vraag over uitslag CT scan thorax

07-07-2017 om 09:18 uur

Beste Longartsen vh Longforum
Ik heb een vraag over een CT scan van de longen die onlangs bij mij is gedaan.
Bij de uitslag staat de volgende zin vermeld die toch wat vragen bij mij opwekt.
"
t.o.v de vorige CT scan Thorax begin vh jaar. Punctaat subpleurale nodus in de ROK, zie beeld 46. Aspecifiek. Geen andere nodulaire afwijkingen.

Er is me verteld niets ernstigs in de zin van uitzaaiingen, maar ik had dat zinnetje er liever niet bij zien staan.
Wat houdt dit precies in? Is dat normaal dat bij mensen een punctaat nodus aspecifiek verschijnt? Dus eind vorig jaar was ie er nog niet op CT scan geconstateerd en nu wel? Ik ben wel asthma patient en had dit voorjaarseizoen bijzonder last van hooikoorts en verkoudheid/hoest die op m'n longen sloeg. De Fluxotide gebruikt en ook salbultamol regelmatig. En ook preventieve hooikoortsspray, kan dat zo'n aspecifieke nodus veroorzaken (litteken) ? Ook veel stress
Of is het gewoon iets dat vaker voorkomt bij iedereen regelmatig? en dan kan verschijnen op CT scans. Kan t ook weer verdwijnen zo'n

Kan een longarts op longforum dit toelichten?

Groeten
User1973

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
10-07-2017 om 09:23 uur

Ik begrijp de uitslag van de CT-scan niet helemaal. "Punctaat subpleurale nodus in de ROK" betekent dat er geprikt is in een bolletje dat zich aan de buitenkant van de long in de rechteronderkwab bevindt. In uw verhaal lees ik echter niets terug over een punctie die zou hebben plaatsgevonden. Als er een nieuwe afwijking is in de long hoeft dit niet perse te betekenen dat er iets ernstigs aan de hand is. Aspecifiek betekent dat het geen kenmerken vertoont zoals je die bijvoorbeeld ziet bij longkanker (onscherpe grenzen, sprieterige uitlopers). Het lijkt me verstandig dat u uw eigen longarts nog eens om toelichting vraagt, die kan het vast prima uitleggen.

Login of registreer om te reageren
10-07-2017 om 09:49 uur

Dat begrijp ik dus ook niet. Er is niet geprikt in de long en ook niet tegen me gezegd dat er geprikt gaat worden. Vandaag wordt ik teruggebeld is aangegeven, hopelijk voor uitleg.

Login of registreer om te reageren