Hallo ik ben Johan T

29-08-2017 om 17:34 uur

Wil me toch even voorstellen omdat ik toch met vragen zit. Ik begin eerst met mijn vader. Ids heeft een tuindersbedrijf gehad met zijn broers. Het tuinieren ging toendertijd heel anders als tegenwoordig. Aardappelen spuiten met de spuit op je rug en heen en weer lopen door het lof van de aardappelen. Het gif lekker inademend. Het eten ging toendertijd in een klein schuurtje, Het boetje, Handen wassen in sloot of niet, als het te slecht weer was. Dan ontbijten met de vieze handen. Bloembollen ontsmetten met blote handen. En natuurlijk werd er vroeger gerookt. Met verjaardagen stonden de glazen op tafel gevuld met sigaretten en sigaren. als het glas leeg was werd het weer gevuld. Mijn vader kreeg op latere leeftijd te horen dat hij copd had. De goede lieve man leeft niet meer. in begin werd er luchtig over gedacht, want ik was ook een roker evenals mijn moeder en mijn zus. Dus in begin werd er gewoon gerookt in het huis, wel in mindere maten als voorheen. Maar wat heeft die man te lijden gehad. Als ik dat eerder had geweten had ik nooit meer gerookt binnen . Er hing een schilderijtje in de slaapkamer met het beeld van maria, we zijn katholiek, die heeft hij later heel vaak toegesproken. Oh moedertje, oh moedertje. En maar ophoesten, er kwam geen eind aan. In het begin nog dingen doen buiten en binnen. Jaren later alleen binnen, hij kwam wel buiten maar alleen met zijn rollator. En alleen als er geen wind stond, we woonden op een boerderij. Weer later lag hij al meer op bed of zat hij in de huiskamer. Intussen aan de zuurstof. Er stond een compressor in de gang en een slang door het hele huis heen. Wat had hij daar een hekel aan. Hij kon niks meer alles was hem teveel. Voorheen zelfstandig tuinder en nu kon hij niet eens meer een vuiltje wieden. Dat deed hem erg zeer. Ik Johan ben 56 jaar oud en vanaf mijn 17e aan het werk als elektromonteur. De nieuwbouw, utiliteit, zwembaden, sporthallen, kantoorpanden, zo`n beetje alles heb ik gedaan. Een stofmasker, ach dat kan zo wel. Vegen, ach dat kan zo wel. Ik was ook een roker, een pittige. Ik hield en hou van het leven. Lekker uitgaan met vrienden en roken, dat kon vroeger in het cafe. Negen maanden geleden moest ik naar de zaak matriaal en gereedschap halen. Ik liep te hijgen als een oude knol. Maar dit klopt niet dacht ik. Dit heb ik niet eerder gehad en moest gelijk denken aan mijn vader. Ik schrok ervan en heb gelijk die ochtend de dokter gebeld. die onderzocht me longen en zei dat ik een paar ontstekingen had. Ik kreeg pretnison mee voor 5 dagen. Na 4 weken naar het ziekenhuis voor een blaastest, en bingo. De arts had copd geconstateerd, catogorie 2 als ik het wel heb. Ik liep ook elke ochtend flink te hoesten, vooral na de eerste sigaret. ik liep ook flink op te hoesten. Ik ben naar de huisarts gegaan met de vraag of ik hulp kon krijgen om te stoppen met roken. Ik heb namelijk meerdere pogingen gedaan om te stoppen maar allemaal mislukt. Ik kreeg de hulp en ik ben er nu 9 maanden vanaf, al is het met een biertje af en toe nog moeilijk. Maar de gedachten gaan dan gelijk naar mijn vader. Alleen ik zit nog met meerder vragen. Onder andere,
Is het niet genetisch aangelegd, omdat de vader van mijn vader zwaar astmatisch was.
Heb ik werkelijk copd, is het niet iets anders.
wat moet ik doen om mijn conditie op peil te houden.
moet ik nu werkelijk puffers gebruiken of kan ik het uitstellen.
Hoe groot is mijn longinhoud.
De grootste angst is loop ik straks ook met een zuurstof slanggetje
en ga ik het ook zo benauwd krijgen als mijn lieve vader.
Graag jullie antwoorden. Alvast bedankt.

Login of registreer om te reageren
03-09-2017 om 21:04 uur

Hallo Johan, welkom op dit forum. Ten eerste; wat fijn dat je gestopt bent met roken en tja, voor de meesten onder ons is of was dit heel moeilijk want het zit ook gewoon in je systeem. Bij een biertje of wijntje hoort dan een sigaretje want op zich is de lichamelijke verslaving vrij snel over. Dus hou vol ! Doorbreek die link met het roken. Zoek afleiding en ga b.v. iedere dag een wandeling maken die je kunt opvoeren. Maak er een sport van. En wees dankbaar en trots op jezelf dat je die dag weer overwonnen hebt en zoals je zelf denkt aan je vader, dat wil je echt niet. En op een gegeven moment vergeet je dat je wil roken. Dan heb je nog een leven voor je. Er wordt veel onderzoek gedaan naar o.a. COPD. Dus ik heb wel hoop voor de toekomst. Of je puffers moet gebruiken of dat het genetisch bepaald is? Ik heb zelf ook nog geen idee. En hoop hier ook meer antwoorden te vinden. Misschien dat er een deskundige antwoord op kan geven.

Login of registreer om te reageren