hoestklachten,slijmen en kriebel/branderigheid

07-05-2017 om 13:18 uur

Beste Longarts,

Ik heb hele vreemde klachten.

ik ben een man van 44 jaar en rook niet. dit heb ik wel 7 jaar gedaan van mijn 16de tot mijn 23ste en ben toen gestopt en gaan sporten, dit omdat ik toen ook hoestklachten kreeg en voor onderzoek naar het ziekenhuis ben geweest. de longfoto zag er prima uit. alles was zuiver en ze konden uiteindelijk niks vinden maar ik ben altijd wat blijven hoesten.

maar het begon allemaal eind maart dit jaar.
het begon met zomaar wat hoofdpijn en toen dit over was een een paar dagen erna hoestte ik ineens heel veel slijm op. de dotten slijm vlogen er letterlijk uit met hoesten.en ik was verder niet ziek of grieperig ,zo voelde ik mijn ook niet.het slijm was wit van kleur en zeer kleverig,

ik was toen ook bezig met mijn theorie voor het motorrijbewijs en ervaarde wel wat zenuwen vlak voor het examen. op de dag zelf was het ook heel erg met hoesten .de slijmen bleven in mijn keel steken en kon ze bijna niet weggeslikt krijgen of praten weet ik nog. ik ben gelukkig wel geslaagd op het examen .de dagen erna nam het hoesten gelukkig wat af maar ik begon mij ineens moe te voelen en helemaal niet fit , anderhalve week erna kwam het hoesten ineens weer terug .weer hoesste ik veel slijmen op terwijl er geen spanningen waren dit keer.ik kreeg het s´avonds soms ook ineens koud en werd soms zwetend wakker in bed.
dit heb ik een paar keer gehad ,nu echter niet meer maar blijf mij vaak moe voelen.de ene dag lijkt het weer beter te gaan dan de andere dag maar het ophoesten van slijmen blijft in de regel wel aan. op een gegeven moment werd het zo erg dat heel mijn keel irriteerde.dit nog voor dat ik moest hoesten. het voelde echt heel prikkelend aan zodat je ervan moet gaan hoesten. ik probeerde niet te hoesten maar kon het niet tegenhouden zo erg was het.

als ik in mijn keel kneep dan moest ik ook hoesten van de prikkelingen. ik heb toen van de huisarts tabletten gekregen tegen overgevoeligheid en ontstekingsremmers voor de brochien. dit hielp echter nauwelijks, na 1o dagen ging het niet over en bleven de klachten aan en bleef mijn keel zeer geirriteerd. ook bij inademen lijkt er een ondiepere bodem te zitten in de longen.waarschijnlijk door slijmvorming want als het wat beter ging of slijmen weg heb gehoest dan kon ik wel diep inademen zonder iets te voelen dat je gelijk al op het einde zit.ik ben zelf sporter en als ik ga fietsen of lopen dan ben ik niet buiten adem.dat dan weer niet.en ook niet benauwd

maar soms als ik ging eten ervaar ik ook meer druk in het lichaam en kreeg het dan wel benauwder. ik had ook steeds een branderig gevoel.bij het inademen .vooral dieper inademen en ook bij het slikken en opboeren. maar ik voel ook soms steken en branderigheid in de rug en heb soms dan weer hoofdpijn zoals gisteren nog

gisteren ademde ik in en voelde steeds de rechterkant van mijn rug zeer doen bij het inademen.en de avond erop had ik rugpijn ,ik heb af en toe dus pijn in de rug

wel is het zo dat als ik wakker word er nog niks aan de hand lijkt te zijn. pas een uur erna beginnen de klachten weer. vooral ook na het eerste eten.dan gaat mijn keel weer iriiteren en als ik dan wat slijm ophoest gaan die klachten weer wat liggen maar vaak blijft er een aanhoudend gevoel .alsof ik mij verslikt heb en iets in de luchtwegen zit.misschien slijmen in de luchtweg/keel?. in de avond gaat het over het algemeen weer wat beter met deze klachten.

