na stoppen met prednisonkuur in depressie komen

14-06-2017 om 11:07 uur

ik ben COPD patiënt en heb een paar keer paar jaar flinke benauwde periodes waarbij ik alleen lijk te 'genezen' door stootkuren prednison en kuren antibiotica. Ik heb op het forum gelezen over dit onderwerp maar dit lijkt alleen over mensen te gaan die terwijl ze de pred.kuur volgden depressieve klachten kregen. Ik heb juist terwijl ik prednison gebruik een heel euforisch gevoel en ben na de kuur iedere keer extreem depressief. Op het moment is het zo erg dat ik me niet goed raad weet. Ik heb niet het gevoel dat mijn arts(en) mijn klachten serieus nemen.... En als ik op het forum lees lijk ik de enige te zijn met dit probleem?...... Ik ben iedere keer blij als ik weer lucht krijg en me beter voel mede door de prednison, maar als ik er mee moet stoppen en ermee gestopt ben voel ik me vreselijk. Ik ben moe, slaap slecht en voel me geestelijk wanhopig. Van al mijn 'euforische plannen' komt niets terecht. Ik heb zelfs wel eens aan mijn longarts om prednison gevraagd terwijl ik het niet meer nodig had.... Zal ik een anti-depressie kuur nodig hebben?

Login of registreer om te reageren
14-06-2017 om 13:56 uur

Ik herken het wel van afbouwen, dan zag ik soms ook niets meer zitten en kon ik alleen maar meer huilen. Je zou in jouw geval kunnen overleggen of afbouwen ipv in één keer stoppen voor jou minder klachten geeft.

Login of registreer om te reageren
15-06-2017 om 11:57 uur

Beste Ingo,
Erg vervelend die wisselende stemmingen die prednison bij je veroorzaken. Prednison kan een euforisch gevoel veroorzaken, dit kan een van de bijwerkingen zijn. Er is vaak een hersteltijd nodig na een ziekteperiode. Mensen blijven dan vaak lang moe, de conditie is verminderend. De hersteltijd kan best een zware periode zijn, wat een depressief / somber gevoel kan geven. Dit is iets wat wij vaak horen, maar wij kunnen niet beoordelen (omdat wij je ziekte geschiedenis niet kennen) of je een 'anti-depressie' kuur nodig hebt.
Bespreek gerust je gemoedstoestand met je arts, dan kunnen jullie samen kijken naar een oplossing hiervoor om beter in je vel te komen zitten.
Mocht je geïnteresseerd zijn dan kun je via onze website “bestel gratis” het boekje COPD “hoesten, moe, benauwd” bestellen. Mogelijk staan hier tips voor je in.

Het allerbeste en veel sterkte.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
15-06-2017 om 16:59 uur
Reactie op Daantje

Ik herken het wel van afbouwen, dan zag ik soms ook niets meer zitten en kon ik alleen maar meer huilen. Je zou in jouw geval kunnen overleggen of afbouwen ipv in één keer stoppen voor jou minder klachten geeft.

Bedankt Daantje voor je reaktie. Maar ik heb deze klachten juist na het afbouwen van mijn laatste stootkuur.

Login of registreer om te reageren
15-06-2017 om 17:05 uur
Reactie op Longfonds Advieslijn

Beste Ingo,
Erg vervelend die wisselende stemmingen die prednison bij je veroorzaken. Prednison kan een euforisch gevoel veroorzaken, dit kan een van de bijwerkingen zijn. Er is vaak een hersteltijd nodig na een ziekteperiode. Mensen blijven dan vaak lang moe, de conditie is verminderend. De hersteltijd kan best een zware periode zijn, wat een depressief / somber gevoel kan geven. Dit is iets wat wij vaak horen, maar wij kunnen niet beoordelen (omdat wij je ziekte geschiedenis niet kennen) of je een 'anti-depressie' kuur nodig hebt.
Bespreek gerust je gemoedstoestand met je arts, dan kunnen jullie samen kijken naar een oplossing hiervoor om beter in je vel te komen zitten.
Mocht je geïnteresseerd zijn dan kun je via onze website “bestel gratis” het boekje COPD “hoesten, moe, benauwd” bestellen. Mogelijk staan hier tips voor je in.

Het allerbeste en veel sterkte.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Ik heb morgen een afspraak met mijn longarts en zal het hem voorleggen.

Login of registreer om te reageren
15-06-2017 om 17:58 uur

Ik zou het zeker voorleggen bij je longarts. Misschien is langzamer of juist niet afbouwen voor jou beter.

Login of registreer om te reageren