lage saturatie

30-05-2017 om 22:56 uur

Als de saturatie gemeten wordt bij fysio na bijvoorbeeld fietsen dan zakt deze naar 87/86 vervolgens hersteld deze zich
na ongeveer 1 minuut naar 93.
Soms zelfs een saturatie van 83, ook dit hersteld zich snel. Mijn fysio therapeute heeft hier geen verklaring voor, ook mijn longverpleegkundige kan mij hier geen antwoord op geven, u misschien wel? Ik voel me met een lage saturatie eigenlijk niet anders dan normaal. Kan dit kwaad deze sterke wisseling?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-06-2017 om 20:06 uur

Het kan niet perse kwaad. om dit goed te kunnen duiden is echter meer informatie nodig: wat is de longaandoening die u heef? traint u met zuurstof? Hoe lang speelt dit .....
groet

Login of registreer om te reageren
22-06-2017 om 22:34 uur

IK heb copd 3 en heb geen zuurstof, dit speelt al zeker 2 jaar, de laatste keren dat ik bij fysio binnenkwam werd er meteen gemeten en stond de meting op 79 welke zich weer rap herstelde naar 93, dit ging in ongeveer een 30 seconden. IK heb als enige inspanning dat ik in 5 minuten naar fysio rijd in de auto en parkeer voor de deur en loop een 30 meter.

groet

Login of registreer om te reageren
23-06-2017 om 13:33 uur

Als jij in 30 seconden van 79 naar 93 schiet, dan kan het zijn dat de meter niet direct pakt en het daar aan ligt.. soms hapert een metertje even bij aandoen of moet je zelfs een andere vinger nemen. Wat is de fout aanduiding op die meter? Rood , geel en groen lichtje of van die heen en weer bewegende lijnen?

Login of registreer om te reageren
23-06-2017 om 18:43 uur

maar alleen bij mij geeft de meter zulke lage waarden aan, bij de andere mensen zijn het direct normale waarden.

Login of registreer om te reageren
23-06-2017 om 20:42 uur

Heb je zelf thuis ook een saturatie meter? Die zou je dan mee kunnen nemen en aan doen voordat je uitstapt en kijken wat er gebeurt onderweg naar binnen. Ik vind 79 heel laag en in 30 seconden naar 93 bijna niet mogelijk. Maar laat je er ook niet door gek maken, belangrijker is hoe je je voelt. Ik heb thuis wel een saturatie meter en toen ik die net had pakte ik hem wel 20x per dag bij alles wat ik deed. Was gewoon heel nieuwsgierig en nu denk ik er amper aan dat ik het ding heb liggen.

Login of registreer om te reageren
24-06-2017 om 12:12 uur

aan koude vingers kan het niet liggen, werd gemeten vorige week met 30 graden, ook draag ik geen gel/nagellak, dus is het me nog steeds niet duidelijk hoe het komt. De tip om zelf een meter aan te schaffen is te doen.

Login of registreer om te reageren
24-06-2017 om 13:02 uur

Het kan natuurlijk ook gewoon aan de COPD liggen, veel COPD patienten desatureren... alleen is de 79 > 93 wel wat raar zo snel weer omhoog maar wel fijn en een goed teken. Moet zeggen vreemd dat de fysio of longverpleegkundige het niet kunnen verklaren terwijl zij hiermee toch bekend zijn.

Login of registreer om te reageren