V/Q mismatch

14-09-2017 om 18:22 uur

Beste longartsen,

Bij mij is na 6 slaaponderzoeken binnen 1 jaar vastgesteld, dat de saturatie 's nachts daalt, maar de CO2 daardoor niet stijgt. Oftewel Hypoxie m'n liggend zonder hypoventilatie component. Zeer waarschijnlijk als gevolg van V/Q mismatch met shunting.....
Mijn behandelend somnoloog/longarts vertelde erbij dat het niet vaak voorkomt, er weinig wetenschappelijk onderzoek van bekend is en daardoor ook weinig behandelopties voorhanden zijn.
Kunt u mij meer vertellen over de V/Q mismatch, wat er aan behandelingen zijn, wat de gevolgen op lange termijn zijn. En niet geheel onbelangrijk.....kan het herstellen?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,
Marianne

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-09-2017 om 10:04 uur

Beste Marianne

Hoewel je eigen longarts mij de eerst aangewezen persoon lijkt dit te beantwoorden toch een poging van mijn kant.
De long als orgaan ventileert V (lucht in en het belangrijkste: koolzuur uit) en wordt daarnaast ook nog doorbloed (perfusie Q).
Als een deel niet van bloed wordt voorzien en er wel "ventilatie" is gaat de lucht op en neer met de ademhaling zonder dat er ruimte is voor het verversen met zuurstof. Omdat koolzuur > 100 keer sneller aan de rode bloedcellen bindt heb je veel eerder zuurstof te laag dan koolzuur te hoog.
Bij liggen kan dat door de zwaartekracht versterkt worden, omdat het ademen bij eenider wat moeilijker gaat liggend dan staand. Hangt ook nog eens af van oa gewicht.
Iniden er onderliggend geen indicatie is voor luchtweg medicatie en het hart en de vaten niet meespelen, kan zo'n V/Q mismatch bestaan. Het hangt van bovenstaande en de ernst en het soort OSAS (bij voorbeeld veel centrale apneus) af of er op gehandeld moet worden.

groet, Peter MB van Tilburg

Login of registreer om te reageren
22-09-2017 om 19:36 uur

Beste dr van Tilburg,
Hartelijk dank voor uw duidelijke uitleg! Nog even ter verduidelijking....Mijn eigen longarts in het Maasstad Ziekenhuis weet er te weinig van af, mijn somnoloog/longarts behandelt mij primair voor mijn OSAS, maar heeft de V/Q mismatch 'ontdekt', ik heb wel luchtwegmedicatie ivm astma, maar geen hart en vaten probleem. Op dit moment is het uitproberen wat helpt om de saturatie >90% te krijgen: hoge druk bipap (12/5), 4l zuurstofsuppletie of halfzittend slapen.....
Ik was meer benieuwd of er specifieke behandelopties bestaan.
Misschien kunt u mij daar nog iets over vertellen?

Met vriendelijke groet,
Marianne

Login of registreer om te reageren
25-09-2017 om 08:30 uur

Beste Boekenjuf,

Als je opnieuw een vraag wilt stellen aan een longarts, dan moet je een nieuw topic aanmaken. De vraag wordt dan opnieuw doorgezonden aan een longarts. Dit kan een andere longarts zijn. Er zijn een aantal longartsen actief op het forum. Ze doen dit in hun eigen tijden.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren