Longklachten

05-09-2017 om 10:25 uur

Hallo,

Vijf jaar geleden heb ik een longinfarct gehad met een longvliesontsteking. Ik was toen 41 jaar, oorzaak naar alle waarschijnlijkheid de pil.
Na een redelijk lang herstel ben ik nooit meer helemaal de oude geworden.
Ik sportte veel en had een goede conditie. Helaas holt deze hard achteruit wanneer je een aantal weken op bed hebt doorgebracht. Ik heb dit nooit meer tot mijn oude niveau terug kunnen brengen en sport nu drie keer per week een uurtje, Dit zijn wandelingen over het strand of fietsen.

Sinds het longinfarct heb ik vaak last van pijnlijke longvliezen, vooral wanneer er veel vocht in de lucht zit. Ook vochtige ruimtes zijn voor mij niet meer te doen.

Nu heb ik sinds deze zomer veel meer last dan anders. Ik slaap slechter, kan moeilijk plat liggen en mijn hart gaat soms als een bezetene te keer wanneer ik die olifant op mijn borst voel. Het vervelendste is nog wel de zeurende pijn tussen mijn schouderbladen. Soms zijn er dagen bij dat ik licht in mijn hoofd ben en last heb van vermoeidheid in mijn ledematen en een slechte eetlust.
Kortom; een reeks aan vage klachten waar mijn huisarts van zegt dat er niets aan de hand is. Hij neemt mij zeker serieus en ik ben ook al een paar keer onderzocht met een e.c.g. en longfoto's. Hierop is niets te zien.

Ik bemerk bij mezelf dat ik er niet gerust op ben en weet nu eigenlijk niet zo goed meer wat ik moet doen.

Graag zou ik uw mening horen.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
06-09-2017 om 15:41 uur

Beste Suzanne

Soms kan je na doorgemaakte longembolieën pulmonale hypertensie (hoge bloeddruk in de longvaten) ontwikkelen. Dit kan ook ontstaan jaren na de longembolie. Het bigint vaak met wat vage klachten, vermoeidheid, minder kunnen inspannen. Het lijkt me verstandig als u verwezen wordt naar de longarts met de vraag of er pulmonale hypertensie is.

Met vriendelijke groet, Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren