vervroegde overgang en astmatische klachten

28-05-2017 om 17:09 uur

Hallo, Ik heb een vraag over astmatische klachten en hormonen. Ik zit al een paar jaar in de vervroegde overgang (POF) met als gevolg veel hormonale schommelingen en veel klachten. Ben nu 39. Ik heb de laatste jaren in toenemende mate last gekregen van allergische reacties en ik merk dat ik aanvallen heb met benauwdheid, kortademigheid, moeite met doorademen, soms na inspanning. Ik hyperventileer niet. Soms meerdere aanvallen per dag. Ik heb een longfunctietest gehad, een scan en een histamineprovocatietest (laatstgenoemde 18 ipv 20 gescoord, dus net niet positief). De longfunctietest en scan zijn beiden goed. Mijn vraag is kun je astmatische klachten hebben ook al is dat niet uit de test gekomen. Ik heb er perioden wel degelijk last van en ik heb het idee dat hormonen hierin een grote rol spelen, maar daar had de longarts niet zo veel antwoord op. Het enige wat naar voren kwam was dat ik een huissstofmijtallergie heb, maar daar heb ik volgens mij weinig last van. Ook de allergische reacties lijken te maken hebben met de hormoonschommelingen. Alvast vriendelijk bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
08-06-2017 om 13:47 uur

Het is wel mogelijk om astmatische klachten te hebben, ondanks dat de testen dit niet meteen laten zien.
Soms is het zinvol om de longfunctie nog eens te herhalen tijdens een periode met klachten.
Als de twijfel blijft bestaan kun je ook een proefbehandeling geven om te kijken of de klachten hierop reageren. Hormonen kunnen zeker een rol spelen!

Login of registreer om te reageren