slapeloze nachten

07-06-2017 om 05:17 uur

Geachte,
Sinds weken word ik 's nachts uit mn nachtrust gehaald door hoestaanvallen gepaard met onwijze benauwdheid en veel slijm. De 1ste keer was het zo erg dat ik het gevoel had geen lucht te krijgen, alleen maar kon uitademen. 112 gebeld en ben toen goed geholpen.
Op dit moment gebruik ik Ventolin, zo nodig 4 keer en seretide 2x per dag.
Na de 1ste keer heb ik ook nog antibioticum en prednison gebruikt.

Nu onder behandeling van huisarts, maar die kan niets betekenen qua benauwdheid tijdens de nacht (ja, ik kan een codeïne tabletje nemen (brrr), maar als je het zo benauwd heb telkens durf je dit niet aan.

Ook heeft zij mij verwijzing naar longarts gegeven, maar de wachttijd is 1 maand.

Weet iemand wat ik kan doen om s nachts geen benauwdheid aanvallen te krijgen (of in ieder geval minder) en weet iemand in welke richting gezocht moet worden in de diagnose.

en dan nog dit:
als kind van 6 (ben nu 58) heb ik 6 maanden voor mn astmatische bronchitis in een kliniek verbleven. Naderhand zij men, je bent er overheen gegroeid.

Login of registreer om te reageren
07-06-2017 om 08:55 uur

Hoi BK1958, welkom op het Longforum!
Ik kan me jouw situatie natuurlijk niet helemaal inbeelden, maar mij helpt het om mijn bovenlijf een beetje hoger te leggen dan de rest.
Ik heb een verstelbaar bed, en dit helpt mij enorm tegen de benauwdheid. Ik heb ook een stevige slaapapneu, en daarvoor draag ik in bed een CPAP maskertje, dat helpt de luchtwegen open te houden.
Veel sterkte, en succes bij de longarts!

Hartelijke groet, Rob

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-06-2017 om 19:57 uur

nachtelijke benauwdheid is erg kenmerkend voor astma, behoudens seretide zijn daar tegenwoordig een scala aan medicamenten voor. Wat voor de een werkt werkt niet perse heel goed voor de ander. seretide zet ik persoonlijk niet als eerste middel in voor astma. rookt u?
verder kunnen kno problemen en infecties daar en of maagzuur de klachten vereregeren.....
benauwdheid kan ook komen door slaap apneu in de nacht, echter hoesten en slijm zijn daar niet perse passend bij.
Een longarts zou je goed verder kunnen helpen denk ik, vervelend dat dat zo lang duurt
groet

Login of registreer om te reageren
11-06-2017 om 22:11 uur

Heel herkenbaar. Frustrerend, omdat je wel heel moe bent/ wordt, maar het slapen niet lukt. Helaas is er niet echt een oplossing voor. Wel kan je enkele dingen proberen:

Vooral hoger liggen met je hoofd door kussens e.d. is iets wat kan helpen. Eventueel voor de nacht extra ventolin gebruiken, zodat de longen goed open zijn en je in ieder geval eventjes kan slapen. Overdag opletten op de prikkels. Probeer er zo min mogelijk mee in aanraking te komen, want vaak heeft dit 's nachts zijn uitwerking. Fluimucil voor het slijm wil ook vaak wel werken, al is het niet bewezen effectief. Heel veel mensen hebben er baat bij (ik merk ook heel duidelijk verschil). Verder raam en roostertjes sluiten. Zet ze s morgens vroeg of in de avond open en vooral overdag dicht laten.

Login of registreer om te reageren