ook komen de slijmen vaak in de keel waar ze blijven hangen. als ik dan eet slik ik ze vaak met het eten weg. toch voel ik dan vaak branderigheid bij het slikken maar altijd dan ook bij het inademen.ik word ook wel eens wakker met pijn in de keel maar na een keer slikken is dat dan ook weg.

ik weet nog steeds niet wat het is en ben er nog steeds niet vanaf.de huisarts heeft mij nu op omeprazol gezet voor 14 dagen vanwege de branderigheid waarvan nu de 4de dag is.maar de branderigheid blijft wel .bij opboeren heb ik dus ook branderigheid maar ook bij inademen en slikken.maar dit ook niet altijd.ik blijf mij echter ook moe voelen maar ook niet elke dag. eetlust heb ik wel genoeg. ik eet toch best veel.ik ben ook niet afgevallen in al die tijd.alleen het zit voor mij wel duidelijk in de ademhaling. luchtpijp ter hoogte van de strottenklep in de keel voel ik het ook vooral. het zijn wel altijd dezelfde klachten maar die verschillen nog wel eens per dag, ik heb mij een paar dagen terug eens verslikt onder het eten en dat deed heel erg pijn in de luchtpijp. als ik een klein kuchtje hoest met net wat druk doet het soms ook al erg pijn daar in mijn keel

het is nu al anderhalve maand gaande en ik heb dit nog nooit eerder gehad, ik zie geen bloed in de opgehoeste slijmen die er normaal wit of een beetje grauw uitzien, soms voel ik mij wel ziek. weet niet goed wat ik nu het beste kan doen.. misschien heeft u een idee?

de huisarts probeert ook maar wat medicijnen uit omdat hij het niet precies weet..

Login of registreer om te reageren
07-05-2017 om 18:09 uur

Is je kno-gebied wel eens nagekeken of gedacht aan reflux?

Edit: oh je hebt nu maagzuurremmers op proef.

Login of registreer om te reageren
08-05-2017 om 09:10 uur

Ik ben 20 jaar geleden al eens bij de kno arts geweest maar nu nog niet met deze nieuwe klachten,

de maagbeschermers neem ik nu 5 dagen maar het irritatie gevoel blijft.een soort kriebelende branderigheid in de keel. met name bij het eerste eten slikken van de dag. ik hoest niet echt veel meer. maar bij het eerste kuchje van de dag doet het ook al gelijk pijn in de keel. net dezelfde irritatie als bij het slikken. beetje kriebelend maar dan pijnlijk ook nog eens. het slikken van brood etc gaat overigens gewoon goed. blijft nergens hangen ofzo, ik kan dus vrij en goed slikken. maar er lijkt irritatie te zitten op het punt waar het voedsel langs komt

naarmate de dag vordert neemt dit kriebelend irritatie gevoel af,dan kan ik ook hoesten en slikken zonder pijnlijk of kriebel gevoel, maar kan wel last hebben van slijmen in de luchtwegen.dit voelt een beetje aan alsof ik mij verslikt heb.

in de avond voel ik mij altijd het beste, dan heb ik de minste last .snachts als ik slaap heb ik eigenlijk ook geen last, maar vanochtend toen ik wakker werd had ik wel last van lichte steken in de borst links en voelde mijn ademhaling wat geirriteerd aan.

