Damper

25-06-2017 om 18:59 uur

Hallo, ik heb twee weken geleden te horen gekregen dat ik COPD heb met astma. Reden waarom ik onmiddellijk gestopt ben met roken. Helaas kan ik dat niet zonder damper. Het stoppen met roken is gelukt maar ik heb echt de damper nodig. Nu word ik erg onzeker over de damper. Ik lees toch dat dit ook niet goed is voor COPD. Hoe zit dat nu? Mag ik gewoon dampen zonder dat dat gevolgen heeft? Ik hoop dat ik zo snel mogelijk antwoord krijg. Vast hartelijk bedankt.

Login of registreer om te reageren
26-06-2017 om 15:07 uur

Beste Catrien,

Ik ben nu bijna 4 jaar geleden om dezelfde reden ook gestopt met roken en dat is me dus ook gelukt met de damper.
Sinds die tijd ben ik ook redelijk hartstochtig het dampen aan het promoten en verdedigen.
Wat een geniale uitvinding.
Er is veel desinformatie en onwetendheid over dampen maar grofweg is het zo dat het minimaal 95% minder schadelijk is dan roken. Ook het fabeltje dat nicotine een extreem verslavende kankerverwekkende en bloeddrukverhogende drug is wordt niet ondersteund door degelijk wetenschappelijk onderzoek.

Nu je vraag: Is dampen gezond voor iemand die COPD heeft?
De ingrediënten die in de dampvloeistof zitten (PG, VG, Nico, Aroma) kunnen in bepaalde gevallen bij mensen die daar gevoelig voor zijn (allergie) irritaties aan de luchtwegen geven.
Aangezien damp moleculair veel dikker is dan rookgassen dringt het veel minder diep door in de longen.
Alleen al daarom richt het (theoretisch) al minder schade aan. Bovendien zijn Propyleenglycol (PG) en Vegetarische Glycerine (VG) van zichzelf licht ontsmettende stoffen en zit op zeer uitgebreide schaal in ons dagelijks voedsel. Als dampen gevaarlijk zou zijn dan is koken dat ook.

Dat je echt niet zonder de damper kunt, is dat helemaal niet erg. Het belangrijkste is dat je van het roken af bent. Dat is het enige dat telt. Mocht je ondanks dat je dampt toch nog verlangen naar de tabak dan is het raadzaam om je nicotine wat op te schroeven.
Blijf wel veel drinken: PG en VG zijn vochtonttrekkers.

Zeer veel COPD-patienten zijn ex-rokers en zeer velen hebben gekozen voor de damper.
Zij zijn gezonder geworden met een betere conditie en geen rokershoestje meer.

Overbodig, denk ik, te vermelden dat niets gebruiken natuurlijk beste optie is maar gegeven de omstandigheden heb je de juiste keuze gemaakt door te gaan dampen.

Dampen is van alle stoppen-met-roken therapieën veruit de succesvolste en meest effectieve gebleken. En het is nog leuk en lekker bovendien.

Mocht je nog vragen hebben: Stel ze hier of ga voor uitgebreide informatie naar:
www.dampforum.nu

Wetenschappelijke informatie over onderzoek en politiek:
http://acvoda.nl/

Login of registreer om te reageren
26-06-2017 om 18:02 uur

Hallo balling, hartelijk bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord. Doet me heel goed.

Login of registreer om te reageren
26-06-2017 om 19:30 uur

@catrien

Graag gedaan.
Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel of kijk en lees op bovengenoemde sites.

Login of registreer om te reageren
15-07-2017 om 08:40 uur

Hallo Balling,
Ik begrijp uit je berichtje dat je dus nog steeds dampt?? Hoe is het met de copd, hoeveel ben je in die paar jaar achteruit gegaan? En gebruik je nicotine of zonder?

Zoals ik het zie verplaats je het probleem als je gaat dampen, want je doet niets aan de gewoonte. Dus je hebt nog steeds een verslavingsprobleem. Daarom mijn vraag wat heeft het in die 4 jaar voor je longen gedaan?? Daar heb je het namelijk niet over in je betoog over het dampen.

