Kerosine?

04-08-2017 om 21:36 uur

We gingen deze vakantie naar legoland in Denemarken onderweg naar Zweden.
Zalig dat daar enkel op vier afgebakende plaatsen mag gerookt worden. En dus echt niemand die rookt in de wachtrijen.
Wat een opluchting.
Alleen tegen de avond kreeg onze meid toch last. Het enige wat ik kan bedenken is dat de oorzaak ligt bij het feit dat het park onder een opstijgroute ligt van het vliegveld en dat de kerosine dampen de oorzaak waren.
Iemand ervaring mee?

Login of registreer om te reageren
08-08-2017 om 09:40 uur

@caro
Dit is een erg specifieke vraag, die vermoedelijk lastig te beantwoorden is. Als ik me niet vergis dan is kerosine chemisch sterk verwant aan de petroleum die ze vroeger gebruikten als goedkoop brandmiddel. In mijn jeugd had ik astma die vooral sterk reageerde op petroleumvuurtjes die buren in de tuin stookten. Veel erger dan benzine- of dieselrook. Het valt dus niet uit te sluiten dat jullie dochtertje sterk op kerosine reageert. Advies van een arts vragen lijkt me wel raadzaam.

Login of registreer om te reageren
08-08-2017 om 10:14 uur

Bij de laatste vliegshow op vliegbasis Gilze-Rijen hing er een walm kerosine boven het vliegveld
Dat slaat dus op je adem. De vraag van @caro is dus niet zo vreemd.
Wel is het zo dat bij zo'n vliegshow je naast de startbaan staat op het moment dat de meeste kerosine wordt verstookt. Ik zou niet weten wat de directe invloed van kerosine-uitstoot van een vliegtuig op grotere hoogte heeft op de ademhaling van mensen op de grond.
Maar dit zal zeker wel eens uitgezocht zijn door de milieubeweging of actiegroepen rond Schiphol.
Misschien daar maar eens op googlen.

Login of registreer om te reageren
11-09-2017 om 17:51 uur

Ik woon op 25 km van Schiphol en ik heb een zeer sterk vermoeden dat mijn longen (o.a.) reageren op dat wat de overvliegende vliegtuigen uitstoten. Dit is niet enkel kerosine maar een heel scala aan fijnstoffen en andere stoffen. Een opstijgend vliegtuig stoot net zoveel fijnstof uit als 1 miljoen (!) vrachtwagens. Zou dus zeker kunnen dat je dochter hier last van kreeg.

Goede tip om op internet te zoeken naar info van actiegroepen.
Ik heb het bewonersaanspreekpunt van schiphol weleens geraadpleegd hierover. Helaas bleven ze vrij vaag en algemeen over de uitstoot.

Login of registreer om te reageren