ik weet niet wat ik ertegen moet doen. de laatste dagen voel ik mij niet meer zo suf en moe gelukkig. dat is al een pluspuntje vind ik zelf maar dat kriebelend/branderig irritatie gevoel in mijn keel is erg lastig.vooral s'ochtends dus. ik heb niet het idee dat de maagbeschermers daar iets aan doen. ik heb meer het idee dat dit probleem toch in de luchtweg/keel zit? voor mijn gevoel waar de luchtweg slokdarm en keel samenkomen opdat punt.of het moet uitstraling zijn ergens vandaan. ik weet het niet maar ik ervaar wel vaak ook lichte steken in het bovenlijf.heb ook soms branderig gevoel tussen de schouderbladen gehad telkens als ik slikte en in het begin heb ik wel eens branderig gevoel gehad aan de zijkant onderkant ribben. soms lijkt het wel of ik helemaal in brand sta.branderig aanvoel dus. ik zeg alles maar wat ik ervaar en ervaren heb en probeer het zo goed mogelijk te omschrijven. de dokter heeft ook naar mijn longen geluisterd maar kon niks bijzonders horen.hij heeft ook in de keel gekeken en zag wel dat het iets rood was maar niet ontstoken.

Login of registreer om te reageren
08-05-2017 om 09:53 uur

Ik kan me voorstellen dat als je slokdarm beschadigd is door maagzuur dat het pas de kans krijgt om te genezen nu je de maagbeschermers gebruikt dus dat kan misschien nog wel beteren.

Misschien is een check door de kno arts nog wel een idee. Misschien komt het slijm wel vanuit je bovenste luchtwegen en zakt het naar beneden (post nasal drip).

Login of registreer om te reageren
08-05-2017 om 11:22 uur

zou kunnen .ik weet het niet. maar ik voel de irritatie/kriebel.branderig gevoel nu ook heel erg bij het inademen,en in mijn rug voel ik het ook branden
nu is het weer heel erg op dit moment. er komt nu ook flink wat slijm uit de luchtwegen .ik hoest/schraap het nu wel heel makkelijk weg nu omdat het los komt. echt flinke dotten kleverig slijm ,wit grauw van kleur. ik denk als het er weer uit is het langzaam beter zal gaan .zo is het elke dag meestal wel. een uur na het opstaan begint het en als ik dan slijm opgehoest heb dan word het irritatie gevoel ook langzaam minder. daarom voel ik mij meestal in de avond ook wat beter denk ik. dan zijn die slijmen ook minder,

ik weet niet goed of ik nu bij de longarts of de kno arts voor mijn klachten moet wezen? zou ik een longfoto moeten laten maken? of dat ik er ook goed aan doe om ook eens een bloedonderzoek te laten doen.

mijn huisarts zou vandaag nog terug bellen ,dus kan ik het eventueel bespreken..

Login of registreer om te reageren
08-05-2017 om 14:28 uur

ik kan nu heel diep ademen maar telkens als ik dat doe voel ik nu erge branderigheid,
volgens mij zit de irritatie het toch in de luchtwegen/longen .en zal het waarschijnlijk voelbaar zijn in de keel. daar zit toch ook de luchtpijp?

is het in dit geval verstandig een long foto te maken? of moet ik een puffer?

Login of registreer om te reageren
08-05-2017 om 18:26 uur

de huisarts heeft gebeld en heb de klachten nog eens goed uitgelegd,
branderig gevoel de hele dag door zonder hoesten. maar bij het minste kuchje pijn in borstbeen en dan niet van het hoesten maar vanwege irritatie daar,
het brand in mijn rug en nu zelf ook op de borst. als ik mijn hoofd achterover strek dan voel ik het pijnlijk trekken op mijn borstbeen.

de huisarts heeft mij verteld dat het niet vanuit de maag kon komen omdat die branderigheid al wat verminderd had moeten zijn.

hij wil nu het volgende proberen. ja u leest het goed proberen want ik heb het bij een bezoek aan de huisarts vorige week al voorgesteld .hij denk nu dat het mijn luchtwegen zijn en schrijft een puffer voor..vorige week wilde hij daar niet aan omdat hij mij uitlegde dat de poeder van de puffer nog meer zou gaan irriteren.maar nu wil hij er dus wel aan omdat hij inziet dat de omeprazol ook niks uithaalt

kan natuurlijk zijn dat in de luchtwegen daar irritatie door infectie zit? bij eten slikken voel ik ook branderigheid maar loopt de slokdarm niet langs het bovenste deel van de luchtpijp langs?

