Hopeloos , en veel vragen

23-07-2017 om 16:47 uur

Beste allemaal,
Alvast mijn exscusses voor de lange tekst, maar zo wordt het geheel wat duidelijker

Na 3/4 jaar rond te hebben gelopen met veel vage klachten, paniekaanvallen, bellen van ambulances, wekelijks bezoeken van huisarts en psycholoog.
Bloedonderzoeken, fietstesten enz enz
Beindigen in anti depresiva omdat je gek wordt dat niemand iets vind, en je klachten niet begrijpt(inmiddels wel mee gestopt!)
Mijn zoontje is drie jaar geleden overleden aan leukemie, en alle artsen wilden alleen maar weten dat het probleem psychisch was en stress gebonden was. Terwijl ik sterk het gevoel had dat dit niet de reden was, aangezien we dit als gezin een goede plek in ons leven hebben gegeven, waarmee we goed kunnen verder leven, ondanks zijn gemis.
Echter na een lange tijd en het bijna opgeven van de huisarts, kwamen ze er achter dat ze op advies van de arts van de fietstest het advies gekregen hadden een histamine test af te nemen. Echter was deze over het hoofd gezien

Uiteindelijk bleek uit een histamine test dat bij de tweede toediening ik nog maar een longcapaciteit had van 50%.
Ik was opzich blij om te horen dat er na alle ellende iets ontdekt was en het een naam had.
En verwachte dat alles nu vrij snel
Opgelost (leefbaar) zou zijn.

Ik was inmiddels al 1,5 maand gestopt met roken dus dit kwam me alleen ten goede, echter had ik zelf het idee dat dit de reden weleens kon zijn dat alle ellende is begonnen. Doordat mijn longen schoner werden, de astma juist boven tafel kwam

Maargoed,
Na het bezoek van mijn longarts te Eindhoven, kreeg ik foster 100/6 4x2 pufjes voorgeschreven 2 smorgens 2 savonds, en ventolin discus gebruik wanneer nodig met een maximum van 4 pufjes per dag.
Echter kreeg ik het na 3 week van de inname van foster steeds benauwder, kreeg ik krampen in polsen,enkels en knieƫn. Ook kreeg ik mijn benauwdheid niet weg met het puffen van ventolin.
Na contact met de longarts werd de foster veranderd naar Relvar elipta 184/22 1 puf per dag.
Deze gebruik ik nu 3 dagen, maar ook hierbij blijf ik regelmatig benauwd na inname en heeft ventolin weinig tot geen effect.
Heb totaal geen ervaring met asthma , maar had verwacht dat na 4 weken medicatie eigenlijk al wel verbetering merkbaar zou zijn.
Echter lijkt het of elke dag alleen maar moeizamer wordt. Is dit normaal? Of duurt het gewoon veel langer voor er merkbaar verschil zal komen.

Ook werk ik zelf in de bouw als zzper,
We hebben werk genoeg, maar merk dat als ik maandag / dinsdag gewerkt heb het elke dag al wat zwaarder gaat.
Woensdag is dan vaak al een hele opgave, en donderdag en vrijdag lukt dan eigenlijk ook niet meer, of er komen steeds hele vage klachten opzetten die niet weg gaan.
Ook een trekkend gevoel van mijn rechter sleutelbeen, naar mijn keel wil maar niet weg gaan wat soms best wel een belemmerd gevoel kan geven.

Sorry het zijn veel vragen ineens, maar weet soms niet meer wat te doen, soms krijg ik het ook nog zo benauwd dat je denkt het bewustzijn te verliezen.
Echter lijkt dit totaal niet op een paniekaanval , ademhaling is dan opzich ook normaal alleen lijkt het op dat moment net of je ademt maar er in de lucht geen zuurstof zit.

Kan iemand me mischien wat tips en antwoorden geven, stelt me vast wat gerust sommige vragen beantwoord te krijgen, en ik niet de enige ben.

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Mvg Danny

Login of registreer om te reageren
23-07-2017 om 18:13 uur

Hi! Wat ontzettend naar voor je. Het getob en zoeken naar oorzaken, de klachten, maar ook de omstandigheden zaten niet mee.
Ik herken alles wat je zegt. Inclusief het trekkende gevoel in de hals en de 'paniek'. Ik kan niet alles verklaren, maar ook ik heb een verminderde longfunctie voortkomend uit ernstig astma. Er is door de vernauwing van de luchtwegen sprake van een zuurstofoverschot waardoor je klachten krijgt vergelijkbaar met hyperventilatie omdat de lucht zich onvoldoende kan verversen. Niet te doen.
Je bent dus niet de enige.
Ik kan het 'ziek' zijn momenteel niet met werk combineren helaas, maar hoop met aanpassen van de medicatie en ademhalingstherapie bij een fysio weer spik en span te worden.. Voor specifieke tips: stel je vragen gerust.

