Hoe lang blijft singulair montelukast in je lichaam na stoppen?

05-10-2017 om 10:45 uur

diagnose longarts:
Mijn dochter (18) heeft 6 weken geleden de diagnose (allergisch) astma gekregen. Er is gelijk gestart met 2x2 alvesco 160 per dag én 1 tablet singulair/montelukast per dag. Zo nodig gebruikt ze salbutamol.

klachten:
vanaf geboorte een dichte neus, vaak ziek, vaak moe, inspanningsastma, allergisch astma, allergieën, soms benauwd etc
hoofdklacht: ALTIJD MOE en altijd dichte neus

traject:
huisarts (vaak!)
kno arts (neusamandel en keelamandel er uit)
kinderarts (géén lichamelijke diagnose, dus conclusie zal het wel psychisch zijn......ga maar sporten en naar psycholoog)
longtesten/longarts (eindelijk diagnose astma)

6 weken medicatie via longarts:
Tijdens deze 6 weken kreeg ze nachtmerries en droomde ze erg veel. Ook is ze extreem moe geworden in deze 6 weken. Daarnaast merken wij als gezin een gedragsverandering op: boos/geïrriteerd/huilen/gestrest/onredelijke woede-aanvallen.
Eigenlijk was er maar 1 ding positief: ze kan voor het eerst in haar leven door haar neus ademen.

Gisteren naar de longarts geweest. Advies: stoppen met signulair montelukast. En kijken of bovenstaande klachten overgaan. Het zouden bijwerkingen kunnen zijn van dit middel. Gaat haar neus weer dicht zitten, dan zou er een ander middel geprobeerd kunnen worden. Wel doorgaan met de alvesco.

Mijn vraag: hoe lang blijft singulair montelukast in je lichaam?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
09-11-2017 om 11:25 uur

Het effect van Montelukast is snel uitgewerkt. Daar hoeft u niet veel zorgen over te hebben. Als ik het zo lees zijn er nog genoeg alternatieve behandelingen mogelijk. Bijvoorbeeld een langwerkende luchtwegverwijder toevoegen naast de Alvesco als er sprake is van kortademigheid. Of een corticosteroïden-spray voor de neus als de neus weer dicht gaat zitten.

Login of registreer om te reageren
23-01-2018 om 18:09 uur

Bedankt voor uw reactie. De bijwerkingen verdwenen inderdaad na 2 dagen.
Vandaag begonnen met dymista op advies van la en kno arts.

Login of registreer om te reageren