misschien voel ik de druk bij het slikken juist in de luchtpijp die erg geirriteerd is?
als ik met mijn hand de luchtpijp/keel pak dan voel ik daar ook irritatie en moet ik soms al gaan hoesten vanwege dat ik erin knijp,dat wekt een prikkel op

ik heb de dokter ook voor een longfoto gevraagd maar hij zei dan staan alleen je longen erop en verder niks? dus dat vond hij niet noodzakelijk maar omdat ik het toch wilde gaan we die toch laten maken. ik weet het ook niet precies waar het vandaan komt maar ben nergens gerust op. waarom ik daar een ontsteking of irritatie heb is mij ook een raadsel. het is nu allang aan de gang en bij mijn weten ben ik niet ziek geweest vooraf toen het begon. ineens ben ik slijmen op gaan hoesten en was er nog geen eens irritatie voelbaar.dus waar dat nu vandaan kan komen weet ik niet.

wel voel ik mij nu niet meer moe zoals in het begin,de eetlust is nog altijd goed en de dokter zei dat dat wel een goed teken was.

wat ik mij hier wel afvraag,. ik heb mijn vraag in de rubriek vragen aan een deskundige gesteld.. ik zou het zee rop prijs stellen dat ik ook nog een antwoord zou kunnen krijgen van een longarts hier??

Login of registreer om te reageren
08-05-2017 om 18:53 uur

De longartsen beantwoorden vragen op het forum in hun vrije tijd, dus het kan even duren voordat er een antwoord komt.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
09-05-2017 om 10:04 uur

De klachten die u heeft doen erg denken aan een doorgemaakte luchtweginfectie, meestal door een virus, soms door een bacterie. Op zich komt het regelmatig voor dat de infectie al over is, maar dat de klachten van hoesten en slijm nog een tijd blijven bestaan: de luchtwegen zijn wat beschadigd geraakt. Op zich onschuldig en het gaat na verloop van tijd wel over, maar vaak heel vervelend dat langdurige hoesten met slijm opgeven. Advies: 1. zeker weten dat de infectie over is, dus het sputum op kweek zetten. 2. uitsluiten dat er iets anders aan de hand is: longfoto maken 3. met de juiste inhalatiemedicatie lukt het vaak om de klachten wat milder te laten zijn 4. geduld..

Login of registreer om te reageren
09-05-2017 om 11:46 uur

Ok heel erg bedankt voor u antwoord,

het zijn erg vervelende en ook wisselende klachten, en toch zeker met meerdere symptomen die moeilijk thuis te brengen zijn.

vandaag valt het weer erg mee buiten gisteren.het is nog wel aanwezig maar in veel mindere mate, het branderig gevoel is er vandaag ook niet.dit heb ik inderdaad ook niet altijd..de ene dag lijkt het soms juist erg goed te gaan buiten de andere dag waarin de klachten weer kunnen verhevigen.hoesten heb ik vandaag bijna niet gedaan. er is vandaag zeer weinig tot geen prikkel om te hoesten

wel kreeg ik opmerkelijk gisterenavond wat last van mijn maag waar ik deze ochtend ook met last in de maag opgestaan ben en heb ook wel eens rugpijn in de onderrug hierbij. de maag heb ik nu dus wel nog last van en gisterenmiddag dus niet toen het zo erg brandde..

ik heb wel vaker wel eens last van maagpijn de laatste tijd,begin vorige week was mijn ontlasting ook zwart maar heb daar verder geen aandacht aan besteed tot ik 3 dagen erna maagpijn kreeg ben ik er pas aan terug gaan denken.maar ik was ook net een dag begonnen met omeprazol en las ik de bijsluiter als vaak voorkomende bijwerking maagpijn. maar nu ben ik al 6 dagen bezig met omeprazol nemen en was het al dagen weg en kreeg ik ineens weer last van maagpijn.

