de longarts.ze hebben alles getest maar kunnen niks vinden.alleen dat er wel een prikkel is en dat mijn grote voorhoofd holte klein beetje geïrriteerd is.ik gebruik avamys dat verlicht het slijm een beetje.alleen de hoestbuien houden heel de dag aan en wordt steeds erger.de arts zei dat hij het ook niet meer weet.misschien weten jullie hopelijk een oplossing.ik heb dus vanaf sochtends tot aan het naar bed gaan hoestbuien.soms een uurtje niet maar als er dan weer een prikkel komt gaat alles weer los.snachts helemaal geen last van hoesten. ik stoom en ik gebruik ook 1 maal daags neusdouche. mvg gerrit

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-05-2017 om 16:42 uur

Beste Gerrit
Hoesten is een lastige klacht omdat het heel veel oorzaken kan hebben of een combinatie van oorzaken. Je bent vaak samen met de patiënt lang aan het puzzelen en soms vind je geen oorzaak en geen oplossing. De meest voorkomen oorzaken van hoesten zijn astma, maagzuurreflux en bijholteontsteking. Hiermee heb je 90% van de oorzaken van hoesten te pakken. Ik neem aan dat astma door de longarts is uitgesloten. Ik geeft een periode van 3 maanden maagzuurremmers en spreek dan een polibezoek af waarin ik met de patient evalueer of dit de klachten heeft verholpen. Indien dit niet het geval is stoppen we de maagzuurremmers weer. Bij u lijkt de bijholteontsteking de oorzaak van het hoesten te zijn. De behandeling met avamys neusspray helpt u echter niet. Ik vraag mij dat af of er toch een andere oorzaak zou kunnen zijn. Een CT scan kan dan de volgende stap zijn. Daarna een bronchoscopie. Als uit deze onderzoeken geen diagnose komt zijn er nog andere oorzaken te onderzoeken. Ik hoop voor u dat de oorzaak en de juiste behandeling gevonden wordt en dat u minder gaat hoesten.

Login of registreer om te reageren