Ik had 12 weken niet gerookt en ook niet gedampt en allerlei benauwdheidjes en slijm problemen overwonnen, door een klein probleempje begin ik weer met dampen en hopla heb het weer vreselijk benauwd en veel slijm. Dus begrijp niet helemaal dat je het dampen aanraad, want je longen krijgen op die manier nooit de kans om zichzelf te schonen.

Kijk ik wil je het dampen niet ontnemen, maar naar mijn mening heb je je rookprobleem verplaatst en probeer je het ook nog eens goed te praten naar anderen toe. Iedereen weet dat roken slecht is, dus dampen ook. Ik zou zeggen stop eens een week met dampen en kijk dan eens hoe je je voelt. Want tot nu toe ben je niet gestopt, je hoort nog steeds bij de rokers en bij de mensen die hun kop in het zand steken.

Maar goed dat is mijn mening.

Login of registreer om te reageren
15-07-2017 om 09:43 uur

@Catrien
Het antwoord van Balling is maar 1 antwoord en ik weet niet waarom er niet verder gereageerd wordt. Waarschijnlijk zijn er veel mensen hier die nooit gerookt hebben of misschien willen ze de energie er niet insteken?

Weet niet of je FB hebt, maar ik ben via hier lid geworden van copd, stoppen met roken en er is nog een fb site, luchtgenoten. Stel daar eens dezelfde vraag en dan krijg je meer antwoord, dat durf ik te wedden.

Login of registreer om te reageren
16-07-2017 om 08:51 uur

Demi2u schreef: »

@Catrien
Het antwoord van Balling is maar 1 antwoord en ik weet niet waarom er niet verder gereageerd wordt.

Er wordt niet gereageerd omdat er al veel discussies zijn geweest en dat komt het forum niet ten goede.
Om op jou specifiek te reageren ; Ik ben het met je eens. Mensen die dampen als vervanging van roken en het dus niet als hulpmiddel gebruiken om te stoppen zullen nooit weten hoe het is om helemaal niets meer te inhaleren. Overigens ken ik iemand die door het dampen met hevige ademhalingsproblemen in het zh terecht is gekomen dus ja... je zal altijd voor en tegenstanders hebben zoals met veel andere zaken ook het geval is. Ik denk overigens wel dat je longen met dampen kunnen schonen in die zin dat er geen teer en troep in dampen zit die je longen zwart maken.

Login of registreer om te reageren
17-07-2017 om 17:24 uur
Reactie op Demi2u

Hallo Balling,
Ik begrijp uit je berichtje dat je dus nog steeds dampt?? Hoe is het met de copd, hoeveel ben je in die paar jaar achteruit gegaan? En gebruik je nicotine of zonder?

Zoals ik het zie verplaats je het probleem als je gaat dampen, want je doet niets aan de gewoonte. Dus je hebt nog steeds een verslavingsprobleem. Daarom mijn vraag wat heeft het in die 4 jaar voor je longen gedaan?? Daar heb je het namelijk niet over in je betoog over het dampen.

Ik had 12 weken niet gerookt en ook niet gedampt en allerlei benauwdheidjes en slijm problemen overwonnen, door een klein probleempje begin ik weer met dampen en hopla heb het weer vreselijk benauwd en veel slijm. Dus begrijp niet helemaal dat je het dampen aanraad, want je longen krijgen op die manier nooit de kans om zichzelf te schonen.

Kijk ik wil je het dampen niet ontnemen, maar naar mijn mening heb je je rookprobleem verplaatst en probeer je het ook nog eens goed te praten naar anderen toe. Iedereen weet dat roken slecht is, dus dampen ook. Ik zou zeggen stop eens een week met dampen en kijk dan eens hoe je je voelt. Want tot nu toe ben je niet gestopt, je hoort nog steeds bij de rokers en bij de mensen die hun kop in het zand steken.

Maar goed dat is mijn mening.

Beste @Demi2u

Om je maar direct gerust te stellen. Mijn COPD 1/2 is de afgelopen jaren stabiel en sinds dat ik gestopt ben met roken ook geen luchtweggerelateerde ziekte gehad.
Was ik toen ik rookte toch altijd wel 2x per jaar aan de antibiotica. De afgelopen 4 jaar noppes, nada, niks. Wel heb ik als gevolg van mijn rookgeschiedenis een "neuspeuteroperatie" ondergaan. Poliepen verwijderd en kaak- en voorhoofdsholtes schoongemaakt. Heeft overigens geen moer geholpen en was verreweg de vervelendste ingreep die ik ooit heb gehad. Denk 3x na voordat op een onbewaakt ogenblik je KNO-arts zoiets voorstelt.