ik merk ook op dat het hoesten altijd pas begint na het opstaan en tijdens of na het ontbijt,
gisteren had ik dus gedurende de hele dag een erg branderig gevoel door heel mijn bovenlijf ,voelde dit ook voornamelijk bij het slikken en inademen. in de avond nam dit pas af maar kreeg dus daarvoor in de plaats last van mijn maag wat het nu zo ingewikkeld maakt?

de maagbeschermers wil ik ook nog wel even door blijven gebruiken omdat ik toch nergens zeker van ben..

ik las nu ook een artikel dat ik ergens op internet vond. het gaat over refluxhoest.

toen ik las kwam ik een aantal gelijkenissen met mijn klachten tegen,

bv dat er snachts geen hoestklachten zijn.deze zijn er ook nooit geweest?
en dat het slijm vaak een metaalsmaak heeft, dat klopt bij mij dus ook?
en dat het ophoesten van slijm pas begint zodra men opstaat of gaan eten of erna.
of als je gaat spreken dan moet hoesten, en dat het soms in het oor trekt
dat klopt dus bij mij allemaal ook. alleen over branderigheid word niet gesproken?

dit is het verhaal trouwens,

Hoesten door reflux
Diagnose en behandeling van reflux hoest.

De laatste 5 jaar is er steeds meer duidelijkheid ontstaan dat er een typisch patroon is bij patiënten met een reflux hoest, die verklaard kan worden middels de kennis over de pathofysiologie van de reflux hoest. Vrijwel alle reflux ontstaat door tijdelijke opening van de onderste oesophageale sfincter. Deze onderste oesophageale sfincter sluit als we slapen, waarbij de druk stijgt met 5-10 mm Hg. Reflux hoest is dan ook zeldzaam in de nacht. Wanneer het toch optreedt is het een indicatie voor sterk verlaagde sfincterspanning. Als volledige contrast met astma wordt de reflux hoester wakker zonder te hoesten. Het is juist het moment wanneer zij overeind komen, vaak wanneer ze de badkamer bereiken of op de trap naar beneden nemen, dat ze beginnen te hoesten. Dit is het moment waarop de onderste oesophageale sfincter opent om zo de gassen die zich in maag verzameld hebben gedurende de nacht te laten ontsnappen. Andere patiënten beginnen met hoesten bij het eten, met name bij het ontbijt. Er zijn twee momenten waarop dit typisch gebeurt, als eerste bij het slikken, veelal droge spijzen zoals brood of beschuit. Wat er eigenlijk gebeurd is dat de onderste faryngale oesophageale sfincter reflex er voor zorgt dat de onderste oesophageale sfincter opent en er voor zorgt dat de patiënt hoest net voordat ze willen slikken. Als tweede, de klassieke reflux, die optreedt post prandiaal. Echter, reflux hoest treedt eerder op dan pyrosis omdat het maagzuur wordt geneutraliseerd door het voedsel. Belangrijk om te realiseren is dat reflux hoest niet hetzelfde is als pyrosis en een veel minder zuur gerelateerd fenomeen is dan pyrosis.
Een ander symptoom, dat vaak als niet-specifiek wordt beschouwd, is in feite zeer specifiek: hoesten bij spreken. Vrij typisch is de patiënt die tijdens het telefoneren en midden in een zin begint te hoesten en de telefoon uit handen moet geven (toegenomen intra-abdominale druk door zitten). Hierbij wordt het diafragma, dat normaal de onderste oesophageale sfincter gesloten houdt, gebruikt voor het foneren en laat hierbij een reflux golf passeren. Een dergelijk fenomeen treedt ook op bij zingen en lachen. Regelmatig treft de reflux golf de larynx en leidt tot aphonie of een stemverandering. Het is belangrijk om te realiseren dat de reflux regelmatig tot in de pharynx komt en dat Amerikaanse KNO artsen dit een laryngopharyngeale reflux noemen. Het zorgt voor een rauwe keel, een karakteristieke kriebel en keelschrapen. Patiënten zullen regelmatig slikken. Vaak is er een rare smaak in de mond (soms metaalachtig) en het lijkt waarschijnlijk dat de nasale symptomen waarover patiënten klagen wordt veroorzaakt door reflux die helemaal tot achter in de neus komt (in vloeibare of aërosole vorm). Het kan zelfs zo hoog komen tot in de buis van Eustachius en in een artikel in het wetenschappelijk tijdschrift de Lancet van enkele jaren geleden wordt beschreven dat er pepsine wordt gevonden in het middenoor bij een behoorlijk aantal kinderen waarbij trommelvliesbuisjes worden geinplanteerd. Wanneer zekerheid bestaat over de klinische diagnose reflux hoest is soms durf en volhardendheid nodig om dit te behandelen. Eerder werd aangetoond door Castell in de VS dat conventionele zuurremming, die goed werkt voor pyrosisklachten, geen goede zuur remming bereikt voor reflux hoest. PPI’s hebben een zeer korte halfwaarde tijd in het lichaam en om volledige zuur remming te bereiken dient men te behandelen met 2 maal daags voor de maaltijd een PPI en daarnaast nog ranitidine 300mg voor de nacht om de histamine gereguleerde nachtelijke zuur productie te blokkeren. Gebruikelijke behandelduur is 2 maanden.
Bij falen van deze therapie werkt Gaviscon soms zeer goed bij deze patiënten. Dit is met name effectief bij patiënten met een abnormale onderste oesophageale sfincter manometrie.
Volgende stap kan zijn Metoclopramide of Domperidon gedurende. Maalox kan soms nog beter effect hebben. Dit zijn de eerste behandelstappen en normaal gezien wanneer er nu onvoldoende effect is van de behandeling is er indicatie voor oesophagus manometrie en pH meting aangezien bij forse zure reflux soms de beste optie een fundoplication is. Wanneer chirurgie geen optie is kan men overgaan tot 2e lijns behandelingen zoals magnesium, Baclofen (verminderd de tonus van de onderste oesophageale sfincter) en anticholinerge middelen. In het uiterste geval kunnen soms slow release laag gedoseerde morfine preparaten behulpzaam zijn hoewel soms de bijwerkingen de inzetbaarheid kunnen verminderen.

