longemfyseem c h v en spirometrietest perfect?!

27-04-2017 om 12:21 uur

hoi ,
Er werd bij mij chronische hyperventilatie vastgesteld (zware vorm) Nu heb ik net te horen gekregen dat er via CT scan ook longemfyseem ontdekt is. Direct een spirometrietest gedaan, deze was perfect ok. Ik krijg ook geen medicatie. (dit alles is via longarts gebeurd)
Nu heb ik het sinds een paar dagen enorm benauwd en pijn/druk op mijn borst. Is dit nu het gevolg van het longemfyseem of van de ckv. Ik ben nog maar 36 jaar, gestopt met roken en behoorlijk angstig nu. Het voelt alsof ik mijn doodsvonnis gekregen heb.
:-(
Zouden mijn klachten van de CHV zijn? hoe kan ik een perfecte spirometrie test hebben als ik toch longemfyseem heb?
alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
27-04-2017 om 12:24 uur

Wat de longarts ook zei: doordat je gestopt bent met roken stopt de verdere aantasting en de rest van je longen nemen nog prima alles over. en toch lees ik hier overal dat dit niet waar is en je slechter en slechter wordt. Pff ik zit helemaal in de put nu :-(

Login of registreer om te reageren
27-04-2017 om 13:21 uur

Als ik jou was zou ik deze vraag stellen bij vraag het de longarts. Apart dat de test goed was en de ct juist niet. Kan me voorstellen dat je daar in de war van raakt ...

Login of registreer om te reageren
27-04-2017 om 13:37 uur

Hoi Slipje,
Ik kan mij voorstellen dat je in de put zit met tegengestelden antwoorden. De één is niet de ander en je longarts die kent je.
Ik zelf ben door fysio en afvallen 12 procent vooruit gegaan. Dus het kan wel degelijk, praat met je longarts en kijk wat voor jou mogelijk is
Sterkte

Login of registreer om te reageren
27-04-2017 om 13:38 uur

Hoi Slipje,
Ik kan mij voorstellen dat je in de put zit met tegengestelden antwoorden. De één is niet de ander en je longarts die kent je.
Ik zelf ben door fysio en afvallen 12 procent vooruit gegaan. Dus het kan wel degelijk, praat met je longarts en kijk wat voor jou mogelijk is
Sterkte

Login of registreer om te reageren
27-04-2017 om 13:55 uur

Shadow - 12% vooruit vind ik toch net anders, dan bij voorbaat al een perfecte uitslag.

Login of registreer om te reageren
27-04-2017 om 13:57 uur

ik vind het ook vaag dat er tegen zoveel mensen gezegd wordt dat als je stopt met roken de achteruitgang stopt, terwijl er mensen zijn die na 20 jaar gestopt te zijn toch nog COPD krijgen, en er daarnaast zoveel mensen zijn die stapje voor stapje, al duurt dat soms vele jaren, toch achteruit gaan. Ik denk toch dat het per persoon verschillend is, en ook deels in je genen zit

Login of registreer om te reageren
27-04-2017 om 14:32 uur

Stefanie,

Ik denk dat mensen die al 20j gestopt zijn dit al vroeger hadden, maar het pas door omstandigheden zo laat vastgesteld is. Bij mij is het nu per toeval ontdekt of ik had het nooit geweten en ook misschien pas na 20jaar ofzo

Login of registreer om te reageren
27-04-2017 om 15:18 uur

Ik denk niet dat mensen die al 20 jaar gestopt zijn dit vroeger al hadden en al die jaren klachtenvrij hebben kunnen leven. Waarom is eigenlijk een CT scan gemaakt?
Ik denk eigenlijk dat als je deze vraag aan de longartsen hier voorlegt bij vraag het de longarts, dat deze zal zeggen dat je met een perfecte uitslag geen COPD / Emfyseem hebt en dat deze je verdere onderzoeken aanraadt... Zolang je die goede uitslagen blaast zou ik me sowieso geen zorgen maken. Persoonlijk zou ik eerder afgaan op die uitslag dan op de uitslag van de CT scan. Ik heb daarnaast het vermoeden, gezien de uitslagen, dat je benauwdheid eerder komt van het hyperventileren dan van de longen, maar goed, ik ben geen longarts.

Login of registreer om te reageren
27-04-2017 om 15:46 uur

Omdat ik met benauwdheid naar het ziekenhuis ging en ze op de longecho witte lijntjes zagen van zuurstof dat bleef hangen. daarom hebben ze een ctscan met contrast gemaakt. Ik heb mijn vraag hier ook op het longartsenforum gezet. Ik heb een afspraak gemaakt op 10 mei met longarts voor verdere info. in het ziekenhuis had ze geen tijd meer. Ik krijg ook geen medicatie want dat hoefde niet met zo een goede longtest. op mijn verslag staat wel circulair longemfyseem matig. Ik snap er niets van, maar ben echt doodongerust. Lijkt echt mijn doodsvonnis. Wat heb jij Stefanie?

Login of registreer om te reageren
27-04-2017 om 16:07 uur

Raar hoor die CT uitslag tegenover de longfunctietest. Houd het bij mij maar op astma ( Ingewikkelde longen )...

Login of registreer om te reageren