Heesheid

31-10-2017 om 10:42 uur

Goedendag,

Vaak heb ik last van heesheid. Nu ben ik erachter gekomen dat ik er voornamelijk last van heb op mijn werk (top-koeling/airco) en thuis nagenoeg niet. Kan het liggen aan de luchtkwaliteit binnen het kantoor waar ik werk? Wat kan ik er aan doen om dit verbeterd te krijgen?

Alvast dank voor de reactie.

Vriendeljke groet,
Helen

Login of registreer om te reageren
31-10-2017 om 21:51 uur

Hallo Helen,

Vraag eens advies aan een logopedist.
Ook ik had meer last van heesheid op mijn werk. Na 5x logopedie (oefeningen thuis doen) is het gebruik van mijn stem zo veel verbeterd dat ik veel minder hees ben. Misschien helpt het bij jou ook.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
01-11-2017 om 09:25 uur

Dat is een goeie tip. Dank je wel voor je reactie, Spirit!

Login of registreer om te reageren
02-11-2017 om 09:59 uur

Beste Helen,

Het is inderdaad mogelijk dat het komt door het luchtbehandelingssysteem op je werk. Een lage luchtvochtigheid en airco hebben een uitdrogend effect waardoor je last kunt hebben van heesheid. Heesheid kan ook een bijwerking zijn van bepaalde medicatie. Spirit geeft je al een goede tip. Verder zou je kun vragen of je werkgever de luchtkwaliteit kan laten meten. Misschien moeten de filters vervangen of gereinigd worden of kan de luchtvochtigheid wat bijgesteld worden. Luchtvochtigheid kun je meten met een hygrometer. Tussen de 40 en 60 procent is goed.

Hopelijk ben je snel achter de oorzaak en lost het probleem zich op.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren
03-11-2017 om 08:16 uur

Hartelijk dank voor de reactie. Ik ga me mijn werkgever in overleg.

Login of registreer om te reageren
03-11-2017 om 22:35 uur

ik heb net een oudere discussie gelezen over heesheid, omdat ik hier ook vaak last van heb. Heb van mezelf al een hese stem, maar denk al heel lang dat door de ontstekingsremmers/luchtverwijders dit alleen maar erger wordt. Sinds kort gebruik ik Foster en wil het even de tijd geven. Maar ik voel dat ik meer moeite moet doen om te praten, alsof ik vanuit m'n keel praat. En niet alleen op een bepaalde locatie maar bijna altijd. Een advies uit die andere discussie is om na gebruik veel te spoelen (dit deed ik al eenmaal maar ga dit nu dus meermalen doen)

Login of registreer om te reageren