Astma hooikoorts en luchtwegverwijder? Tips en ervaring gevraagd

09-05-2017 om 07:12 uur

Helaas heb ik me toch weer aangemeld. Onze zoon tobt al lang met z'n gezondheid. Hij is nu 7 en de winter ging prima, dus ik was er eigenlijk al een beetje vanuit gegaan dat het voorbij was, dat hij er overheen was gegroeid. Maar helaas... Sinds het hooikoorts seizoen zijn we weer helemaal terug bij af... Flixotide weer opgestart, Prednison kuurtje achter de rug en weer begonnen met Atrovent. Vorig jaar ook zo'n periode gehad

Naast hooikoorts heeft Teun meerdere andere allergieën, oa huisstofmijt, schimmels, paarden. Maar die zijn met Aerius en Flixonase prima onder controle te houden.

Gisteren belde de juf. Na zwemles was hij in slaap gevallen en ze hadden hem heel moeilijk wakker gekregen. Daar was ze heel erg van geschrokken. Eenmaal thuis was het net een zombie, maar naar een atrovent puf was hij na 15 minuten weer helemaal de oude...

Ik vind het maar lastig. Teun piept niet, pas als hij heel erg benauwd is (zover dat hij Prednison nodig heeft) dan zie je hem intrekken en neusvleugelen. Dan ademt hij heel snel en hard en hij hoest. Maar een piepende ademhaling? Nooit gehoord... Al heeft hij een longontsteking... Maar die fase daarvoor, dan merk je niets aan hem, of je moet er heel alert op zijn? Ook de huisarts heeft zich al meerdere keren op hem verkeken. Soms horen ze het tijdens het luisteren en krijgt hij extra medicijnen maar de laaste keer kwam hij ook stik benauwd uit school, helemaal apatisch. Atrovent gegeven, toen zakte het iets af. Naar de huisarts. Niets aan de hand, 2 uur later heb ik al weer gebeld... mama help mama help ik moet een puf zei hij... En inderdaad, toen konden ze het nog niet horen maar wel degelijk zien aan zijn intrekkingen en ademhaling. stootkuur Prednison...

Komen we gelijk op een praktisch iets. Teun zit op speciaal onderwijs en is hele dagen van huis. Kan ik van de juf verwachten dat ze kan inschatten hoeveel Atrovent Teun nodig heeft? Ik vind van niet...Teun kan het ook niet zelf aangeven (hij heeft autisme en daardoor een slecht lichaamsgevoel, hij zegt wel ik voel me niet lekker, maar dan is het aan ons de taak uit te zoeken waar hij last van heeft)... Ik neig ernaar om op de dagen dat er veel pollen in de lucht zijn, dan maar standaard Atrovent mee te geven naar school. (je zit ook al met het tekenen van medicatie lijsten, ze mogen het niet zomaar geven)

Nog iemand tips hoe we Teun kunnen leren aangeven waar hij last van heeft? Duidelijke boekjes of zoiets ? Dingen die jullie doen om minder last van hooikoorts te hebben?

Komt als extra probleem bij dat 1 van onze andere kinderen ernstig ziek is en al maanden in het ziekenhuis ligt. Ik heb daardoor niet altijd zicht op wat Teun doet en niet iedereen heeft begrip voor de problemen van Teun, zeker omdat je benauwdheid niet ziet (Teun kan met een zuurstofgehalte van 70% in zijn bloed gewoon doorspelen).. Ik neig heel erg naar zoveel mogelijk voorkomen dat Teun benauwd wordt, het zekere voor het onzekere en dan uit voorzorg maar atrovent geven, maar ik ben vooral heel benieuwd naar hoeveel luchtweg verwijders jullie geven

Nog 1 vraag, is het redelijk om aan de huisarts een verwijzing te vragen naar de longarts/allergoloog? Woensdag heeft Teun een afspraak... Maar eigenlijk wil ik wel eens praten met iemand die er veel verstand van heeft...

Heel verhaal, dank voor het lezen!

Login of registreer om te reageren
09-05-2017 om 07:46 uur

Ja hoor, verwijzing naar de kinderlongarts!
Jullie thuissituatie is zo dat je niet constant bij teun bent. Ik zou zeggen dat je misschien met iets meer medicatie (denk aan een langwerkende luchtwegverwijder) het voor iedereen wat makkelijker maakt: een stabielere teun die het benauwd zijn niet goed kan aangeven en daardoor was meer rust voor jullie als ouders . Maar dat moet een longarts inschatten en dan eventueel voorschrijven.

Login of registreer om te reageren
09-05-2017 om 07:58 uur

Of een antihistamine in de pollentijd. Die geef je standaard elke dag en dan heeft hij misschien minder atrovent nodig.

Login of registreer om te reageren
09-05-2017 om 11:09 uur

Hoi mama van 4.

Wat een nare situatie zitten jullie in zeg...

Mijn zoon is 8, en geeft ook maar matig aan dat hij last heeft. Ook hij speelt met een laag zuurstofgehalte nog gewoon. Hij gebruikte tot voor kort 4x2 tot max 6x2 ventolin per dag icm 2x2 flixotide. Die ventolin was eerst tijdelijk zo vaak per dag maar wij kregen het niet afgebouwd.
Ik wil je dan ook zeker adviseren om een verwijzing te vragen naar een kinder(long)arts. Boekjes zijn er niet voor die leeftijd nog. Als mijn zoon al iets zegt klaagt hij over buikpijn.
Ik moet nu weer aan het werk, maar het verhaal van mijn zoon staat in het topic diagnose astma zonder longfunctietest.
Groetjes!

Login of registreer om te reageren