Cadmium, lood en dioxines in de lucht

06-10-2017 om 14:00 uur

https://rtva.nl/2017/10/pizzeria-oude-dorp-moet-binnen-zes-weken-stoppe…

Het Longfonds werd geïnterviewd. De heer Rutgers geeft aan dat er stoffen als cadmium, lood, en dioxines vrijkomen in de rook van de pizza oven. De overheid spreekt toch altijd van schoon hout verbranden? Hoe zit het dan precies dat er uit schoon hout dit soort stoffen vrijkomen? Ik ben erg verontrust. Ik heb contact gehad met de landelijke politiek. Maar niets lijkt erop dat ze dit nu een prioriteit vinden.

Login of registreer om te reageren
06-10-2017 om 14:40 uur

In het aangehaalde artikel is sprake van het stoken van afvalhout, met een foto die illustreert wat “afvalhout” precies is. Oude geschilderde kozijnen, pallets (niet te verwarren met de moderne pellets) en dergelijke. De verf, olie en andere verontreinigingen zorgen voor de kwalijke stoffen, en het hout zelf is deels afgedankt waaibomenhout van de laagste kwaliteit. Het “schone” hout waar de overheid op doelt zijn de pellets, die vanuit het Noord-Amerikaanse continent geïmporteerd worden. Die worden verbrand in een speciale pelletkachel die minder vervuilend is dan de potkachel uit de veertiger jaren. Maar “minder vervuilend” is iets totaal anders dan “schoon”. Dus niemand liegt, maar niet liegen is niet per definitie hetzelfde als de waarheid spreken. Alle hout geeft vervuiling bij verbranding. Maar wanneer de vervuiling onder bepaalde normen blijft dan mag dat straffeloos “schoon” genoemd worden. Ook wordt het misleidende begrip “schoon” wel gebruikt/misbruikt om CO2-neutraal stoken aan te duiden. Hout stoken is wel CO2-neutraal maar absoluut niet schoner dan andere brandstoffen. Daarbij nog het feit dat de lokale overheden normen stellen voor rookvervuiling, maar deze normen niet kunnen of niet willen handhaven.

Login of registreer om te reageren
09-10-2017 om 09:02 uur

Inderdaad in dit artikel is er sprake van bewerkt hout. Dit is extra schadelijk voor de gezondheid.
Als Longfonds pleiten we bij de overheid voor een gezonde luchtkwaliteit. Er zijn veel bronnen die de lucht vervuilen. Het Longfonds vindt dat al deze bronnen moeten worden aangepakt en gezonde / schone alternatieven nadrukkelijk moeten worden gestimuleerd. Zo pleiten we voor een stookalarm bij de overheid naar Belgisch voorbeeld. Eind 2018 moet het Nationaal Luchtplan bij de overheid gereed zijn. Het Longfonds zal voor de invulling van dit plan haar inbreng blijven geven.

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
09-10-2017 om 17:24 uur

de buren van ons stoken op sloophout. Hij werkt in de bouw. Hij verkrijgt gratis sloophout. De beste buurman hierop aangesproken. Echter zonder resultaat. Wij zitten dan in een omgeving waar het zeer stinkt. Niemand die hier wat van zegt. Ik vind het raar: Bij bedrijven zijn er regels voor de emissies. Maar particulieren mogen alles doen wat hun uitkomt. Ik heb dit aangegeven bij de ChristenUnie. Zij vertelden mij: Ik leef nog steeds, dat was de enige opmerking. Inmiddels is het raadslid nu wethouder in de gemeente Smallingerland en heeft de lokale gezondheid onder zijn verantwoordelijkheid. Een raadslid (oppositie) zou vragen gaan stellen over deze betreffende wethouder. Inmiddels lopen wij groot gevaar voor onze gezondheid. Niet alleen van ons maar voor de gehele rijtjeswoningen waar alle schadelijke stoffen diffuus worden verspreidt.

Login of registreer om te reageren