Toch gestopt met roken

21-07-2017 om 14:05 uur

Hoi, ik ben Famke, 52 jaar en weet inmiddels sinds 6 jaar dat ik COPD heb. Mijn vader is op 70-jarige leeftijd na een lange lijdensweg overleden aan deze rotziekte en ik ben dus enorm geschrokken van de diagnose. Oorzaak: roken.

Na het horen van de diagnose heb ik alles op alles gezet om te stoppen met roken. Om een lang verhaal kort te maken, 4 jaar lang heb ik geprobeerd om van het roken af te komen m.b.v. Champix, nicotinepleisters, nicotinekauwgom, acupunctuur, gesprekstherapie en laserbehandelingen. Helaas viel ik telkens, na een korte periode van stoppen, weer terug in de verslaving. Na deze 4 jaar heb ik besloten om het op te geven. De mislukte stoppogingen zorgden er voor dat ik me een enorme mislukkeling voelde, een slapjanus zonder ruggengraat en ik had geen enkel plezier meer in het leven. Het feit dat mijn conditie hard achteruit ging (na het beklimmen van de trap moest ik een minuut zitten om weer op adem te komen) hielp ook niet mee om me beter te doen voelen.

Ik ben toen in een flinke depressie beland en het duurde ruim anderhalf jaar voordat ik me weer een beetje m'n oude zelf voelde. Voorgoed verandert, dat wel. Want ik heb leren accepteren dat de COPD niet weggaat, dat ik moet leren leven met de beperkingen die de ziekte met zich meebrengt en dat ik geen uitzondering ben als het gaat om de rookverslaving te bedwingen. Mijn psycholoog heeft me wat cijfers laten zien en het blijkt dat nog geen 10% van alle stoppogingen slaagt. Dat maakte het niet kunnen stoppen niet minder erg, maar ik kreeg hierdoor wel m'n eigenwaarde weer terug.

In de anderhalf jaar die volgde na de depressie heb ik weer grip gekregen op mijn leven; de COPD bleef als een dreigende wolk boven mijn hoofd hangen, maar ik voelde ook vaak de zon weer schijnen.

Inmiddels was ik wel van 40 sigaretten per dag geminderd naar 20. Toen ik vorig jaar november bij de sigarenboer een bus tabak en filterhulzen ging kopen, viel mijn oog op een aanbieding van een elektrische sigaret. Ik had er wel eens van gehoord, maar meer dan dat niet. Omdat ik nogal nieuwsgierig van aard ben en er aan mijn longen toch niets meer te verpesten viel, heb ik deze gekocht samen met een flesje vloeistof.

Het ding heeft nog een paar dagen op tafel gelegen, maar voordat ik de nieuwe bus tabak ging aanbreken ben ik hem gaan uitproberen. Tot mijn stomme verbazing vond ik het bijzonder prettig roken en ik heb die dag geen normale sigaret meer aangeraakt. Ook de dagen er na heb ik alleen maar de elektrische sigaret gebruikt en beschouwde ik het als een groot wonder dat ik blijkbaar zonder moeite de normale sigaret kon laten liggen.

Toen ben ik me er eens meer in gaan verdiepen. In Nederland staan de instanties nog erg wantrouwend tegenover de elektrische sigaret, vooral omdat ze bang zijn dat deze jongeren aanzet tot roken. Echter in Engeland bekijken ze het vanuit een andere invalshoek. Daar hebben de instanties, waaronder het Britse longfonds, de kankerstichting en de overheid een verklaring uitgegeven dat de elektrische sigaret, omdat deze 95% minder schadelijke stoffen bevat dan een tabakssigaret, een goed alternatief is voor roken. Ook kan hij gebruikt worden als hulpmiddel bij het stoppen met roken, wat natuurlijk de voorkeur heeft.

Ik weet dat er op dit forum veel weerstand is tegen het gebruik van de elektrische sigaret en ik heb lang getwijfeld of ik dit hier wel moest opschrijven. Maar inmiddels ben ik bijna 8 maanden gestopt met roken, is mijn conditie er ontzettend op vooruit gegaan (ik loop weer trappen zonder hijgen en maak weer fietstochten), ik voel me beter en gezonder dan 10 jaar geleden én ik weet nu voor het eerst in mijn leven zeker dat ik mijn sigarettenverslaving heb overwonnen. Uiteindelijk ben ik door het stoppen met roken en mijn voldoening te halen uit de elektrische sigaret in een positieve spiraal terecht gekomen.

Waarom ik mijn verhaal hier toch wil delen is om mensen hoop te geven. Hoop voor die mensen bij wie het maar niet lukt om te stoppen met roken en die weten dat de sigaret hun dood gaat worden. Hoop voor die mensen die alles al geprobeerd hebben en gebukt gaan onder dat enorme schuldgevoel. Hoop voor die mensen die zichzelf zijn gaan zien als ruggengraatloos en zich schamen voor hun 'falen'. Ik weet als geen ander hoe uitzichtloos het leven kan lijken.

Login of registreer om te reageren
21-07-2017 om 14:43 uur

Hallo @Famke,
Zowel mijn huisarts als mijn longarts zeggen hetzelfde: dampen in plaats van roken is prima want alles is beter dan tabak. Ga zo door dus!

