Copd en hartpatiënt

19-10-2017 om 20:47 uur

Hallo. Ik ben Johanna en mijn man heeft copd en is hartpatiënt. Zo'n 20 jaar geleden heeft hij een openhart- operatie gehad waarbij in zijn middenrif is gesneden, sorry...foutje..daar kwam het een beetje op neer. Na een eerste zwaar jaar was het hem gelukt om er mee te leren leven. De copd en zijn hart/vaten was dmv medicijnen redelijk onder controle tot 9 jaar geleden en hij moest toen voor een longrevalidatie- naar een longcentrum. Dat heeft hem toen echt goed geholpen, wel kreeg hij toen voor de nacht zuurstof voorgeschreven.
Nu, 9 jaar later en 1 jaar na zijn pensionering wordt hij steeds meer kortademiger, en is hij weer voor een longrevalidatie- naar het longcentrum aan het gaan...maar deze keer zonder resultaat..het lijkt er zelfs op alsof het alleen maar erger wordt. Morgen is de afsluiting en hebben we een gesprek met de daar doende longarts, dus ben benieuwd. Ik vraag me namelijk af of het misschien niet van zijn hart afkomt (die extreme kortademigheid) of door die fout van 20 jaar geleden. 1 van zijn longen werkt niet meer zoals het hoort en "blijft hangen" bij het uitademen.

Ze hebben het ook over morfine gehad dat dat misschien een oplossing is. Heeft iemand daar ervaring mee?

Login of registreer om te reageren