bronchieëctasiën door pcd icm astma

05-09-2017 om 20:46 uur

Graag zou ik u de vraag willen voorleggen of ik als patiënt met pcd en Bronchiëctasiën in aanmerking zou kunnen komen voor biologicals zoals Omalizumab? Ik heb namelijk ook astma en die is ondanks Pulmicort, Artrovent, Spiriva, Prednison, Alvesco, Montelukast, anti histamine, onderhouds ab niet onder controle te krijgen. Sommige medicatie gebruik ik via de vernevelaar. Door de astma heb ik meer last van PCD en Bronchiëctasiën. Indien de vraag bevestigend beantwoord kan worden, zou ik dan naar een Academisch ziekenhuis moeten? Ik heb nu een uitstekende longarts in een stadsziekenhuis doch ik vraag mij af of ik niet andere medicijnen nodig heb om de astma aanvallen en waarschijnlijk de recidiverende luchtweginfecties voor te zijn. In het verleden had ik Anti- Tnf voor een andere aandoening gebruik en had ik veelal, behoudens een a-typsiche mycobacterie, geen infecties in de onderste luchtwegen.
Alvast hartelijk dank voor uw reactie!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
07-09-2017 om 14:27 uur

Beste "Tweety"

Je vraag is zeer valide!
Om op basis van deze gegevens echter te stellen dat je in aanmerking komt voor de behandeling met een monoklonaal antilichaam is onmogelijk.
Zo ken ik geen longfuncties, bloedwaardes (oa IgE waardes en eosinoofielen), weet niets van je co-morbiditeit (zoals de andere aandoening waarvoor je TNF alfa remmers hebt gehad), etc.
Ik zou je vraag bij voorkeur dan ook neerleggen bij je eigen longarts!

groet en succes
Peter MB van Tilburug

Login of registreer om te reageren