Uitbehandeld en morfine

23-05-2017 om 05:25 uur

Mijn vader heeft COPD gold 4 en heeft te horen gekregen dat hij is uitbehandeld.
Zijn puffers helpen niet meer en omdat hij zeer kortademig is en blijft wil de longverpleegkundige gaan overleggen of morfine hem nog wat verlichting zou kunnen geven.
Mijn vader is erg bang voor morfine omdat mijn moeder enkele jaren geleden (ook copd gold4) is overleden toen ze zijn gestart met morfine.
Wat is uw menig ervaring in deze?

mvg

Login of registreer om te reageren
23-05-2017 om 09:49 uur

Hoi Posi, wat een verdrietig bericht voor jouw vader en jou. Heeft de longarts niet aan je vader uitgelegd waarom hij/zij met morfine wil gaan starten?
Is het misschien zo dat je vader denkt dat je moeder overleden is aan de gevolgen van morfine, terwijl ze w.s. overleden is aan de gevolgen van haar ziekte?
Ik denk dat goede uitleg hem wel enigszins gerust kan stellen. Heel veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
23-05-2017 om 12:17 uur

Beste Posi

Morfine is een zeer gebruikelijk middel dat veelal wordt gebruikt om de gevoelens van benauwdheid en de ademarbeid die men moet leveren te temperen. Het kan derhalve heel positief werken tegen de klachten bij je vader.
Vanzelfsprekend is er altijd een bijwerking bij dit soort medicatie, maar voorgeschreven door een arts voor deze indicatie vind ik een logische stap. Ik hoop dat hij er veel baat bij heeft.

Sterkte Peter MB van Tilburg

Login of registreer om te reageren