Demi2u

07-05-2017 om 06:12 uur

Dit bericht is verplaatst van: Even voorstellen

Login of registreer om te reageren
06-05-2017 om 10:23 uur

Hallo, ook ik ben nieuw hier. Ben 60 jaar en heb copd 2/3. Nu sinds 12 weken gestopt met roken (3e poging) . Heb het hier erg zwaar mee, maar weer roken is geen optie. Heb het nu benauwder dan toen ik nog rookte, maar probeer me te focussen op het positieve ervan. Sport al bijna 2 jaar bij de fysio en werk gewoon 32 uur per week. Kan weinig vinden hier over ervaringen met stoppen van het roken en dat had ik wel gehoopt. Ik kan wel wat hulp gebruiken.

Login of registreer om te reageren
06-05-2017 om 11:38 uur

Welkom hier @Demi2u
In sigaretten zitten hoestonderdrukkers en ontstekingsremmers en nog een aantal toevoegingen die er voor zorgen dat je door roken niet al te benauwd word zodat de rook diep in de longen kan doordringen.
Nu je niet meer rookt, krijg je die stoffen niet meer binnen en kunnen allerlei lichamelijke kwalen aan de oppervlakte komen zoals dus benauwdheid. Dat komt vaker voor. Ook bv. gebitsproblemen die er al waren worden dan zichtbaar (en voelbaar) door betere doorbloeding.
In principe is extra benauwdheid bij afkicken niets ongewoons maar zou het toch een keer opnemen met je arts als als je er langer last van houdt.

Login of registreer om te reageren
06-05-2017 om 12:39 uur

@balling Dank je wel voor je reactie.
Ik zal zeker contact opnemen met mijn arts als de benauwdheid blijft aanhouden. Lijkt wel of ik op dit moment gevoeliger voor bepaalde dingen ben. Allergie speelt zeker ook mee, dat merk ik goed. Verder heb ik wel hulp bij het stoppen en ik gebruik pleisters. Door vorige pogingen nu wijzer en gaan we langer door met pleisters plakken.
De eerste keer dat ik ging sporten nadat ik gestopt was met roken was echt te gek, merkte meteen dat ik niet meer rookte. Vorige week had ik het zo benauwd dat het sporten gewoon niet ging. Heb wel wat dingen gedaan maar kon niet alles. Nu speelt het weer ook niet echt mee en moet ik uitkijken voor verkoudheidjes, maar ik denk dat jullie dit wel herkennen. Laatste longaanval is toch alweer 2 jaar geleden met 3x prednison en 3x antibiotica. Dus een klein beetje benauwdheid door het stoppen met roken moet kunnen.
Mocht iemand nog goede tips hebben voor het niet roken, dan hoor ik dat graag. :)

Login of registreer om te reageren
13-05-2017 om 17:22 uur

@Balling
Afgelopen donderdag even toch naar huisarts geweest, benauwdheid nam niet af. Moest te veel medicijnen nemen om een beetje normaal te kunnen functioneren. Kuurtje prednison gekregen voor 7 dagen, ben daar niet blij mee, maar het voelt al, nu na 3x innemen een stuk beter. Heb altijd veel last van bijwerkingen, maar 7 dagen zijn gelukkig zo voorbij.

Login of registreer om te reageren
13-05-2017 om 18:33 uur
Reactie op Demi2u

Verder heb ik wel hulp bij het stoppen en ik gebruik pleisters. Door vorige pogingen nu wijzer en gaan we langer door met pleisters plakken.
Mocht iemand nog goede tips hebben voor het niet roken, dan hoor ik dat graag. :)

Die hulp die je hebt zal wel niet een alternatief voor roken hebben aangedragen? Namelijk: Dampen (e-sigaret). Die blaten ook alleen maar belangenorganisaties na. Belangenorganisaties als daar zijn: Overheid en semi-overheid (subsidies), gezondheidsorganisaties (inclusief longfonds/longforum), tabaks- en farmaceutische-industrieën. Verder hebben ze van dampen geen kennis en halen alle mogelijke en onmogelijk argumenten aan om het meest effectieve stopmiddel in diskrediet te brengen, bang als ze zijn dat hun baantje anders in gevaar komt. Het gaat niet om jouw gezondheid voor deze organisaties. Het gaat om hun (financiële) gezondheid.
De effectiviteit van dampen is trouwens 50% na 1 jaar rookvrij terwijl dat bij de reguliere therapieën ligt tussen de 5 en 12%.

Dus als alle reguliere behandelingen niet hebben gewerkt is er nog altijd een goedwerkend en veilig alternatief voorhanden.
Als je daar meer info over wilt, klop even bij mij aan de deur of ga naar www.dampforum.nu.
Het belangrijkste is nl. dat je niet meer rookt en zo de schade voor nu en in de toekomst kunt beperken.

Login of registreer om te reageren