Zuurstof

04-06-2017 om 23:09 uur

Hallo, fijn dat ik een vraag kan stellen aan een andere longarts dan mijn eigen.
Ik ben in maart 3 weken heel erg ziek geweest van de griep en had ook een ab kuur tegen een streptokokkenbacterie.
Hierdoor was ik zo verzwakt, omdat ik nauwelijks at en niet sportte, dat ik voor 10 dagen werd opgenomen in het ziekenhuis.
In principe had ik niets aan mn longen, behalve de bij mij bekende COPD-colt4, maar geen ontsteking ofzo.
Ik kreeg daar zuurstof toegediend, omdat ik ruim onder de 90 zat met de saturatiemeting.
Na 10 dagen mocht ik uiteindelijk naar huis op voorwaarde dat er thuis zuurstof aanwezig zou zijn, wat ook tot op heden het geval is.
Nou mijn vraag: werkt zuurstof het aanmaken van rode bloedlichaampjes niet tegen? waardoor ik eigenlijk steeds verder verzwak. Ik heb namelijk altijd begrepen dat zuurstof toedienen bij een COPD patient niet goed is. Als ik stilzit heb ik met
1 literzuurstof p/m een saturatie van 95, best hoog. Daarom doe ik steeds vaker de zuurstof af en zit dan nog ruim boven de 90. Alleen bij beweging/sporten zakt die er snel onder; maar is dit niet ook het gevolg van het zuurstof gebruik? Naast mijn COPD dan. En is het eigenlijk wel goed om de zuurstof onregelmatig te gebruiken?
Ik hoop dat u mijn vragen kunt beantwoorden, bedankt alvast, groeten Robert uit Arnhem

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
07-06-2017 om 07:57 uur

Beste Robert

Bij COPD GOLD 4, ook wel zeer ernstig COPD, is het normaal dat de zuurstof saturatie rond de 90% zit. Dit is ook genoeg om alles goed te laten functioneren in je lichaam. Bij meer zuurstof geven gaan sommige COPD patienten minder goed ademen waardoor je koolzuur (CO2) kan gaan stapelen. Dit gebeurt zeker niet bij alle COPD patienten. Verder zitten er geen nadelen aan zuurstof gebruik. Na de streptococcen infectie die u heeft gehad is het normaal dat het zuurstof gehalte tijdelijk iets lager is dan normaal. Om deze reden hebben ze u zuurstof voorgeschreven. Het lijkt erop dat u weer voldoende hersteld bent en dat u de zuurstof niet meer nodig heeft. Het is ook normaal dat de zuurstofsaturatie zakt bij bewegen inspanning bij COPD patienten. Daarvoor hoef je geen zuurstof te gebruiken. In sommige gevallen geven we het wel eens als de fysiotherapie niet lukt omdat het zuurstofgehalte te snel zakt en het daardoor niet lukt de oefeningen voor de COPD te kunnen doen.
Zuurstof onregelmatig gebruiken kan geen kwaad maar het is niet zoals het is bedoeld. Zuurstof werkt niet de aanmaak van rode bloedlichaampjes tegen.
Hopelijk heb ik uw vragen voldoende beantwoord. In veel regio's zijn ook bijeenkomsten van het longfonds die 1 x per maand of 2 maanden worden georganiseerd. Zuurstof is dan vaak ook een van de onderwerpen die voorbij komt. Misschien is het wat voor u om daar een keer naar toe te gaan?

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
07-06-2017 om 08:54 uur

Aan longarts Serge van Wolferen,
Bedankt voor uw duidelijke uitleg. Ik ga zeker binnenkort naar een regiobijeenkomst van het longfonds.
Vriendelijke groeten, Robert uit Arnhem

Login of registreer om te reageren
17-12-2018 om 16:48 uur
Reactie op Longarts Serge van Wolferen

Beste Robert

Bij COPD GOLD 4, ook wel zeer ernstig COPD, is het normaal dat de zuurstof saturatie rond de 90% zit. Dit is ook genoeg om alles goed te laten functioneren in je lichaam. Bij meer zuurstof geven gaan sommige COPD patienten minder goed ademen waardoor je koolzuur (CO2) kan gaan stapelen. Dit gebeurt zeker niet bij alle COPD patienten. Verder zitten er geen nadelen aan zuurstof gebruik. Na de streptococcen infectie die u heeft gehad is het normaal dat het zuurstof gehalte tijdelijk iets lager is dan normaal. Om deze reden hebben ze u zuurstof voorgeschreven. Het lijkt erop dat u weer voldoende hersteld bent en dat u de zuurstof niet meer nodig heeft. Het is ook normaal dat de zuurstofsaturatie zakt bij bewegen inspanning bij COPD patienten. Daarvoor hoef je geen zuurstof te gebruiken. In sommige gevallen geven we het wel eens als de fysiotherapie niet lukt omdat het zuurstofgehalte te snel zakt en het daardoor niet lukt de oefeningen voor de COPD te kunnen doen.
Zuurstof onregelmatig gebruiken kan geen kwaad maar het is niet zoals het is bedoeld. Zuurstof werkt niet de aanmaak van rode bloedlichaampjes tegen.
Hopelijk heb ik uw vragen voldoende beantwoord. In veel regio's zijn ook bijeenkomsten van het longfonds die 1 x per maand of 2 maanden worden georganiseerd. Zuurstof is dan vaak ook een van de onderwerpen die voorbij komt. Misschien is het wat voor u om daar een keer naar toe te gaan?

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Geachte dr. van Wolferen, ik heb uw antwoord gelezen en heb hier een vraag over. U zegt dat onregelmatig gebruik van zuurstof geen kwaad kan maar dat het dan niet gebruikt wordt zoals het is bedoeld. Geldt dit voor alle longpatiënten of voor deze meneer? Het gaat n.l. om het volgende. Mijn man en ik hebben beide COPD. Hij zit al jaren op Gold 4 en ik zit op Gold 2/3. Mijn man heeft nu zuurstof gekregen, maar alleen te gebruiken bij inspanning, dus als hij fysio krijgt, of naar buiten wil wandelen, enz. Hij heeft zo'n apparaat dat zuurstof geeft on demand, dus als je door de neus ademt. Dit gebruik is toch ook onregelmatig? Ik bedoel hij weet nooit van te voren wanneer hij wil wandelen of iets gaat ondernemen, dus hij besluit vaak op het laatste moment of hij zuurstof nodg heeft. Hoe zit dat dan? Kunt u mij dit uitleggen aub? Bij voorbaat dank,

Met vriendelijke groet,
Dirkje Abma

Login of registreer om te reageren
17-12-2018 om 18:48 uur

Beste mevrouw Abma

U kunt niet in een topic een nieuwe vraag aan de arts stellen.
U zult een nieuw topic aan moeten maken en evt het bericht dat u wilt citeren kopiëren.

Voor elke patiënt is t uiteindelijk anders en de behandelend longarts kan uw man adviseren over zijn zuursfofgebruik.
Het kan goed zijn dat uw man echt alleen bij inspanning nodig heeft en niet in rust. Dat verschilt per patiënt

Maar stel uw vraag gerust aan de arts op dit forum!

Login of registreer om te reageren