BMI voor longpatiënten?

13-07-2017 om 07:39 uur

Beste Advieslijn,

k Hoorde van een diëtiste dat de norm voor bmi voor longpatiënten hoger ligt dan voor 'gewone' mensen. Een bmi van hoger dan 25 zou voor ons nog 'normaal' zijn.
Helaas ben ik vergeten te vragen hoe die waarden dan liggen voor longpatiënten. Weet u het misschien?

Bedankt en hartelijke groet
Edelweiss

Login of registreer om te reageren
13-07-2017 om 08:14 uur

Bij de longrevalidatie zei de diëtist dat ze tot 27 hanteren voor longpatiënten.

Login of registreer om te reageren
13-07-2017 om 08:59 uur

Klopt, ik mag van mijn dietiste ook niet onder de 25 komen. Dus nu niet meer afvallen.
Dit omdat het dan spieren zal afbreken, en de longspieren hebben we veel te hard nodig.

Login of registreer om te reageren
13-07-2017 om 09:22 uur

Beste Edelweiss,

In het algemeen geldt dat een BMI tussen de 18 tot 25 wijst op een gezond gewicht en een BMI van 25 tot 30 wijst op overgewicht. Bij mensen met COPD wordt een BMI tussen de 25 tot 30 regelmatig ook als gunstig gezien, omdat onderzoek aangeeft dat deze mensen dan minder kans hebben op infecties en op ziekenhuisopnames. Het gewicht is ook een graadmeter om de voedingstoestand vast te stellen: een BMI bij mensen met COPD onder de 21 wijst op een te laag gewicht en daarmee een grote kans op een te lage voedselinname.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
13-07-2017 om 10:32 uur

Dag Advieslijn

Bedankt voor t snelle antwoord!
Ik heb n bmi van 30 dus zit wel aan de bovengrens, maar idd dan minder in de obsitasgroep dan dat je bij de normale grenzen zou verwachten. Da's weer n meevaller :)

Login of registreer om te reageren
13-07-2017 om 10:40 uur

Met een hoger BMI heb je een reservebuffertje ten tijde van infecties e.d.
Het gezondst is om je gewicht proberen op te krikken door eiwitrijke en vetrijke voedselprodukten en dus niet door meer koolhydraten te eten (zoals de zgn gezonde koeken e.d.)
Als je ontbijt met yoghurt of kwark, de volle variant kiezen en desnoods een scheut slagroom erdoor roeren.
Dat kan ook door een toetje.
Als tussendoortje een paar blokjes volvette kaas, handje noten of pinda's of een rijstwafel besmeerd met pindakaas of smeerkaas.

Login of registreer om te reageren
13-07-2017 om 11:19 uur

Thirza, Waarom mag je niet meer koolhydraten eten bij gewicht opkrikken? Brood en aardappelen zijn gezond.
Suiker, wat vaak in 'gezonde' koeken zit, is geen bouwstof.
Ben je echt te mager (of te dik) dan is de dietiste de aangewezen persoon om te kijken hoe je je eetstijl aan kunt passen.

(ik werk in de ouderenzorg en we geven te dunne bewoners wel extra koolhydraten, naast meer eiwitten en volvette producten)

Login of registreer om te reageren
13-07-2017 om 14:16 uur

Ja, brood en aardappelen zijn zeker heel gezond, nog beter is de volkorenvariant, dus volkorenpasta en zilvervliesrijst.
Vroeger maakte het niet uit hoe je aankwam, of dat nu door extra suiker kwam, als het maar gebeurde. Maar door voortschrijdend inzicht weet men nu wat het ideale dagmenu zou zijn voor bijv. een oudere of een longpatiënt.
Veel ouderen hebben minder eetlust, dat weet jij dan uiteraard ook en zij kunnen geen enorm bord vol pasta eten, zoals de wielrenners. Dus moet je het zoeken in kleine hoeveelheden die toch veel kcal bevatten. Dat is wat ik bedoelde te zeggen.
En inderdaad, als je het echt een persoonlijk goed advies nodig hebt, is de diëtiste de juiste persoon hiervoor. Dit forum is meer voor algemene tips en zo. ;;)

Login of registreer om te reageren
13-07-2017 om 23:08 uur

Het vervelende is dat mijn bmi net op 21 zit en dus voor mijn longziekte veel eiwitten en indd volvette producten zou moeten gebruiken want ik mag zeker niet onder de 21 komen,maar nu dus een te hoog cholesterol heb, niet schrikbarend maar wel het verkeerde cholesterol wat te hoog is en daar zou je dan weer een pilletje voor moeten slikken omdat je met eten weinig kunt aanpassen.
Doe ik voorlopig niet maar ik vind het maar een moeilijk iets, ook voor een dietiste en praktijkondersteuner zijn dit moeilijke kwesties.
Wat is wijsheid denk ik dan, ooit een pilletje gehad een statine en veel bijwerkingen waaronder moeheid en erge spierpijn, wat weer niet prettig is bij sport (wat wel moet ivm conditie etc etc)

Login of registreer om te reageren
14-07-2017 om 09:30 uur

Hoi Goudvisje, je zou kunnen proberen of Omega 3 drinkolie effect heeft. Zo krijg je wat extra supergezonde vetten binnen (1 eetlepel p/d bij de maaltijd) en het heeft een chol verlagend effect.
Kies wel een goede drinkolie, want er is veel kaf onder het koren. Ik heb zelf me miskocht met omega uit lijnzaad gewonnen en die is zo verschrikkelijk vies en lager gedoseerd.
Pilletje zou ik ook pas nemen als het echt niet anders kon.

Login of registreer om te reageren
14-07-2017 om 10:25 uur

Thirza heel erg bedankt voor de tip, ik ga het eens proberen.
Nee een pilletje erbij dat doe ik voorlopig niet, alleen wanneer het niet anders kan.
Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren