opbergen dekbed

25-09-2017 om 10:05 uur

Hoi allemaal,
Nu de koudere periode er weer aankomt is het tijd om mijn dekbed (synthetisch) om te wisselen voor de herfst variant.
Nu is mijn vraag, hoe bergen jullie het zomerdekbed op zonder dat deze aan het eind van de winter weer vol met stof en huisstofmijt zit? Op dit moment doe ik het dekbed altijd in een vuilniszak, maar dat ademt natuurlijk slecht. Ik ben benieuwd naar jullie opties.

Groetjes, Janneke

Login of registreer om te reageren
25-09-2017 om 10:19 uur

idd in een tas/zak, en wassen op 60C voordat je hem weer gaat gebruiken (geldt ook voor herfst/winterdekbed)

Login of registreer om te reageren
25-09-2017 om 11:27 uur

Hoi Janneke, ik was het dekbed en vouw het luchtig op. Ik heb een geweldige wandschuifdeurkast, waar geheel bovenaan de kussens, koffers en dekbedden kunnen liggen.
Als het dekbed er weer op moet, hang ik het eerst een dag buiten, omdat het schoongewassen de kast inging, zitten er dan weinig allergenen in. Die dag waait dan het laatste stof eruit.
Maar zoals emsepems zegt, je kunt het nogmaals wassen dan. Ik doe dat dus niet.

Login of registreer om te reageren
25-09-2017 om 15:58 uur

Ik heb een hoes die eigenlijk voor tuinkussens is waar mijn dekbed in zit als ik het niet gebruik. Ik heb er een van plastic en een van half stof, half plastic.

Ik was het altijd als ik hem opberg en dan niet weer voor ik hem in gebruik neem.

Login of registreer om te reageren
26-09-2017 om 06:52 uur

Misschien een kritische noot, maar als je je dekbed een half jaar schoon opbergt komt er toch weer huismijt is, zitten ze er toch weer in als je je dekbed weer gaat gebruiken?
Huismijt zit overal...

Login of registreer om te reageren
26-09-2017 om 06:58 uur

Dat geloof ik ook wel maar ik kan me niet herinneren dat ik meer klachten had nadat ik mijn dekbed gewisseld heb.

Login of registreer om te reageren
26-09-2017 om 07:08 uur

Er zijn ook speciale opbergtassen te koop voor dekbedden. Bij zaken als jysk/leenbakker/ikea etc.

Ik was dekbedden die in de kast hebben gelegen ook altijd voordat ik ze weer in gebruik neem.

Login of registreer om te reageren
26-09-2017 om 10:48 uur
Reactie op emsepems

Misschien een kritische noot, maar als je je dekbed een half jaar schoon opbergt komt er toch weer huismijt is, zitten ze er toch weer in als je je dekbed weer gaat gebruiken?
Huismijt zit overal...

Dat mag Emsepems :D
Ik denk zo, het dekbed is allergeenarm als het hoog boven in de schone kast wordt gelegd. (de plank zit op 2.80 hoogte, ik woon in een oud huis met hoge kamers) De kast heeft ventilatie. Het dekbed ligt niet in de buurt van kleding, die ik sowieso nooit gedragen in de kast leg of hang.
Hoe zou er dan huisstofmijt in kunnen komen als het een synthetisch dekbed is?
Die mijt verschijnt toch als jij huidschilfers (getsie) loslaat in je bed en op de bank enzo?
En na één nacht zitten ze dan sowieso ook op je dekbedhoes. Er is geen ontkomen aan Ems.
#:-S
Ik weet niet of een opbergzak nu zoveel uit maakt...

Login of registreer om te reageren
26-09-2017 om 12:19 uur

Ik denk ook niet dat ze zo makkelijk overleven in een gewassen dekbed. Huisstofmijt houden van warm en vochtig en van huidschilfers en als je het dekbed goed laat drogen voor je het opbergt, valt het denk ik mee.

Login of registreer om te reageren