copd-longenfyseem

06-06-2017 om 16:46 uur

is het nu zo dat als je copd hebt je dan automatisch lonenfyseem hebt

Login of registreer om te reageren
07-06-2017 om 16:36 uur

Hoi Thea,

Het is net andersom.

Er is longemfyseem vastgesteld en dat valt onder de aandoening COPD en de mate van COPD hangt weer af van je longfunctie en hoe je jezelf voelt.

Sterkte

Wim

Login of registreer om te reageren
08-06-2017 om 11:23 uur

Hoi Thea01,

COPD is een (Engelstalige) afkorting en staat voluit voor 'Chronic Obstructive Pulmonary Diseases' (chronisch obstructieve longziekte). Het is een verzamelnaam voor Longemfyseem en Chronische Bronchitis.

Bij longemfyseem of emfyseem gaan er langzaam longblaasjes verloren. De longblaasjes zorgen ervoor dat zuurstof na het inademen in je bloed komt. En dat je afvalstoffen weer kunt uitademen. Hoe minder longblaasjes er zijn, hoe moeilijker dit wordt. Hierdoor kun je het benauwd krijgen.

Bij chronische bronchitis zijn je bronchiën steeds ontstoken. De bronchiën zijn de vertakkingen van je luchtpijp naar je longen. Daardoor maakt je lichaam meer slijm aan en is ademhalen lastiger.
Op onze website https://www.longfonds.nl/copd/alles-over-copd/wat-is-copd lees je hier meer hierover.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
08-06-2017 om 14:52 uur

dus als ik het goed begrijp is het zo dat als je copd hebt dus de chronische bronchites je niet perse longemfyseem te hebben

Login of registreer om te reageren
08-06-2017 om 21:31 uur

Je kan inderdaad of beiden hebben of één van de varianten inderdaad maar het is niet perse en automatisch zo dat je beide hebt.

Zelf vind ik de indeling van deze aandoeningen erg jammer omdat bij COPD vaak bij de meeste mensen altijd de gedachten gaan naar roken en dat hoeft dus niet zo te zijn.

Login of registreer om te reageren
09-06-2017 om 08:05 uur
Reactie op Marcus

Je kan inderdaad of beiden hebben of één van de varianten inderdaad maar het is niet perse en automatisch zo dat je beide hebt.

Zelf vind ik de indeling van deze aandoeningen erg jammer omdat bij COPD vaak bij de meeste mensen altijd de gedachten gaan naar roken en dat hoeft dus niet zo te zijn.

bedankt voor je antwoord ik weet nu waarom de een wel tegen extra zuurstof en en de ander niet

Login of registreer om te reageren