Copd gold 2

15-05-2017 om 17:19 uur

Hallo allemaal,

Sinds januari dit jaar is er copd gold 2 bij mij vastgesteld na een periode van een trombose en longembolie in september 2016.

Ben daar flink van geschrokken en heb mijn leven radicaal veranderd.

Met diverse professionele hulpinstanties kom ik er nu weer een beetje bovenop, maar het gaat heel erg langzaam qua conditie en ga nog regelmatig over mijn grenzen heen.

Komende maand ga ik weer een aanvang in mijn werk maken, want in januari kon ik niet eens fatsoenlijk een trap oplopen of wat welke inspanning dan ook zonder kortademig te worden.

Ondertussen heb ik toch behoefte gekregen om er met gelijk gestemden mijn ervaringen te delen.

Vriendelijk groet,

Wim

Login of registreer om te reageren
Moderator
15-05-2017 om 17:48 uur

Welkom op het forum Wim. Heftig hoor zo'n diagnose ineens.

Login of registreer om te reageren
19-05-2017 om 14:10 uur

Welkom Wim,
Het is erg herkenbaar, ook ik schrok dat ik het hoorde.
Vandaar dat het zo fijn is om dat hier te delen.
Groetjes Shadow

Login of registreer om te reageren
19-05-2017 om 17:58 uur

Lees het bericht nu en wil je welkom heten. Bij mij was dat ook de eerste diagnose en schrik je jezelf helemaal wezenloos. Inmiddels is de diagnose geheel bijgesteld en helemaal veranderd in zeer moeilijk instelbare allergische astma met chronische bronchitis (een obstructie - het copd element). Het schijnt soms dat COPD lastig te diagnosticeren is, een second opinie is soms wel op zijn plaats.

Sterkte en succes hier.

Login of registreer om te reageren
24-05-2017 om 07:35 uur

Welkom Wim, ik begrijp je volkomen, sinds januari is bij mij copd gold 3 geconstateerd, na een heftige longontsteking. Ik heb toen 12 dagen in het ziekenhuis gelegen waarvan 10 met zuurstof. Ook ik ben hevig geschrokken en kan het nog geen plekje geven. Het overvalt je en je moet er mee om leren gaan ,maar hoe dat moet je zelf ervaren en uitzoeken. Ik weet niet of je fb hebt maar daar is een site COPD-Nederlands, daar zitten heel veel lotgenoten op , ik heb daar best veel aan. Je kan daar ook je vragen stellen die je hebt.
Sterkte Wim, het is inderdaad niet makkelijk . Gr. Yolande.

Login of registreer om te reageren
24-05-2017 om 08:36 uur

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

Groeten

Wim

Login of registreer om te reageren
30-08-2017 om 16:32 uur

hoi wim. nog bedankt voor je reactie. lees net dat je ook behoorlijk geschrokken bent van de uitslag copd gold. 2 . mag ik vragen hoe je je leven nu weer op peil hebt gebracht en wat voor instanties je daarbij helpen.bij mij is het ook vastgesteld door de huisarts en heb daar ook medicatie voor gehad. maar verder eigenlijk nog niets. is dat een goed teken,ik lees dat Veele mensen bij een longarts zitten en dat ze ook weten hoeveel longinhoud men heeft. ik heb hier nog niets van gehoord. hoef pas over drie weken weer terug naar huisarts ivm de spiriva.
sterkte wim gr kees.

Login of registreer om te reageren
31-08-2017 om 18:55 uur

Hoi Kees,

Ik zie dat je mijn voorstel topic ook nog hebt gevonden haha.

Omdat ik steeds benauwder kreeg heeft de huisarts in eerste instantie een spetometrietest op de praktijk gedaan.
Ben de volgende dag meteen gebeld dat de waarden ernstig afweken met de verwachte resultaten en moest zsm naar de longarts in het ziekenhuis.

Hier kon ik na een week al terecht.
Daar heb ik diverse longtesten moeten ondergaan, waaronder een uitgebreidere sperometrietest en in de body box(zie ook YouTube sperometrietest ziekenhuis).
Verder is er ook een hartfilmpje gemaakt en in december had ik reeds een tweede ct scan gehad omdat ik steeds zieker werd en ze een longembolie wilden uitsluiten.
Uit de scan kwam longemfyseem, dat was al schrikken, maar de uitslag de volgende dag in het ziekenhuis nog meer, ik dacht even dat de wereld stil stond.

Diagnose COPD Gold2 met emfyseem.

En nu was de vraag.

Ben door de longarts gelijk doorverwezen naar een fysiotherapeut die bekend is met COPD en een diƫtist.

Twee weken later toen het echt tot me doordrong naar een psycholoog geweest.

Daar ben ik een paar sessies geweest om te leren omgaan met de COPD, dit hielp om alles even weer op een rijtje te krijgen, want ik was er echt van in de war geraakt.

Daarna met een hoop wilskracht en doorzettingsvermogen en na 3 soorten medicijnen de strijd aangegaan en gelijkelijk aan ging het weer beter net me.

Nu na een half jaar gaat het weer wat beter, maar wel direct extra last door het weer en stress, dit is voor mij ook nieuw, maar dat moet je leren accepteren en soms moeten dingen zoals de tuin( mijn hobby) anders aangepakt worden en in delen, vooral in het begin.

Afgelopen weken heb ik het extra zwaar gehad door het weer en stress door een 2e operatie aan mijn been voor de trombose, dus geen fysio gehad en weinig beweging en merk direct dat ik me ziek voel.

Vorige week mijn eerste longaanval gehad en met de ambulance in het ziekenhuis beland.

Dit was erg schrikken, maar is met een sisser afgelopen.

Nu weet ik ook weer wat dat is en nu eerst even rustig aan en dan weer opnieuw beginnen.

Ik wens je veel sterkte om je weer goed te voelen.

Groeten

Wim

Login of registreer om te reageren