Benauwdheid en pijn

25-10-2017 om 20:13 uur

Hallo ik heb een vraag over benauwdheid en pijn in het bovenlichaam,

Mijn naam is Denise en ik ben 25 jaar oud. Ik heb astma en overgevoeligheid voor pollen en huidschilfers van dieren.
Ik gebruik verder geen medicijnen voor astma omdat volgens mijn huisarts deze klachten daar niet bij horen dus is het niet nodig.

Sinds woensdag 12 oktober ervaar ik benauwdheid is klachten. Deze klachten gaan gepaard met een drukkend gevoel op de borst en hele erge kortademigheid voor al als ik van positie verander of mij inspan (hierbij valt te denken aan: gaan liggen, opstaan, gaan zitten, trap lopen etc.). De klachten zijn soms zo erg dat ik ga hyperventileren en angstig word.

Ik heb de zelfde klachten een maand eerder gehad en heb toen in het weekend de dokterspost bezocht en later die week ook mijn eigen huisarts. Er zijn toen meerdere dingen bekeken en ook getest waaronder mijn bloed. De klachten zijn toen uit eindelijk van zelf over gegaan en mijn huisarts gaf toen aan dat er een lichte verhoogde ontstekingswaarde is gevonden in mijn bloed wat waarschijnlijk aan de benauwdheid etc. te linken was.

Nu zijn de zelfde klachten van toen terug sinds 12 oktober alleen blijven ze nu al een hele poos aan en lijken ze heftiger dan voorheen (de pijn in mijn schouder/borst is nu veel intenser en zo dus danig dat het uitstraalt naar mijn linker arm). Weer heb ik de dokterspost bezocht en ook mijn eigen huisarts. En volgens hun is er geen oorzaak verder te vinden omdat mijn bloeddruk goed is, de longen schoon zijn en omdat de zuurstof in het bloed goed is. Ik ben nu enkel doorverwezen naar een psychologisch fysiotherapeut om te kijken of het niet te maken zou hebben met stress. Persoonlijk heb ik meerdere keren uitgesproken dat ik dit betwijfel ivm dat ik het vorige maand ook heb gehad en omdat ik zelf gewoon weg het gevoel heb dat er meer aan de hand is dan stress. Ik voel me namelijk niet meer onder druk etc. dan anders.

Ook maak ik me meer zorgen omdat dit niet het enigste gezondheidskwaaltje is van de afgelopen tijd. Zo heb ik een verstopt bloedvat in mijn been (volgens de huisarts hoef ik me geen zorgen te maken om een longembolie), sinds 14 oktober een ontstoken oog dat nu ook nog steeds niet is genezen verder ben ik erg moe van het benauwd zijn en kan ik momenteel niet veel volhouden.

Mijn vraag aan u is voornamelijk is mijn bezorgdheid terecht en wat zou er verder aan de hand kunnen zijn?

Login of registreer om te reageren
25-10-2017 om 20:36 uur

Als je astma hebt, hoe is dat dan vastgesteld en heb je dan ook geen ventolin ofzo?

Login of registreer om te reageren
25-10-2017 om 22:41 uur

De astma is vroeger al vast gesteld door allergie testen en door een longfunctie test. Ik heb vroeger wel eens ventolin gebruikt maar dat was dan bijvoorbeeld alleen in het pollen seizoen. Op dit moment lukt het mij niet eens om een diskus in te nemen omdat ik niet diep genoeg kan inademen.

Login of registreer om te reageren
26-10-2017 om 10:30 uur

Misschien raar om te horen, maar astma heeft een uitademingsprobleem, dus inhaleren gaat -normaal gesproken- goed.

je hebt wel een discus? Omdat je aangeeft dat je die niet diep genoeg kunt inademen voor een discus. Een aerochamber met puffer zou een oplossing kunnen zijn.

Login of registreer om te reageren
27-10-2017 om 07:52 uur

Hallo Deniise,

Jouw verhaal komt mij bekent voor.
De ellende is bij mij vorig jaar augustus begonnen met een ontstoken ader in mijn onderbeen, wat binnen een week over ging in een trombose.

Ik hyperventileerde ernstig met alle gevolgen van dien.

Nu zit ik met Acos( astma/copd overlapsyndroom) en nog meer ellende.

Jij bent nog jong, dus is copd onwaarschijnlijk, maar een sperometrietest in het ziekenhuis lijkt mij bij jou raadzaam om zaken uit te sluiten en of goede medicatie te krijgen indien er wel iets met je longen is.

In ieder geval niet wanhopen, want met diverse aanpassingen en fysiotherapie, eventueel andere levensstijl kun je een eind komen, maar geef het tijd, het kan lang duren.

Sterkte

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
31-10-2017 om 11:19 uur

Beste Deniise,

Heel wat klachten passen bij je astma, maar kunnen ook een andere verklaring hebben. Het feit dat de huisarts in de dients en je eigen huisarts hier naar hebben kunnen kijken, lijkt mij ook de juiste gang van zaken. Zij hebben neem ik aan alle andere factoren uitgesloten en dit besluit genomen. Mocht je daar vragen over hebben lijkt het mij toch het beste dit met je eigen arts op te nemen.

Groet,
Peter MB van Tilburg, longarts

Login of registreer om te reageren