Long foto

09-05-2017 om 10:29 uur

Ik heb vorige week een long foto laten maken en binnen 2 uur kreeg ik te horen dat er iets niet goed was nu kreeg ik gelijk binnen 2 dagen een gesprek met de longaerts die had voor mijn al een petscan geregeld en bioptie dus ja flink zenuwartig nu en daar door eigelijk niet gevraagt zou het ook nog wat anders kunnen zijn als longkanker of kan een longarts dat wel een beetje inschaten op een foto omdat ik het raar vindt gelijk van die duuren patscan en ctscan en bioptie of is dat standart
Hoop op reactie bvd

Login of registreer om te reageren
09-05-2017 om 20:54 uur

Bij mij werd er iets gezien op de ct-scan, met 2 dagen aangemeld voor een petscan. Met een petscan kunnen ze zien of er meer activiteit is op een bepaalde plaats.dan zijn er nog 2 opties :het is een ontsteking of een tumor. Meestal wordt er dan een punctie genomen, bij lukte dat niet, was een te grote kans op de klaplong. Volgens de oncoloog kon hij aan de vorm al zien dat het een tumor betrof. Ik ben vorig jaar 3 x 3 kwartier bestraald met de fiber knife. Over 3 maanden krijg ik weer een controle scan. De tumor is trouwens niet meer re zien. Ik wens je veel sterkte de komende tijd. De onzekerheid en het wachten zetten je wereld op zijn kop!
Liefs Andrie

Login of registreer om te reageren
09-05-2017 om 21:16 uur

Bedankt andrie voor je reactie
Ja onzekerheid is zwaar je ga er mee naar bed en sta er mee op ik ben totaal niet ziek was gewoon aan het werk en nu kan ik niet werken van de stress omdat je met zoveel
Vragen zit als een ziekenhuis zeg op de eerste hulp kijken ze daar niet naar of dat er iets op je long zit je ben toen voor een ongeluk gekomen maar voor mijn maak dat veel uit als het er toen niet zat dan zit het er vrij kort en dat is altijd een voordeel denk met zo iets

Login of registreer om te reageren
10-05-2017 om 20:42 uur

Hoi Dream, wanneer krijg je de petscan? Ik probeerde mijzelf een beetje rustig te houden door tegen mijzelf te zeggen:
Het is zoals het is, ook al weet ik het nu niet. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel behandelmethoden! Sterkte!

Login of registreer om te reageren
10-05-2017 om 20:54 uur

Ik krijg as vrijdag petscan en ct
Di biotie en volgende week vrijdag uitslag

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-05-2017 om 08:02 uur

Altijd een heel naar nieuws, dat wij als longartsen enkele malen per week moeten mededelen aan mensen.
Van belang is dit serieus aan te pakken en uit te gaan van het ergste.
Op de foto zie je een afwijking die er niet hoort, daar moet je als longarts wel wat mee, en snel ook!
Waarom?
Zeker niet omdat we het de mensen gunnen, maar omdat je dan zsm de beste onderzoeken krijgt om zo zeker mogelijk mensen duidelijkheid te kunnen geven over het feit of het al dan niet kanker betreft.
De onzekerheid van lange tijd wachten blijkt in de praktijk vaak het ergste.

Ik zou het zelf niet anders doen bij mijn ptn (is ook een richtlijn!) en natuurlijk kan het zo zijn dat er andere verklaringen zijn dan kanker, maar dat durven we pas te stellen als de ingezette onderzoeken daar duidelijkheid over hebben verschaft. Tot die tijd blijf je het zeer serieus nemen en ga je met de ingezette onderzoeken uit van het ergste.

Veel sterkte, Peter MB van Tilburg

Login of registreer om te reageren
12-05-2017 om 12:01 uur

Ik hoop dat je snel meer weet, want ik weet uit eigen ervaring hoe ontzettend zwaar het is om te wachten. Het wachten in onzekerheid vond ik zelfs moeilijker dan nadien het slechte nieuws te krijgen. Als het toch kanker zou zijn, dan weet je dan ook direct waar je aan toe bent, en wat er kan gedaan worden om je te helpen.
Maar, het kan ook allemaal veel angst geweest zijn om iets banaals. Ik hoop voor jou dat het gaat meevallen.
Veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
16-05-2017 om 15:17 uur

Nou vandaag de bioptie gehad viel eigelijk mee met roesje ze hebben wel wat gevonden ik dacht dat ik het gedroomd had maar op
Me bed lag een recept ze hebben een schiemel infecrie in me keel en slokdarm gevonden van me long nog niks te horen gehad dus hoop eigelijk dat het ook schiemel infectie is maar hebben ze niks over gezegt

Login of registreer om te reageren
16-05-2017 om 15:18 uur
Reactie op dream

Nou vandaag de bioptie gehad viel eigelijk mee met roesje ze hebben wel wat gevonden ik dacht dat ik het gedroomd had maar op
Me bed lag een recept ze hebben een schiemel infecrie in me keel en slokdarm gevonden van me long nog niks te horen gehad dus hoop eigelijk dat het ook schiemel infectie is maar hebben ze niks over gezegt

Login of registreer om te reageren
16-05-2017 om 19:14 uur

Hopelijk blijft het dan daarbij. Heb je de petscan al gehad vorig week, of is het nu vrijdag.
Ik hoop voor jou op goed nieuws!

Login of registreer om te reageren
17-05-2017 om 20:41 uur

Oh ik hoop voor je dat het alleen de schimmelinfectie is/was die je klachten veroorzaakt heeft. Mag ik je vragen welke klachten je had...
Vrijdag toch de uitslag van de scan?
Sterkte

Login of registreer om te reageren