Login of registreer om te reageren
09-05-2017 om 15:51 uur

vanmiddag weer terug naar de huisarts om de medicijnen en verwijsbrief voor de longfoto op te halen. ik heb aan de assistente uitgelegd dat ik veel last van mijn maag had en ik kon gelijk nog even bij de dokter komen omdat er iemand was uitgevallen. dus dit maar even gedaan.

de dokter heeft gevoeld en geluisterd in het gebied van maag en darmen,
hij vertelde dat ik waarschijnlijk last van de maag kon hebben door het gebruik van omeprazol,

ik heb het nog over de longfoto gehad om die te laten maken. dit vond hij niet nodig maar mocht het wel laten doen als ik dat wilde. alleen is het weer allemaal straling, de afgelopen 2 jaar heb ik heel erg met mijn gebit gezeten en zijn er heel veel tandarts foto's gemaakt.een stuk of 30 wel,en ook bij de KC heb ik al 6 opg's laten maken in anderhalf jaar tijd en nog een con beam scan en dan nog eens foto's van mijn heupen en een sinusfoto etc .en een jaar ervoor nog een paar mri's ,dus zo blijft je foto's maken en ik wil er daarom nog eens even over nadenken.ik weet niet of dat nu wel allemaal zo goed is al die straling?. de laatste foto's die ik heb laten maken zijn van november 2016 .2 tandarts foto's en een con beam scan van het gebit. ik moet toch al vanwege mijn gebit ,veel wortelkanaal behandelingen elk jaar of tenminste om de 2 jaar foto's laten maken maar ik wil als het kan zoveel mogelijk straling beperken.

ik hoop niet dat dit slecht is geweest?

Login of registreer om te reageren