erge kriebel aanval en hoesten

14-07-2017 om 11:16 uur

zo af en toe krijg ik een kriebel in de keel die ineens komt opzetten.dit gebeurd eigenlijk altijd als ik buiten ben. zo fietste ik vandaag naar de supermarkt en voelde het ineens op komen zetten. voordat ik naar binnen ging dronk ik nog een paar slokjes water waar ik een flesje van bij had in mijn fietstassen.maar toen ik de winkel binnen was werd het steeds erger wat zich resulteerde in flinke hoestbuien.ook bleef de kriebel en ik moest zo hoesten dat ik op een gegeven moment geen lucht meer kreeg. ik heb de boodschappen toen neergelegd en ben langs de rij met wachtende mensen aan de kassa voorbij gegaan. ik duwde de mensen maar opzij want ik kon niet meer praten.er kwam geen geluid meer uit en de ademhaling voelde erg benauwend aan. eenmaal buiten gekomen de fiets gepakt en naar de huisarts gereden die 100 meter verderop zat maar ze waren dicht. ik ben hier erg van geschrokken en heb het al vaker mee gemaakt maar nooit zo erg als nu vandaag het geval was. het probleem speelt wel al jaren,

het is altijd wel in de zomer volgens mij want in de winter heb ik er geen last van.
ik weet nog goed ongeveer 4 jaar geleden dat ik en mijn vriendin een keer naar het strand fietste en ook dit zelfde kreeg.het komt altijd ineens onverwachts opzetten,we moesten stoppen omdat ik zo'n kriebel kreeg en flink moest hoesten en kreeg het toen ook benauwd.toen hadden we een pak yoghurt drinken bij en dat hielp schijnbaar omdat het de keel wat verzachte maar de aanvallen gaan altijd ook weer over na een kwartier. wel zijn ze altijd precies hetzelfde.dus van hetzelfde patroon.ik heb ook wel eens een keer zo'n aanval gehad toen ik een benzine grasmaaier startte. zou het dan misschien kunnen door wat er in de lucht zit en ik inadem? uitlaatgassen etc? en wat zou ik hier tegen kunnen doen? eventueel advies voor gebruik van medicijnen op moment van de aanvallen..

en wat kan mogelijk verklaren dat het jaargetijde gebonden is omdat het altijd voorjaar/zomer is als ik dat heb en nooit in de winter maar heb de aanvallen ook niet regelmatig , al hoest ik wel elke ochtend nog sputum op en blijf ik de dag door altijd wel wat hoesterig,

bij onderzoeken was niks ernstigs naar voren gekomen,alleen de kno heeft iets gezien,

-kno zag roodheid in keelgebied,

maar
-sputumkweek was positief
-op longfoto's was niks te zien
-bloedonderzoeken BSE waarde was goed

1 ding is zeker na vandaag. de aanvallen worden wel heftiger,

graag advies

Login of registreer om te reageren
14-07-2017 om 11:52 uur

Uitlaatgassen enz zijn er ook in de winter dus denk dat dat het dan niet is.
Je bent wel al heel lang aan het zoeken en steeds zie ik je hier terug komen met nieuwe problemen.
Als alles is onderzocht, waar het wel op lijkt, zou je toch eens naar een psychosomatisch fysiotherapeut kunnen gaan.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-07-2017 om 10:22 uur

Het lijkt erop dat u reageert met heftig hoesten op bepaalde prikkels. Dit verschijnsel heet bronchiale hyperreactiviteit. Soms is dat een teken van astma, maar niet altijd. Ik zou wel willen weten of u allergisch bent en hoe uw longfunctie is. Als daar niks uitkomt zou nog een test gedaan kunnen worden, waarbij de luchtwegen een beetje geprikkeld worden om te bekijken of ze overgevoelig zijn (histamineprovocatietest).
Als dat het geval is, kan het goed behandeld worden door behandeling met een puffer (inhalatiesteroïden) die de luchtwegen tot rust brengen.

Login of registreer om te reageren