test niet betrouwbaar door hyperventilatie zei longarts

20-04-2017 om 12:12 uur

ik heb januari een spirometrie test gedaan en de longarts wou graag dat ik het over 3 maanden nog een keer deed.....eergisteren heb ik dat gedaan maar ben heel bang omdat ik emfyseem heb en copd2 en dat ik in een jaar behoorlijk achteruit was gegaan vandaar na 3 maand weer die blaastest.....maar nu zegt de longarts dat deze test niet betrouwbaar was opdat ik erg deperessief en ban ben en hyperventileer.....maar de waardes waren hoger als januari.....en wat ik uitblaaste in zuurstof was in 2014 2.11 L ...en Nu 2.18 L kan dat komen omdat ik zo aan het hypervenitleren ben dat je meer uitblaast?

Login of registreer om te reageren
20-04-2017 om 12:20 uur

Die 2.11 / 2.18 is geen zuurstof wat je uitgeblazen hebt... Doordat je hyperventileert kan het zijn dat je wat meer zuurstof binnen krijgt ( compensatie ) maar daar wordt je longfunctie an sich niet beter door...

Login of registreer om te reageren
20-04-2017 om 12:52 uur

Als je nu méér geblazen hebt dan de vorige keer, is dat gewoon zo. Je kan niet eruit blazen wat er niet in zit. t Kan dus (volgens mij) enkel zijn dat de waardes nóg hoger uitvallen.
Maar als je blaastechniek door hyperventilatie niet optimaal is, zegt de longarts dat de test niet betrouwbaar is, omdat hij die dan niet kan vergelijken met een wel correct uitgevoerde test.
t Is niet zo dat je zonder hyperventilatie een slechtere longfunctie gaat blazen!

En waardes boven de 2 liter, daar zou ik me echt niet zoveel zorgen over maken geloof ik...Niet dusdanig om nu in zo grote angst te leven. Maarja, je kan je gevoel natuurlijk niet zomaar sturen en ik kan makkelijk praten vanaf de digitale zijlijn, dus ik bedoel het niet betweterig.
Maar aan angst, depressiviteit, hyperventilatie etc is wel heel slim om aan te werken met de fysio zoals je al doet en ook met de psycholoog, want het kost je erg veel energie en daar word je niet beter van natuurlijk! En door hyperventilatie voel je je benauwder dan dat je eigenlijk door je copd zou zijn...Dus zou heel veel helpen als je dat wat meer onder controle zou kunnen krijgen.

Wens je sterkte!!

Login of registreer om te reageren
20-04-2017 om 13:07 uur

ja nou dat geeft me een beetje hoop denk als ik in 2014 minder aan liters uitblaaste als 2017 zit wel 3 jaar tussen denk als ik zo achteruitgegaan zou zijn moet dat toch ook minder zijn....ik maak mij miss zelf ook ramgek nu

Login of registreer om te reageren
20-04-2017 om 16:21 uur
Reactie op caro72

ja nou dat geeft me een beetje hoop denk als ik in 2014 minder aan liters uitblaaste als 2017 zit wel 3 jaar tussen denk als ik zo achteruitgegaan zou zijn moet dat toch ook minder zijn....ik maak mij miss zelf ook ramgek nu

Je bent op zijn minst stabiel gebleven, en dat is al heel erg mooi nieuws! Maar misschien zelfs ook wel wat vooruit gegaan, dat kan tenslotte wel, als je je leefstijl veranderd hebt (bijv meer sporten, niet meer roken etc)
Dus udd, probeer het maar los te laten en alles goed met je diverse hulpverleners te bespreken en tzt met de longarts weer verder kijken als je een longfunctie hebt geblazen waar de longarts iets zinnigs van kan zeggen.

Login of registreer om te reageren
21-04-2017 om 13:24 uur

Hoi Caro, een l.f. test is altijd een moment-opname.
M.a.w. het soms ook uit of je hem s'morgens of s'middags hebt.
Een longarts kan zien of er technisch juist geblazen is, vandaar misschien de opmerking over de hyperventilatie.
Houd je maar vast aan het gegeven dat je 3 jaar lang stabiel bent gebleven. Ik vind dat heel goed nieuws.
En net wat Edelweiss ook zegt, je bent zelfs vooruit gegaan!!

Login of registreer om te reageren
21-04-2017 om 14:05 uur

Nee de longarts zei in januari dat ik behoorlijk achteruit ben gegaan dus niet stabiel ook lonblaasjes waren minder en ik blaaste januari 1.85L uit in 1 sec maar nu afgelopen woensdag 2.18L dus daar klam ik me aan vast maar of dat ook terecht is weet ik niet

Login of registreer om te reageren
21-04-2017 om 14:31 uur

Ik hoop dat je de cijfertjes los laat en je richt op hoe je je voelt ook qua longen! Sommige met mooie cijfers voelen zich door en door slecht en anderen met diezelfde cijfers prima dus het zegt eigenlijk niet eens veel.

Login of registreer om te reageren
21-04-2017 om 15:03 uur

Nee, dat zei ik eerder ook al. Ik wil zelf niet altijd alle cijfertjes weten hoor. Als ik er naar vraag zegt mijn l.a. het wel, maar meestal zegt ze gewoon dat het goed gaat, of minder, of niet zo goed.
Maar ze vraagt allereerst hoe ik me voel!
Ik ging vorig voorjaar voor controle, voelde me allerbelabberdst, moe, benauwd door de pollen, en blies ik een max score!

Login of registreer om te reageren
21-04-2017 om 15:03 uur

Slecht vanaf januari toen de longarts mij dat zei ben ik fysiek en mentaal erg achteruitgegaan...ben er 24 uur mee bezig en 24 uur met m'n ademhaling bezig en ergeen bang natuurlijk...ma ja zal er mee moeten dealen

Login of registreer om te reageren
21-04-2017 om 15:40 uur

Ik wil wel alles weten en alle cijfers maar ben nieuwsgierig van aard haha, verder doe ik er weinig mee en kijk ik puur naar hoe ik me voel. Waar ben je precies bang van en bang voor?

Login of registreer om te reageren