zuurstof waarde in veneus bloed

25-10-2017 om 07:08 uur

Beste longarts,

Ik ben bekend met allergische astma.
Vanaf september 1 maal longontsteking gehad waarvoor ab en prednison en 1 maal astma aanval waarvoor prednison. Laatste keer verdenking trombose en daarbij is een astrup geprikt dit lukte niet in de slagader . Daarom is het venues bepaald/ Ik blijf echter benauwd.

Mijn vraag is krijg ik wel genoeg zuurstof naar binnen? of ben ik aan het hyperventileren?

waarde:

PH 7.39
pCo2 38 mm Hg
pO2 29 mm Hg
Bicarbonaat 22.5 mmol/l
Base Excess -2.3 mmol/l
O2 saturatie 53,5 %

Met vriendelijk groet

petra

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
31-10-2017 om 11:11 uur

Beste Petra,

De waarde waar het om gaat is het pO2, dat geeft de zuurstofspanning aan in het bloed.
In een slagader meet je een hogere waarde dan in een ader, waar het bloed veelal op zijn/haar terugkeer naar het hart is om zuurstof op te halen via de kleine bloedsomloop.
Deze waarde leert je dus niets helaas voor wat betreft je vraag of je genoeg zuurstof binnen krijgt. Het gaat bij benauwdheid ook veelal niet om je saturatie, maar de moeite die het ademen kost.

Groet, Peter MB van Tilburg
longarts

Login of registreer om te reageren
31-10-2017 om 15:54 uur

@"Longarts Peter van Tilburg"

Bedankt voor de uitleg.
Wat ik niet begrijp dat ze meestal uitgaan van de saturatie terwijl ik het stik benauwd heb waardoor ik verkeerd ga ademhalen en daardoor een goede saturatie heb. En dan wordt er gezegd u krijgt genoeg zuurstof binnen.

Login of registreer om te reageren