Ook jij verward twee zaken die in principe niets met elkaar te maken hebben.
Weliswaar hebben roken en dampen gemeen dat je iets inhaleert maar dan houdt het verder wel op.
Je stelt feitelijk roken gelijk aan dampen. Dat is makkelijk maar als je je geïnformeerd had, zou je dat nooit zeggen.
OK, Ik geeft toe dat ik verslaafd ben aan nicotine en de handeling van het inhaleren.
Maar is zo'n verslaving dan zo erg als die redelijk onschuldig is?
Bovendien ben ik er niemand meer tot last (Nou ja! Stefanie zal daar wel ander over denken).

Nicotine is niet de zwaar verslavende harddrug waar die hier door velen voor versleten wordt. Het is een relatief licht verslavende en opwekkende stof die in de orde van grote van cafeïne zit. Het wordt oa. in hoge doseringen toegepast in medicijnen voor Alzheimer en Parkinson.
Als nicotine zo vreselijk slecht zou zijn dan zou het echt niet vrij verkrijgbaar zijn in de vorm van pleisters, kauwgom (met smaakjes) en spray's.
Nicotine zit ook in veel voedsel zoals in alle nachtschadegroentes (aardappelen, tomaten, aubergines) en niet eens in kleine hoeveelheden.

Dat jij van dampen benauwdheid en slijm krijgt kan aan veel zaken liggen.
Een allergie voor PG (PropyleenGlycol) bij voorbeeld of een lichtelijk verbrande coil. Een te hoog nicotinegehalte zou ook kunnen. PG is vochtonttrekkend dus als je dampt, veel drinken (water dan). Allemaal zaken die te verhelpen zijn mits men bereidt is zich te informeren.

Resumé:
Roken is niet hetzelfde als dampen. Het is totaal maar dan ook totaal anders.

"Want tot nu toe ben je niet gestopt, je hoort nog steeds bij de rokers".
Zelden zo'n demotiverende tekst gelezen.
Wat je zegt is:
"Ga toch weer lekker roken".
En dat op een forum waar vele worsten met de gevolgen van het roken........................

[MODBREAK VonJot] Links verwijderd. Staan al in een voorgaande posting; niet nodig dit steeds te herhalen. Laten we het net onder het randje houden s.v.p. [/MODBREAK]

Login of registreer om te reageren
17-07-2017 om 18:01 uur

Beste allemaal, wat vervelend dat jullie na mijn melding zoveel discussies hebben. Ik wil alleen maar zeggen dat het dampen mij enorm helpt om het stoppen vol te houden. Vandaag al vier weken. Ben super trots. Ik heb mijn nicotine al verlaagd naar 3. Ik zal ook niet eeuwig aan de damper willen maar daar ga ik echt nog wel even mee door tot ik zeker ben dat ik zonder kan. En als balling goed gaat met de damper laat hem dan lekker daarvan genieten. Ik heb ook veel opgezocht over het dampen en cOPD en dat schijnt dus zo goed als geen kwaad te kunnen. Er zijn zoveel mensen verslaafd aan van alles, denk aan drank, neusdruppels, eten, drugs. Daar hoor je nooit iemand over. Laat een ieder gewoon in zijn waarde en doen wat hij of zij denkt dat goed is. Ik wens jullie in ieder geval allemaal heel lang een gezond en gelukkig leven

Login of registreer om te reageren
18-07-2017 om 21:20 uur

Ik heb even gedampt, zonder nicotine!! Associatie met het roken is groot, dus het gevaar dat je weer gewoon gaat roken is zeker aanwezig. Verder blijf ik bij bovenstaande dat ik geschreven heb.

Als hulpmiddel denk ik zeker de moeite van het proberen waard of als je even in een dipje zit. Helemaal niet roken is denk ik de beste optie.

Login of registreer om te reageren