Kan juiste voeding ervoor zorgen dat je zonder medicatie verder kunt?

25-06-2017 om 11:19 uur

Sinds een tijdje interesseer ik me wat meer in voeding. Koken is een grote hobby van mij en sinds een tijdje ben ik me ook meer gaan interesseren in wat ik/we eigenlijk eten. Ik heb inmiddels al behoorlijk wat documentaires bekeken over voeding/ industrie/ veeteelt/ duurzaamheid etc. en eigenlijk komt in al die documentaires naar voren dat met name dierlijk (bewerkt) voedsel zorgt voor heel veel gezondheids ellende. Ook suiker en zout , foute vetten spelen wel mee, maar met name dierlijke voeding (vlees, ei, zuivel) lijken volgens onderzoekers te leiden naar kwalen aan je hart, longen en nog veel meer. Vandaag zag ik er 1 (what the health) waarin ook een vrouw te zien was die zware astma en nog een hele reeks klachten had. Deze mevrouw is veganistisch gaan eten en vertelde van een groot deel van haar klachten af te zijn. Gebruikte geen medicatie meer en voelde zich beter dan ooit. Het blijft een documentaire en of alles wat daarin behandeld wordt nou waarheid is is altijd lastig. Ik zit er over te denken om dit voor mezelf eens uit te gaan proberen, maar ik ben nieuwsgierig of hier mensen zijn die kunnen beamen of veganistisch eten ervoor zorgt dat je zonder medicijnen zou kunnen leven. Ik ben niet tegen medicatie, maar als een verandering in je levenstijl ervoor kan zorgen dat je zonder kan zou dit natuurlijk geweldig zijn.

Login of registreer om te reageren
25-06-2017 om 11:54 uur

Het antwoord op je titel is: nee.

Wel geldt het natuurlijk voor middelen waar je allergisch voor bent

Login of registreer om te reageren
25-06-2017 om 13:17 uur

Let op dat je alle vitamines binnen blijft krijgen als je veganistisch gaat eten. Met name vitamine D en B12. Vitamine D is een natuurlijke ontstekingsremmer en er zijn aanwijzingen dat je astma medicatie slechter werkt bij een tekort.

Login of registreer om te reageren
25-06-2017 om 16:11 uur

Robert, het antwoord op je vraag en titel is niet overduidelijk een NEE of een JA!

Denk dat heel veel te maken heeft met wat voor astma iemand heeft en wat voor andere klachten iemand verder nog heeft. Onmiskenbaar is het dat voeding heel veel bijdraagt aan het algehele welzijn en of dus ook aan het ziekte beeld. Denk dat men in sommige andere landen daar veel verder en soms ook anders instaan.

Maar zoals Daantje let op dat je alle vitamines en / of voedingsstoffen binnen krijgt zoiets dergelijks zou je misschien beter en eerder moeten gaan doen met behulp van een voedingscoach of diëtist. Het is tenslotte een volledige omslag en verandering van levenswijze en gewoonten.

Heb ook een grote interesse in koken, voedsel, duurzaamheid en de effecten op ons leven. Zelf eet ik wel vlees maar met mate en dan alleen nog van biologische afkomst zoals bijvoorbeeld bij weide rund punt nl deze runderen lopen altijd in de wei en krijgen goed te eten. Ook eet ik lamsvlees en dat is bijna altijd biologisch omdat schapen niet als `industrieel` dier gehouden kan worden. Omdat ik macrobiotisch antroposofisch ben opgevoed heb ik het biologische, biologisch dynamische en duurzame van huis uit met de paplepel meegekregen al is dat enigszins verwaterd.

Denk dat het biologisch eten of zonder allerlei toevoegingen al een groot pluspunt zal zijn. Het biologische is soms ook betrekkelijk omdat de biologische zonnebloemolie van zonnebloemen langs de Route Sollei komen of het biologisch lamsvlees van lammeren die langs de Afsluitdijk en langs de snelweg staan te grazen. Een ander voorbeeld is de aardvlo in Utrecht - Amelisweerd. Dat biologisch teeltbedrijf ligt 800 meter van de ene snelweg en 1200 meter van de andere snelweg het is zeker een betere manier van verbouwen, minder intensief en slecht voor de aarde maar of het daadwerkelijk ook zo gezond is dat is naar mijn idee nog de vraag al zijn de auto´s een stuk milieu vriendelijker geworden.

Het effect van suikers maar ook het effect van light producten is overduidelijk aanwezig. Bij light producten denkt het lichaam dat die suikers krijgt en gaat zich daarop voorbereiden. Ook hebben light producten op de hersenen en de communicatie met onze maag een effect. Het bericht dat we genoeg gegeten hebben komt niet meer goed binnen bij onze hersenen, dit is veelvuldig onderzocht.

Zo zijn er onderzoeken waarbij mensen in een blind proef eerst hormonen toegediend krijgen en dan bijvoorbeeld ongeveer 20 - 30 procent minder calorieën eten. Sommige ziekten komen bij bepaalde culturen niet voor, denk dat we nog heel veel niet weten op het vlak dat voedsel een invloed heeft op ons dagelijks leven. Vast staat wel dat alles wat je tot je neemt een effect heeft, je neemt het tenslotte op in je systeem.

Kan me niet voorstellen dat geschilde aardappelschijfjes in plastic verpakt in de koeling van de supermarkt dat nog vier weken houdbaar is door alle toegevoegde chemicaliën nou zo goed voor ons is, of brood waar broodverbeteraar op basis van varkenshaar nu zo geweldig goed is. Uit onderzoek lijkt vaak naar voren te komen dat hoe meer voedsel bewerkt is hoe minder gezond het vaak lijkt te zijn. Maar ook op die onderzoeken is veel kritiek en hebben vele volksstammen aanmerkingen. Ook probeer ik zoveel mogelijk seizoensgroente en lokale producten te eten.

Denk dat je eigen gezonde verstand en het kritisch tegenover bepaalde zaken te staan nog het meeste bijdraagt. Je verder verdiepen en kritischer tegen over de voedselindustrie staan kan nooit kwaad, het is tenslotte wel de brandstof waarop je de week moet doorkomen en moet werken.

Login of registreer om te reageren