Zuurstof in combinatie met elektrische sigaret

28-08-2017 om 15:43 uur

Mijn vader op leeftijd heeft ernstige COPD en zou eigenlijk aan het zuurstof moeten. Kwaliteit van leven is zeer slecht , hij kan geen stap meer zetten en ligt de hele dag te slapen. Omdat hij nog steeds rookt, krijgt hij van zijn behandelend longarts geen zuurstof. Begrijpelijk vanwege het brandgevaar, maar al zou hij maar in zijn slaapkamer zuurstof mogen gebruiken, dan speelt er geen enkel gevaar, want daar rookt hij nooit. Stoppen gaat deze zwaar verslaafde man toch niet meer. Kan de elektrische sigaret of een paf-apparaat uitkomst bieden ? Volgens mijn vader niet, omdat dit geen vergelijk is met een sigaret, maar mogelijk is het wel een niet brandgevaarlijk apparaat. Ik weet het niet, want er gloeit natuurlijk wel een draadje binnen in dat ding. Kan de longarts mij goed informeren ?

Login of registreer om te reageren
28-08-2017 om 16:18 uur

Balling kan je daar zeker antwoord op geven en ik hoop voor jou dat hij dit leest. Heel veel sterkte

Login of registreer om te reageren
28-08-2017 om 18:36 uur

Haha Shadow ;) .
Voor zover ik weet kan je gewoon de e-peuk roken want er komt geen vuur en gassen bij kijken.

Login of registreer om te reageren
28-08-2017 om 19:50 uur

Ja dat is ook zo,maar ik kan niets over de e-sigaret vertellen, daar is balling de exper in en dat wil ik ook zo laten.

Login of registreer om te reageren
28-08-2017 om 20:36 uur

Ik ben op dit moment met vakantie maar zal de vraag even uitzetten op het dampforum.
@Stefanie
Redelijk rechtdoor geredeneerd en waarschijnlijk juist maar ik zou daarvan toch eerst vanuit verschillende bronnen bevestiging van willen zien.

Login of registreer om te reageren
29-08-2017 om 08:56 uur

Misschien is er een wetenschappelijk artikeltje te vinden ;)

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
29-08-2017 om 14:11 uur

Uw vader heeft ernstig COPD en daarbij een slechte kwaliteit van leven geeft u aan. Hij kan geen inspanning meer leveren. Natuurlijk wil je dan wat doen om de kortademigheid te verlichten en zuurstof lijkt dan een oplossing. Het is goed om te weten dan er geen relatie is tussen de zuurstofsaturatie en kortademigheidsgevoel. Het geven van zuurstof zal de klachten niet verminderen. Zuurstof schrijven we eigenlijk voor als levensverlengend middel, dan moet je het 12-16u per dag gebruiken in de avond en nachts mee slapen. Verder kan je het geven bij inspanning, als de saturatie snel daalt bij inspanning bij de fysiotherapie bijvoorbeeld zodat je wat langer en beter kan doortrainen. Om het gevoel van kortademigheid te verminderen kan je morfine tabletten gebruiken in lage dosering. Een electrische sigaret wordt niet aanbevolen om te gebruiken. Er zit inderdaad een gloeidraad in, wat geen goede combinatie is met zuurstof. Als uw vader zuurstof wil dat kan hij het beste stoppen met roken, eventueel onder begeleiding van een stoppen met roken programma bij de huisarts of longarts. Uw vader zal dan naar de longarts verwezen moeten worden om te beoordelen of hij in aanmerking komt voor zuurstof.

Login of registreer om te reageren