Immunotherapie en een flinke stijging van de bloedwaarden (allergieën)

27-09-2017 om 13:58 uur

Hallo,

Ik ben op mijn 16e gediagnosticeerd met allergische astma na een lange tijd van vermoeidheid en met name klachten van de luchtwegen tijdens het slapen. Daar is destijds onderzoek naar gedaan (bloedonderzoek en huidtesten) en daar kwamen heel wat allergieën uit, ik heb nu zo'n 26 allergieën. Nu krijg ik sinds bijna 2 jaar Immunotherapie voor de huisstofmijt allergie, de boom en de graspollen (desensibilisatie). Helaas heb ik de laatste paar maanden een heftigere reactie na het krijgen van de injecties en voel ik mij ook weer akelig vermoeid. Ik slaap goed maar word altijd vermoeid wakker met ook een ademhaling die zowel piept bij het inademen als bij het uitademen. Nu is er onlangs weer bloedonderzoek verricht i.v.m het kijken wat de therapie in het ziekenhuis doet en daar komt deze waarde uit:

2015 (bloedwaarde) en 2017 (bloedwaarde)
Huisstofmijt zat op: 46 en is nu 91
Boompollen zat op : 9 en zit nu op 34
Graspollen zat op: 11 en nu op 14

Hoe kan het dat de waarden nu zo fors omhoog zijn gegaan ondanks de therapie? Klopt het dat de vermoeidheid die de laatste maanden erger is geworden, ook aansluit bij de bloedwaarden? Ik heb geen kennis van de bloedwaarden dus mij zegt het niet heel veel. Maar als het klopt wat ik zeg, dan verklaard het de vermoeidheid wel.

Ook is het sinds 2 maanden dat ik veel heftiger reageer na het krijgen van de huisstofmijt injecties, mijn lippen beginnen van binnen te jeuken en mijn keel jeukt ook van binnen en krijg ook verminderd lucht binnen. Ik moet daarom ook langer in het ziekenhuis blijven na de injecties. Ik merk ook dat vooral het inademen bemoeilijkt word na het krijgen van de injectie(s) Hoewel de huisstofmijt bij mij de heftigste reactie geeft . Ik vraag mij nu af of de therapie wel "goed" voor mij is, maar als ik er mee stop dan blijf ik "extreem" allergisch.

Mijn belangrijkste vraag is: Kan het zijn dat een "ernstige" huisstofmijt allergie, voor vermoeidheid kan zorgen? Kan dit een reden zijn waarom ik altijd zo moe wakker word, zo moe dat ik het gevoel heb dat ik amper heb geslapen? Hoe gaat dat in zijn werk? En is de uitslag van dit nieuwe bloedonderzoek dus ook duidelijk een teken/bevestiging dat ik inderdaad allergischer ben geworden en daardoor allergischer reageer?

Bedankt voor al jullie goede inzet op dit forum, ik kan mij voorstellen dat er al veel mensen door jullie geholpen zijn!

Groet, Allergrietje

Login of registreer om te reageren
27-09-2017 om 14:12 uur

Heb je in hetzelfde ziekenhuis (zelfde lab?) bloed laten prikken beide keren?

Login of registreer om te reageren
29-09-2017 om 15:13 uur

Mijn totaal IgE is nu ook gemeten en daar is de uitslag nu van bekend:

Mijn totaal IgE = 1318 terwijl er bij de normaalwaarde staat " 0 tot 115 ". Wat houd dit in?

Ook staat er bij de allergieën:

Normaal waarden moeten tussen de 0.0 en de 0.34 zijn. Ik zit bij de huisstofmijt dus op 91 en de rest van de allergie waarden zijn ook te hoog, komen zulke hoge waarden vaker voor of is 91 wel echt heel hoog? Ik zoek vooral een verklaring voor mijn vermoeidheid, sinds 2016 is er Coeliakie vastgesteld en dit heeft veel van de vermoeidheid al opgelost maar ik ben sinds kort echt weer meer vermoeid, ik reageer ook veel allergischer op de voor mij allergische prikkels en ontwikkel ook weer meer allergieën. Ik begrijp er zelf niks van en word helaas niet veel wijzer van mijn "physician assistant" :(

Login of registreer om te reageren
04-10-2017 om 12:41 uur

Overigens zijn mijn longen nu ook elke ochtend meer aan het piepen bij de inademing (Allergische astma). Ik merk dat als ik naar school ga (1 dag in de week, volwassenonderwijs) dat ik na een paar uur op school, al heel moe ben en mijn best moet doen om wakker te blijven. Ik heb verder geen last van stress, doe nog veel leuke dingen maar wel met mate omdat ik snel op ben van de energie...

Login of registreer om te reageren
14-10-2017 om 12:10 uur

Uhm, allergische reacties doen nogal een aanslag op je energielevel. En zeker als je met het spulletje ingespoten bent en je lijf reageert daar zo heftig op.
Onderschat dat niet. Maar als je de vraag nu eens stelt aan je eigen allergoloog? Begrijpt hij/zij ook niet waardoor jouw waarden hoger worden ipv lager?

Login of registreer om te reageren
17-10-2017 om 22:17 uur

Nee met de allergoloog zelf kom ik nooit/zelden in contact, enkel met de physician assistent krijg ik contact maar van haar krijg ik helaas geen hoogte. Ik heb haar de vragen gesteld en op enkele vragen geeft ze goed antwoord, en op de vragen die ik hier bovenstaand heb gesteld, krijg ik geen antwoord.

Login of registreer om te reageren
18-10-2017 om 07:36 uur

Ook ik ben bekend bij allergologie UMCG, maar krijg wel altijd goede antwoorden op mijn vragen. is het niet van de allergoloog dan is het wel door de dames die de injecties geven/ allergie onderzoeken doen.
de meesten werken er al meer dan 15 jaar als het niet langer is, en hebben veel kennis.
Als je vind dat je geen goed antwoord krijgt dan kun je dit aangeven, kunnen zij op zoek hoe jij het antwoord kunt krijgen.

Wanneer je meer longklachten krijgt (piepen) kun je dit aangeven bij de poli, of naar je huisarts om longen te laten luisteren en of er meer/andere medicatie nodig is.

van allergie kun je erg moe worden, ook van huismijtallergie. Saneren van je woning is belangrijk.

en het kan idd wel even duren voordat je hier antwoord krijgt van een arts. Deze hebben een drukke baan en doen dit forum er vrijwillig bij, het is maar net wanneer ze hier tijd voor hebben.

Login of registreer om te reageren
19-10-2017 om 13:23 uur

Hallo Emsepems,

Ik heb absoluut geen klachten over het UMCG, ik heb super lieve/leuke verpleegkundigen die mij injecteren en met alles willen helpen en ook de allergoloog is een vriendelijke mevrouw. Alleen qua duidelijkheid kom ik met de Physician Assistent niet verder. En omdat ik niet "direct" contact heb met de allergoloog zelf, hoop ik hier antwoorden te krijgen.

Login of registreer om te reageren
23-10-2017 om 15:15 uur

maar wat is een physician assistent? Ik ken deze term niet

Login of registreer om te reageren