Oorzaak inspanningsintollerantie na excacerbatie

18-04-2017 om 08:59 uur

Allereerst dank voor dr Van Wolferen, voor het antwoord half maart. Ik was niet meer onder co van de longarts omdat hij vond dat hij nog weinig kon bijdragen. En nu over 4 weken opnieuw een afspraak.
Ik ben 38, heb lastig instelbaar astma (alvesco 2dd2, foradil 2dd1, fexofenadine180, salbutamol zn, flixonase 2dd2) en heb 3 keer een DVT wv 2 keer een LE gehad.
Situatie: 3 wk geleden ernstige exacerbatie gehad wv 10
dagen prednison. Nog steeds s nachts benauwd wakker, nog steeds kortademig overdag met hoesten en frequent piepen. Mn de inspanningsterantie is slecht. 5 wk geleden probeerde ik nog 3 keer per week te hardlopen met lopen en wandelen. Nu kan ik bijna mijn kinderen niet naar school lopen door kortademigheid en idioot snelle pols (ca 180). In rust ca 110. Ook zonder ventolin gebruik. Ook de trap oplopen is moeilijk.en die ging echt wel makkelijk. De Ha heeft vrijdag nog een d-dimeer geprikt. Niks van gehoord, dus zal wel goed zijn.
Heel verhaal, sorry.
Mijn vraag: dit beloop van een exacerbatie ken ik niet. Enig idee waardoor de kortademigheid en snelle pols komt? Want ik mis het lopen en bezig zijn. Of de eigenlijke vraag: wat kan ik eraan doen?
Groet, kim

Login of registreer om te reageren
18-04-2017 om 20:10 uur

Altijd zelf de HA bellen voor uitslagen. Labuitslagen worden bij de HA meestal half-automatisch door de assistente verwerkt. Afwijkende metingen worden niet altijd direct opvallend zichtbaar. Vooral als de arts een d-dimeermeting doet dan lijkt het me érg belangrijk om de uitslag te weten. Bijna elke huisarts heeft een telefoonnummer speciaal voor labuitslagen, en dat heeft een reden. Van de patiënt wordt namelijk verwacht dat hij/zij zelf belt.

Login of registreer om te reageren
18-04-2017 om 20:28 uur

Sterk afwijkende uitslagen worden door het lab doorgebeld aan de huisarts of waarnemer zodra ze bekend zijn. In andere gevallen worden ze elektronisch of per fax doorgestuurd en dan kan het wat langer duren, zeker met het paasweekend ertussen.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-05-2017 om 15:47 uur

Beste Kim
Heel goed dat je een nieuwe afspraak bij de longarts hebt gemaakt. De klachten die je beschrijft zijn behoorlijk en dat rechtvaardigt een controle bij de longarts. De longarts zal waarschijnlijk gaan uitzoeken of de klachten met de astma of met de DVT's en longembolieën te maken heeft. Pas als de oorzaak van de klachten duidelijker is kan er een gerichte behandeling gestart worden. Ik neem aan dat je nu wel bloedverdunners gebruikt? Het prikken van een D-dimeer onder bloedverdunners is wat mij betreft niet zinvol. Misschien was de onderliggende gedachte van de huisarts om de d-dimeer te prikken dat een verhoogde uitslag de afspraak op de poli bij de longarts zou kunnen vervroegen?
Veel sterkte.

Login of registreer om te reageren