wie weet dit?

09-06-2017 om 18:35 uur

ik heb astma ,ik had vorige week een longfuntietest en die was minder goed van vorige keer..

ik ben 34 en 1.60 m, over een paar weken moet naar de longverpleegkundige en daarna na de la
wie weet wat deze cijfers nou betekenen? voor mij is het chinees :)

FEV1(l) FEV1 %PRED FVC(L) FVC%pred VCMAX(L) VCMAX%PRED
2,20 72,4 2.50 68.8 2.59 77.2

Mean value 2.38 78.0 2.83 77.8 3.01 88.9
standard dev 0.16 5.1 0.23 6.1 0.24 6.8
var.coeff.[%] 6.80 6.50 7.95 7.81 7.99 7.60

alvast dank julliewel

Login of registreer om te reageren
13-06-2017 om 07:51 uur

Brendasmurf,

Op het forum is vaker gevraagd om uitleg over de longfunctietest uitslag. Bij het board 'vraag het de longartsen' kun je antwoorden vinden van longartsen over dit onderwerp. Je persoonlijke uitslag( dus de cijfers) kun je verder met je longarts of de longverpleegkundige bespreken.

Hier lees je alvast wat er meestal gemeten wordt bij een longfunctietest:
• VC = vitale capaciteit: de hoeveelheid lucht die je uitademt na een hele diepe inademing bij een krachtige uitademing.
• FEV-1 = is het volume dat in de eerste seconde kan worden uitgeademd tijdens een geforceerde uitademing. (anders gezegd: hoeveel lucht kun je met kracht uitblazen)
• FVC = maximaal uitgeademd volume na maximale inademing, met maximale uitademingssnelheid (Geforceerde Vitale Capaciteit)t; is bij een gezond persoon gelijk aan de vitale capaciteit, maar in geval van obstructie echter kleiner dan de vitale capaciteit
• Tiffeneau index FEV1/VC zegt iets over de doorgankelijkheid van de luchtwegen; normaal gesproken moet deze waarde groter dan 0,7 zijn; bij een waarde onder 0,7 is er sprake van vernauwde luchtwegen
• TLC = Totale longcapaciteit bestaande uit vitale capaciteit (VC) plus residuaal volume
• (RV - lucht die achterblijft na een volledige uitademing)

met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren