Dubbele longontsteking en wijziging medicatie

02-06-2017 om 08:49 uur

Goedemorgen,

Op dit moment ben ik aan het herstellen van een dubbele longontsteking. Na een opname van een aantal dagen in het ziekenhuis ben ik nu weer thuis. De antibiotica en verneveling hebben hun werk goed gedaan. De huisarts heeft gisteren mijn longen beluistert en gaf aan niets meer te horen. De ontsteking lijkt over te zijn. De koorts is ook weg. Ik voel me al een stuk beter. Het vreemde is alleen dat ik de hele dag door nog hoest. Is dit normaal? Ik zou denken dat het hoesten ook over moet zijn als de longontsteking weg is. Of moet je de antibiotica verlengen tot ook het hoesten weg is?

Daarnaast heeft de longarts de medicatie veranderd, omdat ik meerdere malen per jaar antibiotica nodig heb tegen een beginnende longontsteking. Ik gebruikte altijd tweemaal daags twee puffs Flixotide van 250 micr. gram. Nu is dat veranderd in Qvar alleen dan ineens nog maar 2x daags 1 puff van 100 micr. gram. Is dat niet een heel grote verlaging in dosering, ondanks dat het een ander medicijn betreft? Is Qvar een beter middel dan Flixotide?

Verder gebruik ik op dit moment Spiriva en Atrovent (zo nodig)

Bij voorbaat bedank ik de longarts die deze vragen wil beantwoorden.

Gr. Martin

Login of registreer om te reageren
02-06-2017 om 10:54 uur

Hoi Martin
Hoesten kan nog langer aanhouden, ookal is de ontsteking niet meer te horen en de antibiotica klaar is. Daar zou k me maar niet druk om maken, dat is n restverschijnsel en slijt als t goed is vanzelf. Ook kan je nog langer moe blijven, echt herstellen van een longontsteking duurt minimaal 6 weken wordt altijd gezegd...

Dat je overgezet bent op Qvar is wel begrijpelijk, want van dit middel is bekend dat het fijnere deeltjes heeft, die dus tot dieper in de longen kunnen komen en hun werk doen.
Tis niet zo dat je nu minder dan de helft van de dosering hebt, Tis een ander medicijn en dus andere 'waarden'. Een puf Qvar 100 is gelijk aan een puf Flixotide 250, althans, in lekentermen ;)

Hopelijk slaat t aan en voorkomt het een nieuwe longontsteking in de toekomst!
Beterschap verder!

Groetjes

Ps ik ben geen arts hoor!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
07-06-2017 om 07:26 uur

Beste Martin

Het is normaal om een periode van 2 tot 3 maanden te blijven hoesten na een longontsteking. Hiervoor hoeft niet opnieuw antibiotica gegeven te worden. Ik neem aan dat je astma of COPD hebt en dat dit de reden is waarom je voorheen flixotide en nu QVAR gebruikt. Bij een groot internationaal onderzoek is gebleken dat flixotide een iets hogere kans op longontsteking geeft. Om deze reden is de flixotide omgezet naar QVAR denk ik. De werking van QVAR is vergelijkbaar met die van flixotide. Qvar kan lager worden gedoseerd wegens de kleine deeltjes die dieper in de longen komen en omdat de werkzame stof iets anders is dan die van flixotide. Bij COPD met 0 tot 1 prednisonstootkuur per jaar is nu het advies de ontstekingsremmer in de inhalatie medicatie (bij jou dan flixotide of QVAR) te stoppen. Bij astma moet de ontstekingsremmer wel doorgegeven worden.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren