Iemand een idee?

26-10-2017 om 09:07 uur

Hoi allen,

In december/januari heb ik een ernstige exacerbatie gehad. Inmiddels heb ik sinds die tijd zeven prednisonkuren gehad en 2x een antibioticakuur. In april is door de longarts ernstig astma (ik heb nu ongeveer 8 jaar astma, waarvan het afgelopen jaar echt instabiel) vastgesteld en had ik bij de histaminetest bij 1mg histamine een daling van 37,5 procent.
9 november heb ik weer een longfunctietest gepland staan en volgende week krijg ik de griepvaccinatie, maar voor nu lig ik ziek op bed.

Ik gebruik nu 2x 3 inhalaties alvesco 160 en 2x 2 inhalaties atimos 12 als onderhoudsmedicatie, met berodual tot zesmaal daags, aerius, singulair en avamys. Feit is dat mijn astma nog steeds heel instabiel is en ik bij de eerste de beste verkoudheid qua longfunctie weer naar beneden kletter. Saturatie zit rond de 97, dus die is prima, maar wel een hartslag van 120 in rust en verhoogde temperatuur.
Heeft iemand een idee wat betreft medicatie nu, of andere tips? Ik ben het inmiddels behoorlijk zat..

Login of registreer om te reageren
26-10-2017 om 09:38 uur

Misschien niet wat je graag wil horen maar soms zijn dit dingen die je gewoon de tijd moet geven. Je moet dan een periode afwachten dat de virussen even weg blijven en je echt de kans krijgt om op te knappen.

Login of registreer om te reageren
26-10-2017 om 09:46 uur

Soms wil wijzigingen van het medicijn helpen, bv ipv alvesco en atimos de foster. ook is t misschien een optie om een luchtverwijder van 24 uur erbij te nemen, eklira of spiriva.
Maar dit zijn allemaal acties die je met je longarts moet overleggen.

Heb je een plan wat je moet doen als je verkouden wordt? omhoog met de alvesco en atimos bv?

Daarnaast zijn dingen als gezond leven (rust regelmaat en reinheid) belangrijk, en ook bewegen is belangrijk., Hiermee vergroot je je conditie, worden je longspieren sterker evenals je immuunsysteem, en kun je beter het slijm uit je longen hoesten.

en wat Daantje zegt is ook zo waar, deze tijd van virussen is voor alle longpatiënten niet de beste tijd

Login of registreer om te reageren
27-10-2017 om 17:25 uur

Beste collega patiënt,

Waar ga je naar de longarts? Je kan aan je longarts vragen om verwezen te worden naar een astma expertisecentrum. Ik ga zelf naar t AMC.

Er is voor longartsen een richtlijn ‘ernstig astma’ opgesteld. (Ff Googlen) Daar staan de verschillende behandel mogelijkheden beschreven. Misschien kan je daar wat mee. Of kan je die met je longarts bespreken.

Sterkte en veel lucht toegewenst

Anne

Login of registreer om te reageren
07-12-2017 om 14:27 uur

Hele late reactie, maar bedankf voor jullie adviezen!
20 december heb ik een afspraak bij de longarts staan & de 18e een belafspraak met de allergoloog. De kno arts gaat een neusseptum correctie uitvoeren en hoop dat dat ook gaat helpen. De allergoloog concludeerde dat mijn bovenste luchtwegen ook hyperreactief reageren.
Eerst maar even afwachten nu, maar ik ben wel benieuwd naar de afspraak met de longarts!

Login of registreer om te reageren
09-12-2017 om 21:49 uur

En inmiddels wéér een prednison kuur te pakken.. nr 7 van dit jaar :(
Ik weet het even niet meer..

Login of registreer om te reageren
09-12-2017 om 22:44 uur

Oh Desi, dat is echt heel erg balen en begrijp dat je het even niet meer weet. Ik hoop dat de allergoloog en de longarts een oplossing gaan vinden. Denk daar nu maar aan. Zal zeker hier komen kijken rond 20 december. Ik ben ook wel benieuwd naar wat die kno arts gaat doen. Liefs en sterkte.

Login of registreer om te reageren
09-12-2017 om 22:48 uur

Ik heb pas van die nasale strips gekocht bij de Action. Minder dan een euro, dus het proberen waard. Het houdt de neusvleugels open. Het lijkt wel te helpen. Maar is ook niet echt een definitieve oplossing.

Login of registreer om te reageren
22-12-2017 om 14:29 uur

Dank jullie wel!
Inmiddels een thoraxfoto laten maken, bloedgeprikt, NO-meting en longfunctietest gehad. 5 januari moet ik weer naar de longarts, maar de prednison heeft zijn werk gedaan en no-waarde was weer binnen de grenzen. Longinhoud is afgenomen tov april..

Login of registreer om te reageren
05-01-2018 om 10:54 uur

Vandaag weer bij de longarts geweest. Rondom de operatie krijg ik een prednisoninfuus en vernevelingen. Atimos is opgehoogd naar 4x2 inhalaties en de alvesco blijft op 2x3. Over 6 maanden weer longfunctietesten & voor nu blijven sporten en longinhoud verbeteren. 2 februari is mijn operatie..

Login of registreer om te reageren
15-02-2018 om 19:50 uur

Even een update..

2 weken geleden heb ik een neusseptumcorrectie en conchareductie gehad. Ik kan eindelijk ademen via mijn neus, zo fijn!
Mijn longen gaan helaas nog niet zo geweldig. Vandaag bij de longarts geweest en ik krijg een fietstest (en bloedgassen) om mijn saturatie te bepalen tijdens inspanning. Daarnaast ook een slaaponderzoek om te kijken wat er gebeurt met mijn saturatie en hartslag.
Vandaag ook bij de allergoloog geweest. Nog even en ik krijg een dubbelblinde provocatietest om de oorzaak van mijn herhaalde anafylactische reacties te achterhalen.
Een tijdlijn gemaakt en mijn allergoloog gaat daar verder mee.
Verder sta ik voor moeilijke keuzes als 23 jarige..
De longarts heeft mij hard met mijn neus op de feiten gedrukt.

Login of registreer om te reageren