jong en longonsteking

21-04-2017 om 18:33 uur

Hallo,

Ik ben onlangs opgenomen geweest in het ziekenhuis met een zware longontsteking.
Ik ben iemand die nooit ziek is, hooguit een keer verkouden en ben pas 32.
Vraag is, hoe kan ik dan uit het niks zo ziek worden?
Ik had zo'n pijn aan borst/rug/schouder dat ik enkel kon huilen van de pijn.
Na een kleine week ziekenhuis en AB weer thuis.
Over 6 weken terug voor controlefoto.
Ik maak me vooral ongerust of er geen achterliggende dingen kunnen zijn.
En hoe verloopt herstel van een zware longontsteking?
Bestaat er nu risico dat dit vaker voorkomt?
In onze familie komen veel longproblemen voor.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Login of registreer om te reageren
07-05-2017 om 07:10 uur

Daar kan niemand zo iets over zeggen denk ik. Misschien heb je gewoon pech, misschien een onderliggend probleem. Ik denk dat je je dat na één longontsteking nog niet heel ongerust hoeft te maken. Je kan je twijfels bespreken met de huisarts, die kan dan besluiten of verder onderzoek nodig is.

Herstel van een longontsteking duurt zeker zes weken, doe rustig aan en luister naar je lichaam. Beterschap!

Login of registreer om te reageren
08-05-2017 om 18:51 uur
Reactie op Sintia

Geen reacties?

De long artsen beantwoorden vragen op het forum in hun vrije tijd, dus het kan soms even duren voordat er een reactie komt.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-05-2017 om 07:55 uur

Er is een anatal zaken die je meer kans geven op een longontsteking, oa roken, astma, COPD, medicatiegebruik etcetera.
Waarom precise iemand ene longontsteking krijgt weet ik niet, en niemand eigenlijk.
Van belang is wel om te zien dat de behandeling aanslaat en dat de foto weer normaliseert nadien.
Pas als iemand meer dan 3 maal een longontsteking heeft in een jaar bestaat er een indicatie om naar de achterliggende verklaring te zoeken, maar als de arts twijfelt gaat zij/hij altijd wel verder kijken!
Ik ben lotgenoot kan ik je vertellen en heb het nadien nooit meer gehad!

Groet, Peter MB van Tilburg

Login of registreer om te reageren
15-05-2017 om 09:10 uur

Dank je wel voor de reacties! Dat stelt me wel gerust.
Het herstel valt me wel tegen inderdaad, en zeker met een gezin met kleine kindjes is het lastig om rustig aan te doen.. ;-)
Maar het heeft tijd nodig natuurlijk!

Login of registreer om te reageren