Login of registreer om te reageren
21-07-2017 om 16:55 uur

Hoi Famke,
Waar het uiteindelijk omdraait, dat het je heeft geholpen om te stoppen en een ieder die net als jij z'n strijd leveren om te stoppen is er altijd hoop.
Goed dat je dit, ondanks er veel aversie over dit onderwerp is, dit toch met ons deelt.
Groetjes

Login of registreer om te reageren
Moderator
21-07-2017 om 21:05 uur

Topic opgeruimd. Houdt ajb respect naar elkaar, Longforum en Longfonds

Bedankt.

Login of registreer om te reageren
21-07-2017 om 22:23 uur

@Famke, top dat je gestopt bent met roken! Echt goed!
Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
23-07-2017 om 21:02 uur

Hoi Famke, fijn hoor dat het uiteindelijk toch gelukt is om te stoppen met roken. Je wil niet weten hoeveel geld ik heb uitgegeven aan nicotinevervangers. De meeste jaren toch weer terug gevallen. Totdat ik met kerst in de kerk zat en me gek hoestte. Ik ben toen uit de kerk gegaan, wat ik heel jammer vond, en het eerste wat ik deed toen ik thuis kwam, was een shaggie draaien. Voelde me zo'n looser. Toen ging de knop om. Maar ja, weer die dure kauwgom dus want toen waren er nog geen e-sigaretten, anders had ik die zeker gebruikt. Ik wilde niet steeds naar dezelfde drogist omdat ik me gek schaamde. Een heel spel dus eigenlijk, maar ik heb toen nooit meer gerookt. Je bent dus niet de enige. Top dat het je gelukt is !

Login of registreer om te reageren
29-07-2017 om 16:09 uur
Reactie op Reuzenkakatoe

Hallo @Famke,
Zowel mijn huisarts als mijn longarts zeggen hetzelfde: dampen in plaats van roken is prima want alles is beter dan tabak. Ga zo door dus!

Ik zie dat mijn voorgaande reactie verwijderd is, dus even in de herhaling. Mijn longarts vond het ook super, mijn huisarts stond er meer sceptisch tegenover. Omdat hij, zoals hij zelf aangaf, zich er nog niet in verdiept had en dus te weinig kennis er over had.

Hij staat er gelukkig wel open in en ik heb hem, op zijn verzoek, wat recente wetenschappelijke rapporten gemaild. De conclusies die worden getrokken over elektrisch roken zijn bijzonder positief, dus ik hoop dat hij andere hardcore rokers bij wie het stoppen niet lukt kan overtuigen om de overstap te maken.

Login of registreer om te reageren
29-07-2017 om 16:10 uur
Reactie op Elisan

Hoi Famke, fijn hoor dat het uiteindelijk toch gelukt is om te stoppen met roken. Je wil niet weten hoeveel geld ik heb uitgegeven aan nicotinevervangers. De meeste jaren toch weer terug gevallen. Totdat ik met kerst in de kerk zat en me gek hoestte. Ik ben toen uit de kerk gegaan, wat ik heel jammer vond, en het eerste wat ik deed toen ik thuis kwam, was een shaggie draaien. Voelde me zo'n looser. Toen ging de knop om. Maar ja, weer die dure kauwgom dus want toen waren er nog geen e-sigaretten, anders had ik die zeker gebruikt. Ik wilde niet steeds naar dezelfde drogist omdat ik me gek schaamde. Een heel spel dus eigenlijk, maar ik heb toen nooit meer gerookt. Je bent dus niet de enige. Top dat het je gelukt is !

Wat enorm knap van je. Diepe, diepe buiging!

Login of registreer om te reageren
01-08-2017 om 03:23 uur

Stoppen met roken is een hardere strijd dan een maraton lopen dus knap voordegene die het gelukt is om te stoppen.
Ik zelf ben een dikke dertig jaar geleden al gestopt toen mijn huisarts astma bij mij ontdekte, maar ik hoor die man nog zeggen knap van je dat je gestopt ben maar die astma komt een keer terug kan tien jaar duren, twintig of misschien wel dertig jaar.
Nu die man heeft gelijk gehad, het heeft dertig jaar geduurt, ik heb nu in een jaar twee lichte aanvallen gehad.
Ik woon op de Fillipijnen weg van de kern van het stadje dicht aan de kust dus gezonder kan bijna niet.
Maar wat ik hier gebruik voor mijn astma is salbutamol in siroop vorm en dat werkt uitstekend ik heb het In Nederland nog kunnen ontdekken.

Sterkte voor degene die astma hebben en sterkte voor degene die willen stoppen met roken.
Een regering kan hier ook wat in betekenen gewoon een rookverbod opleggen.
Op de Filippijnen mag je alleen nog maar roken op rookplekken en thuis, kun je nagaan in mijn stadje is geen een rookplaats dus kun je alleen thuis roken.

Login of registreer om te reageren
01-08-2017 om 07:46 uur

"Stoppen met roken is een hardere strijd dan een marathon lopen".

Stoppen met roken is een fluitje van een cent.
Ik ben gaan dampen en was binnen no time van de sigaretten af.
Helaas maken overheden, aanpalende instanties en mensen in het algemeen door misleidend beleid en informatie het allemaal veel ingewikkelder dan nodig.

Login of registreer om te reageren