Login of registreer om te reageren
23-07-2017 om 18:20 uur

Al

Reactie op Britt81h
Hi! Wat ontzettend naar voor je. Het getob en zoeken naar oorzaken, de klachten, maar ook de omstandigheden zaten niet mee.
Ik herken alles wat je zegt. Inclusief het trekkende gevoel in de hals en de 'paniek'. Ik kan niet alles verklaren, maar ook ik heb een verminderde longfunctie voortkomend uit ernstig astma. Er is door de vernauwing van de luchtwegen sprake van een zuurstofoverschot waardoor je klachten krijgt vergelijkbaar met hyperventilatie omdat de lucht zich onvoldoende kan verversen. Niet te doen.
Je bent dus niet de enige.
Ik kan het 'ziek' zijn momenteel niet met werk combineren helaas, maar hoop met aanpassen van de medicatie en ademhalingstherapie bij een fysio weer spik en span te worden.. Voor specifieke tips: stel je vragen gerust.

alvast bedankt voor je berichtje, ben dus niet de enige.

Merk je al wel verschil met medicatie? En hoelang gebruik je die al?

Alvast bedankt :)>-

Login of registreer om te reageren
23-07-2017 om 18:27 uur

Wat bedoel je met een zuurstofoverschot? Nooit van gehoord d.w.z. niet hoe jij het uitlegt icm met voldoende verversen...
Sterkte beide.

Login of registreer om te reageren
23-07-2017 om 18:28 uur

Eerlijk? Nee, nog niet. Maar het inregelen ervan kan even duren. Foster en ventolin gebruik ik al mijn hele leven, daar zijn nu oa montulekast en spiriva bij gekomen. Heb dan ook veel meer klachten gekregen, vandaar meer medicatie. Hopelijk gaat het doen wat het moet doen..

Login of registreer om te reageren
23-07-2017 om 19:48 uur
Reactie op Britt81h

Eerlijk? Nee, nog niet. Maar het inregelen ervan kan even duren. Foster en ventolin gebruik ik al mijn hele leven, daar zijn nu oa montulekast en spiriva bij gekomen. Heb dan ook veel meer klachten gekregen, vandaar meer medicatie. Hopelijk gaat het doen wat het moet doen..

Ok hopelijk vinden ze bij mij ook zsm de passende medicatie .
Ben er langzamerhand wel een beetje klaar mee:-(.

Mischien dat dat de reden is dat de ventolin op dat moment niet werkt(aangezien het een hyperventilatie is) en de luchtwegen dus gewoon open zijn, maar je het benauwd hebt van een te veel aan koolstofdioxide in je lichaam.
Het zou al een hoop verklaren, maar helaas nog niets oplossen.
Ga ook eens achter de ademhalings oefeningen aan, mischien dat dat een verlichting geeft.
Thnx

Login of registreer om te reageren
23-07-2017 om 20:01 uur
Reactie op Stefanie

Wat bedoel je met een zuurstofoverschot? Nooit van gehoord d.w.z. niet hoe jij het uitlegt icm met voldoende verversen...
Sterkte beide.

Hoe dan wel?
Het bleek uit tests. Het is mij zo uitgelegd dat door een verkramping van de luchtwegen voortkomend uit ernstig allergisch astma er onvoldoende zuurstof de longen kan verlaten. Er kan vervolgens doordat er zuurstof achterblijft minder verse zuurstof worden ingeademd met allerlei klachten tot gevolg. Dus naast benauwdheid zijn er ook klachten vergelijkbaar met hyperventilatie. Alleen is het geen hyperventilatie maar astma. Hier moet ik het ook maar mee doen:) Maar mocht je iets kunnen toevoegen: graag!

Login of registreer om te reageren
23-07-2017 om 20:03 uur
Reactie op hopeloosje
Reactie op Britt81h
Eerlijk? Nee, nog niet. Maar het inregelen ervan kan even duren. Foster en ventolin gebruik ik al mijn hele leven, daar zijn nu oa montulekast en spiriva bij gekomen. Heb dan ook veel meer klachten gekregen, vandaar meer medicatie. Hopelijk gaat het doen wat het moet doen..

Ok hopelijk vinden ze bij mij ook zsm de passende medicatie .
Ben er langzamerhand wel een beetje klaar mee:-(.

Mischien dat dat de reden is dat de ventolin op dat moment niet werkt(aangezien het een hyperventilatie is) en de luchtwegen dus gewoon open zijn, maar je het benauwd hebt van een te veel aan koolstofdioxide in je lichaam.
Het zou al een hoop verklaren, maar helaas nog niets oplossen.
Ga ook eens achter de ademhalings oefeningen aan, mischien dat dat een verlichting geeft.
Thnx

Zoiets ja. In mijn geval kwam dit uit onderzoek van een longarts naar voren. Wellicht ook in jouw geval handig om uit te zoeken wat er precies aan de hand is ?
Succes!

Login of registreer om te reageren
23-07-2017 om 20:39 uur
Reactie op Britt81h
Reactie op Stefanie
Wat bedoel je met een zuurstofoverschot? Nooit van gehoord d.w.z. niet hoe jij het uitlegt icm met voldoende verversen...
Sterkte beide.

. Het is mij zo uitgelegd dat door een verkramping van de luchtwegen voortkomend uit ernstig allergisch astma er onvoldoende zuurstof de longen kan verlaten. Er kan vervolgens doordat er zuurstof achterblijft minder verse zuurstof worden ingeademd !

Nooit van gehoord...

Login of registreer om te reageren