COPD 4 - Reflux oesofagitis en medicijnen

04-07-2017 om 07:38 uur

Hallo.
Ik woon in Noorwegen en af en toe is dat Noors met mijn ziekte (COPD4) ingewikkeld. Meestal neem ik een tolk mee om misverstanden uit te sluiten..
Gisteren met de ambulance naar ziekenhuis met pijnlijk branderig gevoel op,de borst wat aanhield. Allerlei testen en een lang verhaal kort te maken.. het bleek een aanval van Reflux oesofagitis te zijn... zelfde verschijnselen als hartinfarct heb ik begrepen... ik kreeg een lichte antibiotica kuur mee voor 5 dagen en prednisolonvoor langere tijd en kreeg ook het medicijn Zantac 150 mg bruistabltten voorgeschreven of ik kon ranitidin gebruiken. Maar nu mijn vraag... eenmaal thuis weer lees ik in beide bijsluiters dat je heel voorzichtig moet zijn met inname van deze medicijnen als je een longziekte hebt... dus u begrijpt dat ik dit niet gelijk doe voordat ik meer zekerheid om het wel of niet innemen. Gisteren een half tabletje ranitidin genomen om de pijn te onderdrukken.. nu in totaal 3 halve tabletjes want het doet aardig pijn. Kan ik paracetamol innemen tegen de pijn? ik hoop dat u een geruststellend antwoord kan geven op mijn vraag.
Met vriendelijke groet,
Norsktilske

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-07-2017 om 10:09 uur

Zantac is de merknaam, ranitidine is de stofnaam. Beide zijn hetzelfde medicijn. In de bijsluiter staat een hele lijst met mogelijke bijwerkingen. De frequentie daarvan is zeer laag 0.01% tot 0.1%. De kans op bijwerkingen is dus heel klein. Het is niet zo dat vanwege uw COPD u het medicijn niet kunt innemen. Het is wel goed om alert te zijn op mogelijke bijwerkingen en als u die ervaart die met uw arts te bespreken.
Daarnaast kunt u de paracetamol ook gebruiken. Veel beterschap.
Met vriendelijke groet,
Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren
04-07-2017 om 10:19 uur

Hartstikke bedankt voor uw snelle antwoord... erg gerustgesteld nu... ga gelijk beginnen want het is pijnlijk rotgevoel.
Norsk Tilske

Login of registreer om te reageren