Ook luchtwegproblemen...

22-10-2017 om 08:57 uur

Eigenlijk nooit ergens last van gehad en altijd kerngezond, tot begin 2017....

Wat begon met een verkoudheid en flinke hoestbuien met reutelende ademhaling groeide in januari uit tot een longontsteking volgens de huisarts. Kuurtje AB met prednisol en een salbutamolpuffertje gehad van de huisarts en aan het werk gegaan.
Even leek het goed te gaan, maar na drie weken weer kwam het hoesten weer terug met een gierende ademhaling. Een longontsteking. Nogmaals een kuurtje AB, Prednison en een puffertje Salbutamol erbij en na een weekje uitzieken aan het werk gegaan.
Weer opgeknapt aan het werk maar binnen drie weken opnieuw longontstekening met nachtelijke benauwdheid en vreselijke hoestbuien. Bovendien nu ook met een flinke pleuritis erbij...
Veel pijn tussen de schouderbladen gehad met hoesten. Rugligging brandde verschrikkelijk dus slecht slapen en héél benauwd. Opnieuw AB kuur en prednisolon en Salbutamol en nu maar eens twee weken thuisgebleven om uit te zieken. Ondertussen had de huisarts ook een longfoto laten nemen, maar die liet niets bijzonders zien, behalve resten van een longontsteking. Dus we gingen gewoon door.

Helaas, na enkele weken werken kwam het hoesten en de benauwdheid weer langzaam terug. Opnieuw naar de HA, maar die was op vakantie. De vervangende HA nam echter geen risico en bezorgde mij direct een afspraak bij de longarts en zo lag ik diezelfde middag nog op de Eerste Hulp om van alle kanten gecontroleerd te worden. Gelukkig niets aan de hand met hart en longen maar wegens verdenking van Astma kreeg ik wel Foster 2x2 pufjes voorgeschreven, alsmede een AB kuurtje en een Prednisonafbouwkuurtje van 10 dagen en een puffertje Salbutamol voor noodgevallen en een afspraak voor een longfunctietest over drie weken.

Foster was een verademing... sinds maanden eindelijk weer gewoon ademhalen... dát is lekker!

Helaas zijn de problemen tot op heden niet voorbij... elke twee maanden vlamt het hoesten, de gierende ademhaling en de benauwdheid weer op en heb ik ondertussen de conditie van een stalpaard en loop ik soms als een bejaarde over straat. Zolang ik mijn hartslag niet verhoog ben ik niet erg benauwd en gaat het goed. Maar een activiteit moet ik inplannen met puffers voor en na... En telkens weer kuurtjes AB en Prednison... Na nooit ziek te zijn geweest ben ik nu vaste klant bij de apotheek... en het is niet fijn dat ze ondertussen mijn naam weten...

Login of registreer om te reageren
22-10-2017 om 20:29 uur

Hallo Mira, het duurde wel lang voordat je bij de longarts terechtkwam. Gelukkig dat de vervangende HA geen risico nam. Hopelijk gaat het nu snel beter met deze medicijnen en begeleiding. Maar het herstel heeft wel tijd (en onderzoeken zoals een longfunctie) nodig. Veel sterkte toegewenst.

Login of registreer om te reageren